DECODE PROFESSION ACTING: MAI CHAROENPURA
Keywords:
Acting, Actress, ProfessionAbstract
Mai Charoenpura, an artist, singer-actress began to enter the entertainment industry with her own talent and determination at the age of 15. She has experience working in all forms of acting such as movies, TV series, stage plays, concerts, female models, short film producer. In this article synthesized and analyze the way of her management working in the profession career path of Miss Mai Charoenpura from lectures in a study program by in-depth interviews to collected data from experience with the essential skills of being an actor to find best practice in the entertainment industry.
Her career path ideas to work include 1) considering the role and type of acting to perform 2) preparing for the shoot 3) studying and analyzing the characters from script reading 4) professional ethics and integrate with basic skills that actors should have: 1) emotional performance 2) imagination 3) creativity 4) analytical thinking 5) movement 6) energy of acting 7) concentration 8) communication 9) Voice skills
Mai Charoenpura has demonstrated her ability to be an actor, and artist who has always been recognized for her quality work due to her determination, discipline, passionate of her profession until becoming a good practice guideline in the profession for all actors and interested in the career of an actor used as a benchmark in the work to create a standard of good actors. to produce good results. This leads to the creation of professional standards of Thai actors for the Thai entertainment industry.
References
การแสดงเรียนแล้วได้อะไร. สืบค้น 17 ตุลาคม 2564, จาก https://storylog.co/story/56bf3c8d3c6195db3ccc7af6.
วัชราภรณ์ หาสะศรี. ความคิดสร้างสรรค์. สืบค้น 17 ตุลาคม 2564, จาก https://www.novabizz.com
/NovaAce/Intelligence/ Creative_Thinking.htm, 2564.
ชุติมา มณีวัฒนา. ความรู้เกี่ยวกับศิลปะการละคร: เอกสารประกอบการสอนรายวิชาการกำกับการแสดง 1. กรุงเทพฯ: คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฎสวนสุนันทา, 2559.
มัทนี รัตนิน. ความรู้เบื้องต้นเกี่ยวกับศิลปะการกำกับการแสดงละครเวที. (กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2546.
__________. ศิลปะการแสดงละคร (Acting) หลักการเบื้องต้นและการฝึกซ้อม. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, 2559.
ใหม่ เจริญปุระ. สัมภาษณ์, 15 กันยายน 2564.
สดใส พันธุมโกมล. ศิลปะของการแสดง (ละครสมัยใหม่). กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2542.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 สำนักศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
วารสารศิลปวัฒนธรรมสวนสุนันทา เป็นวารสารในรูปแบบเปิด (Open Access) ผู้ใช้ทั่วไปหรือระบบสารสนเทศของหน่วยงาน ฐานข้อมูลอัตโนมัติ ระบบห้องสมุดอัตโนมัติ สามารถเข้าถึง ดาวน์โหลด เอกสารไฟล์บทความบนเว็บไซต์วารสาร โดยไม่มีค่าใช้จ่ายแต่อย่างใด
ข้อความภายในบทความที่ตีพิมพ์ในวารสารศิลปวัฒนธรรมสวนสุนันทาทั้งหมด รวมถึงรูปภาพประกอบ ตาราง เป็นลิขสิทธิ์ของสำนักศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา การนำเนื้อหา ข้อความหรือข้อคิดเห็น รูปภาพ ตาราง ของบทความไปจัดพิมพ์เผยแพร่ในรูปแบบต่าง ๆ เพื่อใช้ประโยชน์ในเชิงพาณิชย์ ต้องได้รับอนุญาตจากกองบรรณาธิการวารสารอย่างเป็นลายลักษณ์อักษรอนุญาตให้สามารถนำไฟล์บทความไปใช้ประโยชน์และเผยแพร่ต่อได้ โดยอยู่ภายใต้เงื่อนไข สัญญาอนุญาตครีเอทีฟคอมมอน (Creative Commons License: CC) และ ต้องแสดงที่มาจากวารสาร – ไม่ใช้เพื่อการค้า – ห้ามแก้ไขดัดแปลง, Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International (CC BY-NC-ND 4.0)
ข้อความที่ปรากฏในบทความในวารสารเป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียนแต่ละท่านไม่เกี่ยวข้องกับสำนักศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา และบุคลากร คณาจารย์ท่านอื่น ๆ ในราชวิทยาลัยฯแต่อย่างใด ความรับผิดชอบองค์ประกอบทั้งหมดของบทความแต่ละเรื่องเป็นของผู้เขียนแต่ละท่าน หากมีความผิดพลาดใด ๆ ผู้เขียนแต่ละท่านจะรับผิดชอบบทความของตนเอง ตลอดจนความรับผิดชอบด้านเนื้อหาและการตรวจร่างบทความเป็นของผู้เขียน ไม่เกี่ยวข้องกับกองบรรณาธิการ