《鹖冠子》天论探微

Main Article Content

杨兆贵 -

Abstract

《鹖冠子》并非鹖冠子一人所写。鹖冠子与《鹖冠子》所提到的天,是 指自然之天、神、君道。《泰录》篇对天的看法比较特别。鹖冠子的天论为最 高统治者提供形上的保证。鹖冠子与《鹖冠子》把天地人三才观应用在政治、 军事上,要求君主修身、决策施政、行军打仗等,要因循自然规律。

 

หนังสือ เหอกว้านจื่อ ไม่ได้เป็นหนังสือที่ เหอกว้านจื่อ เขียนเพียงคนเดียว คำว่า เทียน แปลเป็นภาษาไทยว่า ฟ้า แต่ความหมายที่เหอกว้านจื่อกล่าวไว้ในหนังสือเล่มนี้นั้นหมายถึง ฟ้า เทพ และทางที่จะนำไปสู่ความเป็นกษัตริย์ มุมมองในบท ไท่ลู่ ที่มีคำว่า ฟ้า ในหนังสือเล่มนี้ความหมายโดดเด่นมาก สำหรับเหอกว้านจื่อแล้ว ทฤษฎีเกี่ยวกับฟ้านั้นเป็นสิ่งที่ผู้ปกครองสูงสุดต้องมีการในกำหนดกฎเกณฑ์ซึงต้องดำรงไว้ซึ่งความเป็นอภิปรัชญา โดยประยุกต์ใช้การผสมผสานระหว่าง ฟ้า ดิน คน ในการวางแนวนโยบายด้านการเมืองการทหาร โดยผู้นำเองต้องใช้ในการฝึกตน วางนโยบายการเมือง ดำเนินการทางทหาร ซึ่งต้องอาศัยกฎเกณฑ์ทางธรรมชาติเหล่านี้เป็นหลัก

 

Study on concepts of “Tian” in Ho-Kuan-Tzu

Ho-Kuan-Tzu was not solely written by Ho-Kuan-Tzu. The Tian/sky mentioned in Ho-Kuan-Tzu is referring to the sky in nature, the god and the way of being king. The viewpoints on Tian/sky are more special in the “Tai Lu” chapter. Ho-Kuan-Tzu’s viewpoints of Tian/sky provided a substantial pledge for the control of rulers. Ho-Kuan-Tzu applied the viewpoints of harmony between Tian/sky, earth/di and human-beings on politics and military affairs. Sovereigns are required to self-cultivate, make and enforce policies and fight wars according to the law of nature.

Article Details

Section
Articles