The Analysis of Representative Images of Lanna Women in Northern Thai - Themed Period TV Dramas

Main Article Content

Vatcharavee Chaiyayon

Abstract

The purpose of this research is to study the representation of Lanna women on period dramas set in Northern Thailand. The 3 selected dramas were broadcast on 3HD television channel from January 2010 to January 2020. Its qualitative research methodology Textual Analysis. The study found that Lanna women on those 3 dramas were represented by the image of being mothers, wives and daughters emerging from family institution. Most of the women were expected to support their spouse to success and to take care of every single issue in their house. Thus, propagation any intellectual ideology to younger generation has been fallen on women. Being mother and wives simultaneously represented the women on some of the dramas. The representation involves construction the women’s image my mixing some elements of current culture into the traditional one. The representation, therefore, had more impacts on awareness and feeling of audience since it merely reflected them. It also prompted audience to question within themselves where it is appropriate to follow the representation and what they would do when facing the same experience. Lastly, the representation of the women reflects some issues in current situation due to some unchanging values remaining until these days.

Article Details

Section
Research Article
Author Biography

Vatcharavee Chaiyayon, -Chulalongkorn University

*M.Com.Arts  (Marketing Communication). School of Communication Arts, University of the Thai Chamber of Commerce (2021), Currently a Project Coordinator at Institute for Good Governance Promotion.

References

กาญจนา แก้วเทพ. (2535). ภาพลักษณ์ของผู้หญิงในสื่อมวลชน. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

นลินทิพย์ เนตรวงศ์. (2559). ภาพตัวแทน “ผู้ชายในฝัน” ในละครโทรทัศน์แนวโรมานซ์. วิทยานิพนธ์วารสารศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

นิรินทร์ เภตราไชยอนันต์. (2550). ภาพตัวแทนผีผู้หญิงในละครโทรทัศน์. วิทยานิพนธ์วารศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

ปิยะนาถ อังควาณิชกุล. (2560). การศึกษาสถานภาพและวิถีชีวิตสตรีไทยภาคเหนือจากงานบันทึกผ่านจิตรกรรมล้านนา, วารสารสถาบันวัฒนธรรมและศิลปะ. 19(1): 82.

ภักดีกุล รัตนา. (2543). ภาพลักษณ์ผู้หญิงเหนือ ตั้งแต่ปลายพุทธศตวรรษที่ 25 ถึงต้นพุทธศตวรรษที่ 26. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ภัทรศศิร์ ช้างเจิม. (2559). ภาพการ์ตูนผู้หญิงในการ์ตูน Disney Princess. วิทยานิพนธ์วารสารศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

วิริยา วิฑูรย์สฤษฏ์ศิลป์. (2548). การศึกษาอัตลักษณ์ชนชั้นกลางไทยผ่านการเล่าเรื่องในสื่อหนังสือบันทึกการเดินทาง. วิทยานิพนธ์วารสารศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

สุกัญญา เชาว์น้ำทิพย์. (2549). อัตลักษณ์ของชาวล้านนาที่ปรากฏในนิยายของ มาลา คำจันทร์. วิทยานิพนธ์บัณฑิตวิทยาลัย. สาขาวิชาการศึกษามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

อวิวุทธ์ ศิริโสภณา. (2561). การประกอบสร้างความหมายของผู้หญิงที่ถ่ายทอดผ่านตัวละครหญิงในละครโทรทัศน์ไทยยอดนิยมที่ถูกผลิตซ้ำ ระหว่างปี พ.ศ. 2530-2560, วารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมนิด้า. 5(1): 23.

อัญมณี ภักดีมวลชน. (2555). ภาพผู้หญิงสถานภาพโสดที่ปรากฏในภาพยนตร์ไทย, วารสารวิทยาการจัดการ. 7(2): 87-101.

--------. (2562) ภาพตัวแทนของโสเภณีในละครโทรทัศน์, วารสารวิทยาการจัดการ. 2(3): 44-46.

อุมาพร มะโรณีย์. (2551). สัมพันธบทของการเล่าเรื่องในสื่อการ์ตูน ละครโทรทัศน์ และนวนิยาย. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Hall Stuart. (1997). Representation : cultural representations and signifying practices. London: Safe in association with the Open University.