Traditions And the demonstration of beliefs in Isan folk music

Authors

  • Phongphat Laokhonka อาจารย์ประจำสาขาวิชาดุริยางคศิลป์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย
  • Chanon Suebsom อาจารย์ประจำสาขาวิชาดุริยางคศิลป์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย

Keywords:

Customs, traditions, beliefs, Northeastern folk music

Abstract

Academic articles aiming at presenting traditions and customs. And the demonstration of beliefs that occur in Isan folk music culture Which has a relationship with "Heat Twelve" and "Kong Fourteenth" of Isan people And there are rituals that are popular since the past to the present, such as Respect for teachers, Building morale, Ghost ceremony, Rain request The role of folk music and northeastern folk music has many aspects such as Entertain, educate, spread religion and preserve social norms. Creating political unity and ideas And relax The purpose of using music in daily life such as Music for ritual Music for activities Music for relaxation For fun, fun, etc.

References

เครือจิต ศรีบุญนาค. (2546). พัฒนาการเพลงพื้นบ้านอีสาน (หมอลำกลอน เพลงโคราช เจรียงเบริน). สุรินทร์: สถาบันราชภัฏสุรินทร์.

จารุวรรณ ธรรมวัตร. (2526). คติชาวบ้าน. กรุงเทพฯ: อักษรวัฒนา.

บุษกรณ์ บิณฑสันต์และ ขำคม พรประสิทธิ์. (2553). หมอลำ. กรุงเทพมหานคร: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พงศ์พัฒน์ เหล่าคนค้า. (2561). เอกสารประกอบการสอน วิชา 2062111 ดนตรีพื้นบ้านไทยภาคอีสาน. สาขาวิชาดุริยางคศิลป์ คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย.

สุกัญญา ชัยมงคล. (2561). ประเพณีภาคอีสาน. ค้นเมื่อ 18 กุมภาพันธ์ 2561, จาก www.sukanyaae20.word press.com.

หอสมุดแห่งชาติเฉลิมพระเกียรติ นครพนม. (2562). พิธีบายศรีสู่ขวัญ. ค้นเมื่อ 17 มีนาคม 2563. จาก http://www.finearts.go.th.

Published

2020-12-01 — Updated on 2023-02-27

Versions

How to Cite

Laokhonka, P., & Suebsom, C. (2023). Traditions And the demonstration of beliefs in Isan folk music. Journal of Humanities and Social Sciences Loei Rajabhat University, 3(1), 1–11. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/husolru/article/view/248967 (Original work published December 1, 2020)