THE WEAPONS OF NORA KAEK MASTER

Main Article Content

ARNON WENPHET

Abstract

              “Nora Kaek” is known as Nora Kuan in a local language. Nora Kaek performance is mainly performed in the three southern provinces of Thailand and some upper parts of Malaysia, such as Kelantan and Terengganu states. It is a combination of south Nora performance and the Mayong performance found in Pattani province. The salient components of Nora Kaek are the costumes, the language used, and the weapons of the master and the Nai Pran (a hunter role). The show can be divided into three parts: 1. Berk Rong (Opening), 2. Sitting dance and Ram Keaw by the Nora Master, and 3.  Tambot with Nai Pran dance. The weapons used by the master are Phra Khan (a royal sword) and Mud Wai (a bunch of rattan sticks). Additionally, the weapons used by the Nai Pran are Mid Krok (a Perak knife) and Nah Pran (a wooden bolt). The Phra Khan could be used by the master of the troupe. It is a tool used in healing rites ceremonies to recover skin diseases. The ceremony is called “Sen”. Moreover, Mud Wai and Mid Krok are used in Tam Bot dance. The unique aspect of the Nora weapons is the integration of Mayong prop and Nora dance which systematically combined into Nora Kaek performance.

Article Details

How to Cite
WENPHET , A. . . (2023). THE WEAPONS OF NORA KAEK MASTER. Journal of Suan Sunandha Arts and Culture, 3(2), 83–100. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/artsjournal_ssru/article/view/271348
Section
RESEARCH ARTICLE

References

ครื่น มณีโชติ. “โนราแขก” ใน สารานุกรมวัฒนธรรมไทยภาคใต้ เล่มที่ 8. กรุงเทพฯ: อมรินทรพริ้นติ้ง, 2542.

เจษฏา เนตรพลับ และวีรชาติ เปรมานนท์. “นาฏศิลป์พื้นเมืองมลายูปาตานี.” วารสารวิทยบริการ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, 27(2), (1-13), 2559.

ณัฐพงษ์ บุณยพรหม. โนราแขกบาเจาะ การละเล่นพุทธ-มุสลิม. ฐานข้อมูลข่าวจังหวัดชายแดนใต้, 2560.

ธรรมนิตย์ นิคมรัตน์. โนราตัวอ่อน. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร์ทหาบัณฑิต ศิลปะการแสดง, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2543.

__________. โนราแขก : การปรับเปลี่ยนการแสดงเพื่อวัฒนธรรมชุมชน. [รูปภาพ] สำนักศิลปและวัฒนธรรม สถาบันราชภัฏสงขลา, 2544.

ประพนธ์ เรืองณรงค์. เรื่องเล่าจากชาวใต้ ชุดที่ 2. กรุงเทพฯ: มิตรสยาม, 2531.

พรศักดิ์ พรหมแก้ว. โนรา: การเปลี่ยนแปลงปรับตัวและพลังสร้างสรรค์ในการดำรงอยู่ของ

คีตนาฏยลักษณ์แห่งภาคใต้. กรุงเทพฯ: สถาบันทักษิณคดีศึกษา มหาวิทยาลัยทักษิณ, 2540.

อนันต์ วัฒนานิกร. “จากมะโย่ง-เมนอรอ-ถึงชาตรี”. รูสมิแล 9, 2529.

อิ่ม หน่อแก้ว. ศิลปินโนราแขกคณะผ่องพี่น้อง จังหวัดนราธิวาส (พ่อโนรา). สัมภาษณ์. พฤษภาคม. 2562.