The Creation Of Ceramic The Happiness Of Forest

Main Article Content

Katekarn Choopradit

Abstract

            Nature and everything under the forest lived independently but still interdependent. It is the complete component. I realized the hidden beauty that being in balance. The happiness’s atmosphere of living in the natural way, clouds formed into small raindrops falling from the sky to moisturize the forest which is the beginning of life. Germinated seeds growing together into a large forest to form a space of life. The existence of all things follows the course of nature. All these things are truth, natural beauty. I used them as inspiration to create ceramic by using the shape of trees, seeds, sky, clouds, rainbow etc. These are the main shapes to creating the artwork to express happiness and abundance of nature and forest. This is a creation of new shapes with my own uniqueness by techniques were used including Engobe decorating slip and glazes for create perfection work and coated at the temperature of 1,200 Celsius degree. Nature and all things under the forest lived independently but still interdependent. Is a complete component

Article Details

Section
Visual arts
Author Biography

Katekarn Choopradit, College of Fine Arts, Bunditpatanasilpa Institute

Name of Artist : Katekarn Choopradit

Position : Lecturer of Ceramics, College of Fine Arts, Bunditpattanasilpa Institute

Address : 1958 Srinakarin Rd., Suan Luang, Bangkok, 10250, Thailand

Email : [email protected]

 

Awards and Honors:

2017 Join the Contemporary art exhition underrelationship Thai- Vietnam2017

2018 Join the Art Exhibition by Members of Faculty of Fine Arts Bundittanasilpa Institute

2019 Join the Art Exhibition silpakorn clay works Phetchaburi international sculpture Thailand 2019

2019 Join the Art Exhibition class clay Glass international Symposimum2019 Chulalongkorn University

2020 Join the Art Exhibition Crafts in the Air: An International Virtual Exhibition 2021, Chulalongkong University.

References

กาญจนา แก้วเทพ และคณะ. (2543). มองสื่อใหม่มองสังคมใหม่. กรุงเทพฯ: ภาควิชาสื่อสารมวลชน นิเทศศาสตร์ จุฬาลงกรณ์

มหาวิทยาลัย.

กำจร สุนพงษ์ศรี. (2558). ประวัติศาสตร์ศิลปะตะวันตก 1. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

จรูญ โกมุทรัตนานนท์. (2540). สุนทรียศาสตร์ ปัญหาเบื้องต้นในปรัชญาศิลปะและความงาม. กรุงเทพฯ: ศูนย์เทคโนโลยี

ทางการศึกษา มหาวิทยาลัยรังสิต.

ชะลูด นิ่มเสมอ. (2557). องค์ประกอบของศิลปะ. (พิมพ์ครั้งที่10). กรุงเทพฯ: อมรินทร์

ทวี พรหมพฤกษ์. (2523). เครื่องเคลือบดินเผาเบื้องต้น. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์

ธีรยุทธ บุญมี. (2551). การปฎิวัติสัญศาสตร์ของ โซซูร์ เส้นทางสู่โพสต์โมเดอร์นิสม์. กรุงเทพฯ: วิภาษา.

ไพจิตร อิ่งศิริวัฒน์. (2541). เนื้อดินเซรามิก. (พิมพ์ครั้งที่2). กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์

ไพจิตร อิ่งศิริวัฒน์. (2547). รวมสูตรเคลือบเซรามิก.. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์

วรรณพร พัฒนเสีถยรกุล.(2552). ความเข้าใจความหมายพื้นฐานทางศิลปของนักศึกษาศิลปในมหาลัยศิลปากร. (ศิลปะนิพนธ์

ปริญญาศิลปบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศิลปากร).

