THE IDENTITIES OF WISDOM IN TAI PHUAN WOVEN FABRICS TO PRODUCTS DESIGN.

Main Article Content

Chukiat Ananwettayanon
Kittisan Sriruksa
Teerayut Pengchai

Abstract

This research aimed to 1) study the development of Thai Phuan woven fabric in Thailand, 2) study the identity of wisdom of Thai Phuan about Jok woven fabric in Had Siew, Sukhothai, 3) design product from the identity of wisdom of Thai Phuan about Jok woven fabric in Had Siew, Sukhothai. The researcher conducted qualitative and quantitative research that aimed to study the history and development of Thai Phuan woven fabric from the past to the present in various areas that have been grouped together to form Thai Phuan Club of Thailand from 23 provinces. Data collected was analyzed, screened the persistence of handicraft identity in terms of pattern, color, material and production process. Then bring the identity found in the fabric handicrafts of Thai Phuan woven fabric pass through the seminal process to obtain raw materials for synthesizing information into product design.  


The study found that areas where there are 9 woven fabric handicraft groups in 9 provinces currently gathering to produce fabric handicraft that are their identity for sale. When analyzing the functional structure theory, it found that there were both similarities and differences among each group. In all groups, there was a fabric woven group of the Thai Phuan of Ban Had Siew, Sukhothai that still maintains the identity of the wisdom of woven fabric in term of pattern, color, material, and production method. The most noticeable product is Teen Jok woven fabric of Thai Phuan, Had Siew. This identity was analyzed and reproduced the symbol of the fabric patterns which contains 9 main patterns and 10 patchwork patterns.   The raw material of the reproduction of the fabric pattern is in the Icon Idex and Symbol level. When analyzed according to aesthetic theory, there are four sets of meanings, namely the set of virtue, beauty, love, and oneness. Then take the information are synthesized through the design and development process into 4 sets of home interior products, 2 pieces per set, a total of 8 pieces in order to create a prototype product through consultation and selected models by experts. The aim is to assess the satisfaction in the pattern and the use of home furnishing products from the identity and wisdom of fabric handicrafts, 8 pieces of Thai Phuan Jok woven fabric from the target group. The result of the evaluation showed that all 4 sets of products had the overall level of satisfaction at a high level.

Article Details

Section
Design

References

เจนสุดา สมบัติ. (ม.ป.ป.). ความเป็นพวน ในปรากฏการณ์ความเป็นไทยร่วมสมัย. (วิทยานิพนธ์หลักสูตรสังคมวิทยาและมานุษย

วิทยามหาบัณฑิต). มานุษยวิทยา คณะสังคมวิทยาและมานุษยวิทยา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์

เจ้าคำหลวง หน่อคำ; พันธุ์ทิพย์ ธีระเนตร และ สมชาย นิลอาธิ แปลเป็นภาษาไทย. (2555). ประวัติศาสตร์เมืองพวน (พิมพ์ครั้งที่ 1).

กรุงเทพฯ: กรมส่งเสริมวัฒนธรรม.

ทรงคุณ จันทจร และคนอื่นๆ. (2552). คุณค่าอัตลักษณ์ศิลปวัฒนธรรมท้องถิ่นกับการนำมาประยุกต์เป็นผลิตภัณฑ์ท้องถิ่นเพื่อเพิ่มมูลค่า

ทางเศรษฐกิจและการท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ภาคกลางและภาคใต้ (รายงานการวิจัย).

มหาสารคาม: สถาบันวิจัยศิลปะและวัฒนธรรมอีสาน.

ภมนพร จันทร์วัฒนะ. (2549). การตัดสินใจซื้อสินค้าเฟอร์นิเจอร์ และของตกแต่งบ้าน ของลูกค้า Index Living Mall

ในเขตกรุงเทพมหานคร. (วิทยานิพนธ์ศิลปะศาสตร์มหาบัณฑิต (ผู้นำทางสังคมธุรกิจและการเมือง)). มหาวิทยาลัยรังสิต.

วรา ชาภูคา. (2556). อัตลักษณ์ไทยพวน: กรณีศึกษาไทยพวน ตำบลบ้านกล้วย อำเภอบ้านหมี่ จังหวัดลพบุรี. (ปริญญาศิลปะศาสตร์

มหาบัณฑิต(ไทยคดีศึกษา)). มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

สมเกียรติ ตั้งนโม. (2552). ทฤษฎีสี. สืบค้นเมื่อ 25 มีนาคม 2558, จาก http://basic-animation.com/moodle.

สมพงษ์ กรกรรณ์. (2527). การออกแบบกราฟฟิก. กรุงเทพฯ : สัมพันธ์พาณิชย์.

สรณี วงศ์เบี้ยสัจจ์. (2544). วาทกรรมสื่อโฆษณาการท่องเที่ยว: ภาพตัวแทน ตัวตน และความเป็นไทย (รายงานการวิจัย). เชียงใหม่:

ภาควิชาภาษาอังกฤษ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

สาธร โสรัชประสพสันติ. (2555). สาธรพิพิธภัณฑ์ผ้าทองคำ. สืบค้นเมื่อ 4 มกราคม 2564, จาก

http://www.sathorngoldtextilemuseum.com/thai-phuan-teenjok.html

อภิญญา เฟื่องฟูสกุล. (2543). อัตลักษณ์ (identity) : การทบทวนทฤษฎีและกรอบแนวคิด. เชียงใหม่: ภาควิชาสังคมวิทยามานุษยวิทยา

มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

Cheesman, P. (2015). A New method of classification for Tai textiles. The Journal of the Siam Society, 103, 89-106

Talcott Parsons. (1937). The Structure of Social Action, New York : Mc Graw Hill. Retrieved From https://www.britannica.com/topic/The-Structure-of-Social-Action.

Tsang, K. M. (2016). Study of fabric texture effects on visual and imaging color difference evaluation. Hong Kong: Hong Kong Polytechnic University.