CREATIVE DANCE "NATTAYA SATTABUT"

Main Article Content

Phannaphat Ketprayoon

Abstract

The objectives of this research were to study the importance of The Lotus flower to Buddhism and to analyzed all data into Thai dance art choreography, that had a reason to found the pattern and concept after choreographed Thai dance from did qualitative research and creative research by studying academic articles, surveying, interviewing, observations, seminars, and researcher personal experience that would examine, synthetic analysis the data and then choreographed the dance.


 


            The findings revealed that Thai dance choreography patterns were separating into 8 parts; 1) The performance divided into 3 Acts; Act 1 Nativity, Act 2 Metamorphosis and Act 3 Persistence. 2) Performed by 8 actress who’s good skills at Thai dance and could express feelings though the choreographed dance. 3) Thai dance style; danced with Thai dance choreography. 4) Background Music; chose Thai musical instruments to perform Thai dance style. 5)The costume design; Thai traditional simple pattern in pink and white tones and use less of accessories. 6) Performance props; lotus flowers, lotus leaves and lotus petals to communication the meaning honestly. 7) Performance area; divided into 9 parts according to performers’ positions. 8) Lighting design; natural light. In addition, researcher got 3 concepts after choreographed Thai dance choreography; 1) Regarding creativity in Thai dance choreography. 2) Considering to use symbols in Thai dance choreography. 3) Considering about Dance, music and art theory. Thus this research was garter Thai dance style knowledge then integrated with other knowledge that was an academic improvement to create Thai dance style performance and to extend and expand Thai dance style in the future.

Article Details

Section
Performing arts
Author Biography

Phannaphat Ketprayoon, Faculty of Humanities and Social Sciences, Phranakhon Rajabhat university

ชื่อ-สกุล                     นางสาวพรรณพัชร์        เกษประยูร

ตำแหน่งทางวิชาการ     อาจารย์

สังกัดหน่วยงาน           สาขาวิชานาฏศิลป์และการละคร

คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์  มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร

References

กิตติกรณ์ นพอุดมพันธุ์. (2554). การสร้างสรรค์งานนาฏยศิลป์ไทยร่วมสมัยจากสัญญะดอกบัวในพระพุทธศาสนา. (วิทยานิพนธ์ปริญญา

ดุษฎีบัณฑิต). สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ธรากร จันทนะสาโร. (2557). นาฏยศิลป์สร้างสรรค์จากแนวคิดไตรลักษณ์ในพระพุทธศาสนา. (วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปกรรม

ศาสตรดุษฎีบัณฑิต). คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ไพโรจน์ ทองคำสุก. (2545). วิเคราะห์รูปแบบความเป็นครูสู่กระบวนการถ่ายทอดความรู้ของผู้เชี่ยวชาญนาฏศิลป์ไทย ครูเฉลย ศุขะวณิช. กรุงเทพฯ : สถาบันนาฏดุริยางคศิลป์ กรมศิลปากร.

ฟื้น ดอกบัว. (2542) พระพุทธศาสนากับคนไทย. กรุงเทพมหานคร: โสภณการพิมพ์.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2535). พระไตรปิฎกกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬา

ลงกรณ์ราชวิทยาลัย.

รัจนา พวงประยงค์. ศิลปินแห่งชาติ สาขาศิลปะการแสดง (นาฏศิลป์ไทย-ละคร) ข้าราชการบำนาญ สังกัดกรม ศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม. สัมภาษณ์. 23 พฤศจิกายน 2563.

ฤดีรัตน์ กายราศ. (2540). บัว: องค์ประกอบประวัติศาสตร์ ศิลปวัฒนธรรมไทย. กรุงเทพมหานคร: กรมศิลปากร.

อภิโชติ เกตุแก้ว. (2561). การสร้างสรรค์นาฏยศิลป์จากสัญลักษณ์โอมในความเชื่อของศาสนาพราหมณ์-ฮินดู. วิทยานิพนธ์ ปริญญาดุษฎีบัณฑิต. สาขาวิชาศิลปกรรมศาสตร์ คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.