วิบูลย์ ลี้สุวรรณ. (2549). ศิลปะวิชาการ 2 คืออะไร. กรุงเทพฯ: วิสคอมเซ็นเตอร์

สุขุมาล เล็กสวัสดิ์. (2548). เครื่องปั้นดินเผาพื้นฐานการออกแบบและการปฏิบัติงาน. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

สุรศักดิ์ โกสิยพันธ์. (2531). น้ำเคลือบเครื่องปั้นดินเผา. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช

อานุวัฒน์ สว่างผล. (2543). วัตถุดิบที่ใช้แพร่หลายในงานเซรามิกส์. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์โอเดียนสโตร์

มณี มีมากและพัดยศ พุทธเจริญ. (2561). พื้นที่และเวลาแห่งความสุขสงบ. วารสารปาริชาต. ปีที่ 31 (ฉบับที่ 1), 84

สุรศักดิ์ แสนโหน่ง, พรสวรรค์ นนทะภา, บริรักษ์ ศุภตรัยวรพงศ์, ศรีพัฒน์ เทศารินทร์ และ อภิชาต เอี่ยมวิจารณ์. (2560).

ผลงานศิลปกรรมที่สะท้อนเนื้อหาความดีงามและความสงบสุข. วารสารช่อพะยอม, ปีที่ 26 (ฉบับที่ 1), 46-47

ธวัชชัย สันติสุข. (2549). ป่าไม้ของไทย. สืบค้น 20 กุมภาพันธ์ 2563, จาก https://www.dnp.go.th/botany/PDF

/publications/veget.pdf?fbclid=IwAR2t6JXtBBLT6bUnP6OMRF_ZditvhdczsHSYSrRRtzvVAfe2oc936BSOjK4&fbclid=IwAR2t6JXtBBLT6bUnP6OMRF_ZditvhdczsHSYSrRRtzvVAfe2oc936BSOjK4

มูลนิธิสืบนาคะเสถียร. (2562). เกร็ดความรู้ป่าดิบแล้ง (Dry Evergreen Forest) แหล่งอาหารสัตว์ป่า. สืบค้น 27 กุมภาพันธ์

, จาก https://www.facebook.com/SeubNakhasathienFD/posts/10157724877490827/

มูลนิธิสืบนาคะเสถียร. (2562).เกร็ดความรู้ป่าดิบชื้น หรือ ป่าดงดิบ. สืบค้น 27 กุมภาพันธ์ 2563, จาก https://www.facebook.com/SeubNakhasathienFD/posts/10157695190085827

ป่าภาคเหนือ. (ม.ป.ป.). สืบค้น 20 กุมภาพันธ์ 2563, จากhttps://www.dnp.go.th/fca16/file/12irwxer9ti8gha.pdf

ประติมากร จุมพล อุทโยภาศ. (ม.ป.ป.).สืบค้น 27 กุมภาพันธ์ 2563, จาก www.bloggang.com/mainblog.php?id

=woodsculpture.

มูลนิธิสืบนาคะเสถียร. (2562). เกร็ดความรู้ป่าเบญจพรรณ. สืบค้น 27 กุมภาพันธ์ 2563, จากhttps://www.facebook.com/130907225826/posts/10157786898710827/

วัฒนธรรมหยางเฉา. สืบค้น 20 กุมภาพันธ์ 2563. จาก https://th.wikipedia.org/wiki

gossmanpottery. (2561). เครื่องปั้นดินเผาบ้านเชียง วัฒนธรรมที่มาอายุกว่า3,500ปี. สืบค้น 20 กุมภาพันธ์ 2563

จาก https://gossmanpottery.com/ban-chiang-pottery/

Mark Cartwright. Ancient Greek Pottery. (2561). สืบค้น 20 กุมภาพันธ์ 2563. จาก

https://www.ancient.eu/Greek_Pottery/

Tomoko Konno. CJS Thursday Lecture Series Celebration of Life. สืบค้น 20 กุมภาพันธ์ 2563

จาก https://ii.umich.edu/ii/news-events/all-events.detail.html/42802-9661743.html

ZADOK BEN-DAVID. (2562). เจ้าของผลงานศิลปะที่หลอมรวมธรรมชาติวิทยาศาสตร์และความพิศวง. สืบค้น 10 กุมภาพันธ์ 2563.

จาก https://www.baanlaesuan.com/67133/design/design-update/people/zadok-ben-david