Form and Hair do technigues of damce drama Characters in reign of King Rama 9

Main Article Content

นายรุ่งทิวา วารีบ่อ

Abstract

This research aims to study the hair style, composition and hairdressing techniques of racial actors in the reign of King Rama IX since 1946 – 2016. The researchers used the method from the documents, observation and interviews.


The results showed that hairstyles of racial actors in the reign of King Rama IX, since 1946 – 2016, have 12 styles of hairstyles, 5 races include Thai, Burmese, Mon, Lao and foreigner are divided into 3 types of hairstyles include 1) hair collection in the middle of the crown, hair curtain to set the tiara, Occipital hair Grabs 2) 11 Hairstyles for non-standing racial actors like circular head with parted hair, short Hairstyles, hair collection, occipital hair up, splash flower long hairstyles, splash flower short hairstyles, hair straighteners on both front and back, Farah hairstyle and grapes hairstyle


The composition of hairstyles had divided into 1) the hairstyles for non-standing racial actors composed of the kinnaree crown, top tiara, teardrop, visor, and wig, 2) the hairstyles for standing racial actors composed of artificial flowers, auba Laos, cart side, wig, hairpin, crown, headgear, and found that hairstyles’ techniques do itself are limited to the shape and use more device than others.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Performing arts

References

กิตติพัฒน์ แดนที่. (2558). “ระบำสุโขทัย”, ระบำโบราณคดี. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://patdramaa111.srp.ac.th/raba-borankhdi. [สืบค้นเมื่อ 9 กันยายน 2558]
เจนนิสา เกศมณี. (2556). “การฟ้อนเล็บ”, การแสดงพื้นเมืองสี่ภาค. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://jenniasketmanee.blogspot.com/ [สืบค้นเมื่อ 9 กันยายน 2558]
ชวลิต สุนทรานนท์ และคณะ. 2549. ทะเบียนข้อมูล : วิพิธทัศนา ชุดระบำ รำ ฟ้อน. กรุงเทพฯ: ไทภูมิ พับลิชชิ่ง
จำกัด.
. 2550. ทะเบียนข้อมูล : วิพิธทัศนา ชุดระบำ รำ ฟ้อน เล่ม ๒. กรุงเทพฯ: ไทภูมิ พับลิชชิ่ง จำกัด.
. 2550. การศึกษาและการพัฒนาองค์ความรู้เกี่ยวกับการแต่งกายยืนเครื่องโขน – ละครรำ. กรุงเทพฯ:
กรมศิลปากร.
. 2551. ทะเบียนข้อมูล : วิพิธทัศนา ชุดระบำ รำ ฟ้อน เล่ม ๓. กรุงเทพฯ: ไทภูมิ พับลิชชิ่ง จำกัด.
ฉวีวรรณ ขจรประศาสตร์. ม.ป.ป. “การแต่งกายไทยสมัยไทยมุง”, พัสตราภรณ์ไทย ถวายไท้ราชินี. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://www.thaitopwedding.com/Misc/dress_history-1.html [สืบค้นเมื่อ 9 กันยายน 2558]
เตรียมอุดมศึกษาพัฒนาการสุวรรณภูมิ. ม.ป.ป. “ประวัติการละคร”, ละครไทย. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://sites.google.com/site/dramaticarttuppschool/lakhr-thiy [สืบค้นเมื่อ 11 ตุลาคม 2558]
ทวีเกียรติ ไชยยงยศ. (2538). สุนทรียะทางทัศนศิลป์. กรุงเทพฯ: ฝ่ายเอกสารและตำรา. สถาบันราชภัฎสวนดุสิต.
นฤมล รัตนพงศ์เลขา. (2558). ถ้านำละคร “รัตนโกสินทร์” มาสร้างใหม่อีก. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://www.dek-d.com/board/view/3606707/ [สืบค้นเมื่อ 19 กุมภาพันธ์ 2559]
บุญวงศ์ วงศ์วิรัตน์. (2551). คลังเครื่องแต่งกายโขนละคร : กรณีศึกษาบ้านเครื่องคุณรัตน์. วิทยานิพนธ์ ศศ.ม.
กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณมหาวิทยาลัย.
บุญศิริ นิยมทัศน์. (2541). การแต่งหน้าและการแต่งผมนาฏศิลป์ไทย. กรุงเทพฯ: สถาบันราชภัฏพระนคร.
ไพโรจน์ ทองคำสุก. (2545). วิเคราะห์รูปแบบความเป็นครูสู่กระบวนการถ่ายทอดความรู้ของผู้เชี่ยวชาญนาฏศิลป์ไทย.
กรุงเทพฯ: สถาบันนาฏดุริยางคศิลป์ กรมศิลปากร.
มโน พิสุทธิรัตนานนท์. (2546). สุนทรียศาสตร์เบื้องต้น. พิมพ์ลักษณ์ สงขลา : ภารกิจ เอกสาร และตำรา, มหาวิทยาลัย
ทักษิณ.
มาลัย นิลพงษ์ และพิมพ์วดี กลั่นพจน์. (2546). “วิวัฒนาการเครื่องแต่งกายละครไทย,” มนุษย์ฯ สาร. 43 – 48.
วิมลศรี อุปรมัย. (2555). นาฏกรรมและการละคร. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วีณา วีสเพ็ญ. (2549). วรรณคดีการละคร. มหาสารคาม: อภิชาตการพิมพ์.
สุภาวดี โพธิเวชกุล. (2548). รูปแบบการแสดงเบิกโรงละครรำในยุครัตนโกสินทร์ (รัชกาลที่ 9). วิทยานิพนธ์ ศศ.ม.
กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา.
สุรพล วิรุฬห์รักษ์. (2547). วิวัฒนาการนาฏศิลป์ไทยในกรุงรัตนโกสินทร์ พ.ศ. 2325 – 2477. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ:
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
. (2549). นาฏยศิลป์รัชกาลที่ 9. กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
อัษฎา จรัลชล. (2552). “นาฏศิลป์ไทย ๑ ว่าด้วย การรำคู่”, รักษ์นาฏศิลป์ไทย. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://oknation.nationtv.tv/blog/assada999/2009/11/23/entry-1 [สืบค้นเมื่อ 9 กันยายน 2557]
. (2552). “นาฏศิลป์ไทย ๑ ว่าด้วย การำหมู่”, รักษ์นาฏศิลป์ไทย. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://oknation.nationtv.tv/blog/assada999/2009/11/23/entry-2 [สืบค้นเมื่อ 9 กันยายน 2557]
. (2552). “นาฏศิลป์ไทย ๑ ว่าด้วย การรำเดี่ยว”, รักษ์นาฏศิลป์ไทย. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://oknation.nationtv.tv/blog/assada999/2009/11/22/entry-3 [สืบค้นเมื่อ 9 กันยายน 2557]
. (2552). “นาฏศิลป์ไทย ๑ ว่าด้วย นาฏศิลป์ภาคอีสาน”, รักษ์นาฏศิลป์ไทย. [ออนไลน์] แหล่งที่มา:
https://oknation.nationtv.tv/blog/assada999/2009/11/25/entry-2 [สืบค้นเมื่อ 9 กันยายน 2557]