A STUDY OF THE VITRUVIAN MAN IMPLICIT MEANING TO THE ART SCIENCE THAT DEALS WITH PROPORTION, GEOMETRIC SHAPES
Main Article Content
Abstract
The Vitruvian Man, draw by Leonardo da Vinci, is a drawing of the human body and geometric figures. There are described above and below the image, showing the perfection, standard of accuracy of body proportions set by Da Vinci. This painting influenced artists of the Renaissance, which linkage of knowledge in proportion and geometric shape. This study aimed to analyze the implicit meaning of the Vitruvian Man paintings, study the developments of the arts related to the proportion and geometric shape by gathering information from interviews, documents in Thailand and abroad to analyze the data. The Vitruvian Man is a combination of science and art can express facts through the form of neutral geometry. In education, the developments of the arts related to the proportion and geometric shapes which show that the origin of creativity leads to the rationale and new theory, it has demonstrated its value through its being used until today. The study found the benefit of using data to analyze the creation of things, especially in the field of kinesiology, which are relevant to The Vitruvian Man and creators are able to integrate existing knowledge.
Article Details
วารสารศิลปวัฒนธรรมสวนสุนันทา เป็นวารสารในรูปแบบเปิด (Open Access) ผู้ใช้ทั่วไปหรือระบบสารสนเทศของหน่วยงาน ฐานข้อมูลอัตโนมัติ ระบบห้องสมุดอัตโนมัติ สามารถเข้าถึง ดาวน์โหลด เอกสารไฟล์บทความบนเว็บไซต์วารสาร โดยไม่มีค่าใช้จ่ายแต่อย่างใด
ข้อความภายในบทความที่ตีพิมพ์ในวารสารศิลปวัฒนธรรมสวนสุนันทาทั้งหมด รวมถึงรูปภาพประกอบ ตาราง เป็นลิขสิทธิ์ของสำนักศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา การนำเนื้อหา ข้อความหรือข้อคิดเห็น รูปภาพ ตาราง ของบทความไปจัดพิมพ์เผยแพร่ในรูปแบบต่าง ๆ เพื่อใช้ประโยชน์ในเชิงพาณิชย์ ต้องได้รับอนุญาตจากกองบรรณาธิการวารสารอย่างเป็นลายลักษณ์อักษรอนุญาตให้สามารถนำไฟล์บทความไปใช้ประโยชน์และเผยแพร่ต่อได้ โดยอยู่ภายใต้เงื่อนไข สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอน (Creative Commons License: CC) และ ต้องแสดงที่มาจากวารสาร – ไม่ใช้เพื่อการค้า – ห้ามแก้ไขดัดแปลง, Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
ข้อความที่ปรากฏในบทความในวารสารเป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับสำนักศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา และบุคลากร คณาจารย์ท่านอื่น ๆ ในราชวิทยาลัยฯแต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใด ๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเอง ตลอดจนความรับผิดชอบด้านเนื้อหาและการตรวจร่างบทความเป็นของผู้เขียน ไม่เกี่ยวข้องกับกองบรรณาธิการ
References
ชาตรี คหสุวรรณ. สัมภาษณ์. อาจารย์. คณะสถาปัตยกรรม มหาวิทยาลัยรังสิต, 5 มีนาคม 2561.
นิธิพัฒน์ พลชัย. สัมภาษณ์. อาจารย์. ภาควิชาฟิสิกส์อุตสาหกรรมและอุปกรณ์การแพทย์
คณะวิทยาศาสตร์ประยุกต์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ, 23 กรกฎาคม 2564.
รติพร ชัยปิยะพร. 100 ภาพที่ต้องเห็นก่อนตาย. กรุงเทพฯ: เดอะเกรทไฟน์อาร์ท, 2558.
วิศิษฐ พิมพิมล. การวาดเส้น. กรุงเทพฯ: วาดศิลป์, บจก., 2558.
Grange S. Leonardo da Vinci Drawings Masterpieces of Art. London: Flame tree publishing, 2015.
Johannes, N., & Frank, Z. Leonardo da Vinci The Graphic Work. Köln: Tacchen, 2014.
Neng.yu. สิ่งที่ควรรู้เกี่ยวกับสัดส่วนทองคำเพื่องานออกแบบสุดปัง (2021), สืบค้น 7 ตุลาคม 2564, จาก http://sgeprint.com/article/สัดส่วนทองคำ/.
Smith D. How to Think Like da Vinci. London: Michael O’Mara Books Limited, 2015.
Walter I. Leonardo da Vinci. New York: Simon & Schuster, 2017.