Research on the Application of Traditional Patterns of the Jingpo Ethnic’s Brocade in the Design of Cultural and Creative Products การศึกษาการประยุกต์ใช้รูปแบบผ้าปักชนชาติจิ่งพัวในการออกแบบผลิตภัณฑ์เชิงวัฒนธรรม
Main Article Content
Abstract
As an intangible cultural heritage, the brocade of the Jingpo people is one of the national cultural symbols of the Jingpo people, condensing the wisdom of the Jingpo people and embodying the unique aesthetics of the Jingpo people. With the development of society, the rapid progress of science and technology, and the changes in the aesthetic concepts of contemporary people, the inheritance and development of the traditional brocade patterns of Jingpo people are facing some hardships. The research object of this article is Jingpo’s brocade pattern of Dehong Dai Jingpo Autonomous Prefecture in Yunnan Province. The article analyzes the artistic characteristics of the traditional pattern of brocade and its dilemmas faced in today's society through the literature review method, field research method, interview method, and so on. The cultural and creative products with traditional patterns are introduced to catch the attention of more people, followed by classifying and arranging the traditional brocade pattern. In this way, the intangible cultural heritage of Jingpo can be protected; and we can use diversified communication methods to inherit and protect the traditional patterns of Jingpo's brocade to make sure it can be better inherited and developed.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ผลงานทางวิชาการที่ลงตีพิมพ์ในวารสารจีนศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ เป็นลิขสิทธิ์ของผู้เขียนหรือผู้แปลผลงานนั้น หากนำลงในวารสารจีนศึกษาเป็นครั้งแรก เจ้าของผลงานสามารถนำไปตีพิมพ์ซ้ำในวารสารหรือหนังสืออื่นได้โดยมิต้องแจ้งให้ทราบล่วงหน้า แต่หากผลงานที่ได้รับพิจารณานำลงในวารสารจีนศึกษา เป็นผลงานที่เคยตีพิมพ์ที่อื่นมาก่อนเจ้าของผลงานต้องจัดการเรื่องปัญหาลิขสิทธิ์กับแหล่งพิมพ์แรกเอง หากเกิดปัญหาทางกฎหมาย ถือว่าไม่อยู่ในความรับผิดชอบของวารสารจีนศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ ทั้งนี้ ความคิดเห็นต่างๆ ในบทความเป็นความคิดเห็นส่วนตัวของผู้เขียน ไม่เกี่ยวกับกองบรรณาธิการวารสารจีนศึกษา มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์
References
Jia, Q. (2017). The application of digital art in the inheritance of Yunnan Jingpo brocade technique.The Source of Creative Design, (1), 72-76.
Huang, R. (2015). The decorative graphic language of brocade pattern of Jingpo ethnic. Modern Decoration (Theory), (2), 142-143.
Luo, Y. (2017). The expression of social situation in the visual presentation of Jingpo costumes. Journal of Shenyang Normal University (Social Science Edition), 41(1), 30-35.
Ni, C. H., & Ji, L. J. (2023). Gene extraction and cultural and creative design application of Tujia brocade patterns. Hunan Packaging, 38(1), 73-77, 98.
Wang, X. X. (2012). Excavation of Yunnan minority brocade and its weaving techniques. [Master, Suzhou University]. Suzhou University
Zhang, Y.Y. (2020). Research on the Application of Traditional Brocade Pattern Design of Jingpo Tubular Skirt. [Master, Yunnan Normal University]. Yunnan Normal University. Yunnan Normal University.
Zhang, Y. Z. (2014). Explore the Jingpo brocade pattern art symbol semantics. Art Science and Technology, 27(5), 256.
Zhou, Y., Chen. Y. H., & Liu, M. Y. (2022). The application of Yao costume patterns in the design of cultural and creative products - Taking Jinxiu Yao ethnic in Guangxi as an example. Hunan Packaging, 37(5), 41-44, 72.