Chat Fiction: Condition and Relationship with Current Social Context

Main Article Content

Worachot Tana
Keeratikan Paritharam
Nipha Junlasi
Ratchadaphorn Phutphan
Uphawan Namhiran

Abstract

This academic article aims to study the condition of chat fiction and analyze the relationship with the social context. By selecting to study from “ReadAWrite” application. Considering the most popular chat fiction, the top 5 of each mouth, which spans between November 2021 and February 2022, include 18 subjects. Using the concept of cultural studies which can be used to describe social ideologies and social phenomena related to literature. The study found that chat fiction was a fast-paced form of populist literature for writers, patrons, literary critics, publishers, and readers. Thai type of literature was variant in creation, including greater gender diversity, and “Verse” fictional tactics, which are also infused with the reproduction of the patriarchal ideology, ideology of capitalism in relation to authoritarianism including the neoliberal ideology.

Article Details

How to Cite
Tana, W. ., Paritharam, K., Junlasi, N. ., Phutphan, R. ., & Namhiran, U. (2022). Chat Fiction: Condition and Relationship with Current Social Context. Fa Nuea Journal, 13(2), 99–118. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/FaNJ/article/view/257281
Section
Research Article

References

ไทยรัฐออนไลน์. (2563, 10 กุมภาพันธ์). บุกโลก "นิยายแชต" เปิดเคล็ดลับ ปั้นรายได้สูงสุดเหยียบแสน. ไทยรัฐออนไลน์. https://www.thairath.co.th/scoop/1766936

ธเนศ เวศร์ภาดา. (2560). จูบ, เปลือย, ความรักในละครแนวหนุ่มน้อยรักกัน. ใน นัทธนัย ประสานนาม (บ.ก.), เล่าเรื่องเรื่องเล่า. (น. 269-279). คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

นฤพนธ์ ด้วงวิเศษ. (2560). เมื่อร่างกลายเป็นเพศ อำนาจเสรีนิยมใหม่ของเพศวิถี. ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.

นัทธนัย ประสานนาม. (2562, 23 เมษายน). WHY “Y” ทำความเข้าใจวัฒนธรรมวายกับ รศ.ดร.นัทธนัย ประสานนาม. https://thepeople.co/why-y-natthanaiprasannam-yaoi/

พัณณิตา จันทร์วัฒนกุล. (2562). นิยายออนไลน์จอยลดา (Joylada) พื้นที่ของการสร้างจินตนาการความเป็นเพศของศิลปิน K-pop กรณีศึกษา : แทยง วง NCT. [สารนิพนธ์ปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศิลปากร]. ISAS ARTS SU ACTH. http://isas.arts.su.ac.th/wpcontent/uploads/2562/social/05590758.pdf

ไพฑูรย์ ธัญญา. (2563, 19 พฤศจิกายน). สังคมวิทยาแห่งวรรณกรรม. https://chartchoolee.wordpress.com/2020/05/21/โพสต์นี้มีสาระ-1/

ภูมิ รัตจินดา. (2561). แนวคิดเสรีนิยมใหม่กับการสร้างค่านิยมในอาชีพและสาขาการศึกษาในระดับอุดมศึกษา [ภาคนิพนธ์ปริญญาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์]. Academia Edu. https://www.academia.edu/38283370/แนวคิดเสรีนิยมใหม่กับการสร้างค่านิยมในอาชีพ-Social_Values_in_Neoliberalism_Jobs_and_Higher_Education_InThailand

รื่นฤทัย สัจจพันธุ์. (2560). อ่านวรรณกรรม GenZ. สำนักพิมพ์แสงดาว.

ศิวรัฐ หาญพานิช. (2559). ความเป็นชายที่มีอำนาจนำและความสัมพันธ์ทางเพศสถานะในโฆษณารถที่ออกอากาศทางโทรทัศน์ พ.ศ. 2558-2559 [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์]. College of Interdisciplinary Studies. https://ci.tu.ac.th/uploads/ci/academic-work/master-thesis/59ma_sivarat.pdf

สุชาติ ทองสิมา, อรพินท์ คำสอน และ จักรนาท นาคทอง. (2552). การสร้างและการวิจารณ์วรรณกรรมบนพื้นที่อินเตอร์เน็ต. ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร.

สุรเดช โชติอุดมพันธ์. (2560). จากวัฒนธรรมศึกษาสู่วรรณกรรมวิจารณ์. ใน รื่นฤทัย สัจจพันธุ์ (บ.ก.), ทฤษฎีกับการวิจารณ์ศิลปะทัศนะของนักวิชาการไทย. (น.552-593). สำนักพิมพ์นาคร.

อรทัย เพียยุระ. (2560). วรรณกรรมกับเพศภาวะ. มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

อรทัย เพียยุระ. (2562). ทฤษฎีตะวันตกกับการวิจารณ์วรรณกรรม. มหาวิทยาลัยขอนแก่น.