Interpretation in a Female Artist's Self-Portrait: A Case Study of 10 Female Artists in Art History

Main Article Content

ณัฐสุรี เตชะวิริยะทวีสิน

Abstract

The objectives of this research were to collect, compile and study the self-portraits of female artists in order to analyze the art styles of female artists' self-portraits and to analyze the interpretation of the works of female artists. Self-portraits of female artists through interpretation. This research has the concept of image composition and the theory of Semiotic or Semiology, which is an important concept and theory for the analysis of semantic communication data. with a qualitative research method.


The results of objective research found that:


(1) The self-portraits of the ten female artists studied are of high art history with a consistent relationship between styles and artistic ideology in each period. Female artists of each period relied on important patterns that are the current of artistic development as a factor in creating self-portraits to become distinctive and unique. (2) The female artist's self-portrait style is composed of works by presenting one's face and upper body as the highlight or focus of the work. Whereas the techniques and artistic doctrines of different eras do not differ in the presentation of the styles of the works. The composition of the painting therefore follows the usual painting style. but may differ in the manner of emphasizing the expressions of the facial expressions and eyes of the characters in the picture and (3) the self-portraits of female artists often convey the meaning of self-original facial expressions resulting from the reflection in the mirror or from photographs or from the identity of the face. as a model by expressing 6 connotations: self-portraits of female artists often have connotations that are deeply related to the issue of femininity (feminizes) as pre-modern artist, female artists use themselves as media characters instead of religious characters, expression of sexuality (sexuality) expressed through the eyes. facial structure, shape and upper body contours, emphasizing a contoured figure or bare body, expressing the daily life of a woman as a middle class and the subconscious revelation of a female artist as if full of mysterious aesthetics.

Article Details

Section
Visual arts

References

จอห์นนพดล วศินสุนทร. (2558). โรล็องด์ บาร์ตส์ (Roland Barthes) มายาคติ (Myth) และในแบบหลังโครงสร้างสัญวิทยา (Post-Structural Semiology). สืบค้น 18 ตุลาคม, จาก http://johnnopadon.blogspot.com/2015/10/roland-barthes-myth-post-structural.html

ชลูด นิ่มเสมอ. (2559). องค์ประกอบของศิลปะ = Composition of art. กรุงเทพฯ: อมรินทร์.

ไชยรัตน์ เจริญสินโอฬาร. (2555). สัญวิทยา โครงสร้างนิยม หลังโครงสร้างนิยม กับการศึกษารัฐศาสตร์. กรุงเทพฯ: วิภาษา.

ธีรยุทธ บุญมี. (2551). การปฏิวัติสัญศาสตร์ของโซซูร์ เส้นทางสู่โพสต์โมเดอร์นิสม์. กรุงเทพฯ: วิภาษา.

โรล็องด์ บาร์ตส์. (2544). มายาคติ. (วรรณพิมล อังคศิริสรรพ, ผู้แปล) กรุงเทพฯ: คบไฟ.

สุชาติ เถาทอง. (2562). วิธีคิดทางศิลปะออกแบบขั้นสูง คิดวิเคราะห์ สังเคราะห์ บูรณาการความรู้ใหม่. ชลบุรี: คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา.

สุริยะ ฉายะเจริญ และคณะฯ. (2564). หลักการวิเคราะห์และการตีความแก่นความรู้ทางศิลปะออกแบบขั้นสูง. รายงานการประชุมวิชาการ

วิจัย และงานสร้างสรรค์ศิลปกรรมสถาปัตยกรรม ครั้งที่ 6: When Architecture meet Art. พิษณุโลก: คณะสถาปัตยกรรม

ศาสตร์ ศิลปะแลการออกแบบ มหาวิทยาลัยนเรศวร

Bailey, Stephanie. (2020,). Georgette Chen: An Inimitable Pioneer of the Nanyang Style. Retrieved 25 November 2020, from https://ocula.com/magazine/features/georgette-chen-pioneer-of-the-nanyang-style/#oc-col-1

Google Art & Culture. (2021). 10 Self-Portraits By Women Artists. Retrieved 24 Febuary 2021, from https://artsandculture.google.com/story/10-self-portraits-by-women-artists/nAJyCun4qsH7Jg

Natashamoura. (2021). First self-portraits painted by women. Retrieved 24 Febuary 2021, from

https://womennart.com/2021/02/24/first-self-portraits-painted-by-women/

National Museum of Women in the Arts. (2022). Alice Bailly Self-Portrait. from https://nmwa.org/art/collection/self-portrait/

National Portrait Gallery. (2022). Mary Cassatt Self-Portrait. from https://npg.si.edu/object/npg_NPG.76.33

Nutton, Sue. (2022). Self portraits by female artists. from https://artuk.org/discover/curations/self-portraits-by-female-artists

Scherker, Amanda. (2019). Why Female Artists Have Used the Self-Portrait to Demand Their Place in Art History. Retrieved 15 May 2019, from https://www.artsy.net/article/artsy-editorial-female-artists-self-portrait-demand-place-art-history-05-13-19

Stace, Charlotte. (2020). 10 Most Famous Self-Portraits by Female Artists. Retrieved 22 October 2020, from https://www.dailyartmagazine.com/female-artist-self-portraits/