The Role of the Third Gender in The Isan LukThung literature
Keywords:
Role, Third Gender, transgender, Isan Luk Thung SongAbstract
The objective of this research paper was to study the role of the third gender in Isan luk thung literature. By studying the content of Thai luk thung songs that reflect the role of the third gender in Isan society, the results of the research found that
The physical characteristics of transgender women in the Isan Lukthung literary song mention their shape, appearance, and dress. They contain content to create humor, such as hip-headed pansexual, belly-bottomed pansexual, rural pansexual, etc. They are more clownish and aim to reduce tension. of people in society and also serves to relieve suffering to find happiness for oneself and the people in society
The role of the physical characteristics of the third gender to create color for society acceptance of people in society Or sometimes there may be claims for the rights of the third gender through Isaan luk thung literature. It is intended to be entertaining. Because most people view the third gender as a clown. That will serve to relieve suffering and bring happiness to oneself.
The social role of the third gender Third gender is now accepted and open. It is not enough to enable these groups of people to live happily in society. and equal to the common people or have the same rights as other people. In addition, some people in society also see that these groups of people are abnormal and need to be corrected. Some have knowledge, abilities, can do many benefits. to the nation but had to endure insults because of their gender
The third gender has a clear mind. Outwardly cheerful but inside it may be repetitive always be scolded and was seen as a clown In addition, luk thung literary songs that are related to the third gender often raise issues of heartbreak because of being abandoned by men, being deceived, etc.
References
กุหลาบ มัลลิกะมาส. (2519). วรรณกรรมไทย. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
กรองกาญจน์ ชนะเสรีชัย. (2543). การรับรู้และทัศนคติของกลุ่มรักต่างเพศและกลุ่มรักร่วมเพศที่
มีต่อโฆษณารักร่วมเพศในสื่อสิ่งพิมพ์และพฤติกรรมรักร่วมเพศในสังคมไทย. กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
คมฉัตร วุฒิโรจน์. (2534). ผ่าโลกเกย์. กรุงเทพฯ : กรุงสยาม.
จินตนา ดำรงค์เลิศ. (2533). วรรณกรรมเพลงลูกทุ่งขนบธรรมเนียมประเพณีค่านิยมและการ
ดำรงชีวิตของชาวชนบทไทย ที่ปรากฏในเพลงลูกทุ่งไทยตั้งแต่หลังสงครามโลกครั้งที่สองจนถึงปัจจุบัน. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
ชัด เย็นสบาย. (2542). เกย์ สีสันที่แตกต่าง. กรุงเทพฯ : จุดประกาย
เพชรสดา เพชรใส. (2542). จิตวิทยาทั่วไป. ลพบุรี : ราชภัฏเทพสตรี.
รักใจ จินตวิโรจน์. (2541). การนำเสนอภาพชายรักร่วมเพศในภาพยนตร์ไทยและอเมริกัน.
กรุงเทพฯ : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 SSKRU Research and Development Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
เนื้อหาและข้อมูลในบทความที่ลงตีพิมพ์ในวารสารศูนย์ดัชนีการอ้างอิงวารสารไทย ถือเป็นข้อคิดเห็นและความรับผิดชอบของผู้เขียนบทความโดยตรงซึ่งกองบรรณาธิการวารสาร ไม่จำเป็นต้องเห็นด้วย หรือร่วมรับผิดชอบใด ๆ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารศูนย์ดัชนีการอ้างอิงวารสารไทย ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารศูนย์ดัชนีการอ้างอิงวารสารไทย หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารศูนย์ดัชนีการอ้างอิงวารสารไทยก่อนเท่านั้น