The Development of Learning Experience Provision by Using Game Based Learning to Developing Basic Mathematical Thinking Skills of Young Children

Main Article Content

Taksina Khampangsri
Chamaimone Srisurak
Sasithorn Intun

Abstract

The objectives of this research were (1) to developed the learning experience provision by using game based learning to developing basic mathematical thinking skills of young children (2) to compared the ability of basic mathematic of young children between before and after organizing a learning experience using game-based learning. Statistics used in data analysis include content validity, mean, standard deviation, and  t - test (Dependent Sample) values. Tools Used in the research includes Experience plan and concept assessment form. The results of the research found that (1) Results of developing a game-based learning experience plan to develop basic mathematical thinking abilities of young children. It has an E1/E2 efficiency of 87.30/97.40, higher than the set standard criteria. Efficiency according to the criteria 80/80 (2) Results of comparing basic mathematical thinking abilities of young children. Between before and after organizing a game-based learning experience it was found that the development of basic mathematical thinking abilities of young children was significantly higher at the 0.01 level.         

Article Details

Section
Research Articles

References

กฤษณา ดามาพงศ์. (2555). ผลการจัดกิจกรรมประกอบอาหารที่มีต่อความสามารถในการคิดวิเคราะห์ของ เด็กปฐมวัยโรงเรียนบ้านกุดน้ำใส (3 พระครูอนุสรณ์) จังหวัดชัยภูมิ [วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต, หาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร].

กุลยา ตันติผลาชีวะ. (2552). การศึกษาสำหรับผู้ปกครองเด็กปฐมวัย. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์สาราเด็ก.

กุลยา ตันติผลาชีวะ. (2545). การศึกษาสำหรับผู้ปกครองเด็กปฐมวัย. กรุงเทพฯ.วารสารการศึกษาปฐมวัย.6.39.

กระทรวงศึกษาธิการ. (2561). คู่มือหลักสูตรการศึกษาปฐมวัย พุทธศักราช 2560 (สำหรับเด็กอายุ 3-5 ปี). กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

นิตยา ประพฤติกิจ. (2541). คณิตศาสตร์สำหรับเด็กปฐมวัย. เพชรบุรี: วิทยาลัยเพชรบุรี.

โรงเรียนรังษีวิทยา. (2564). บันทึกผลการประเมินพัฒนาการเด็กปฐมวัยปีการศึกษา 2564. เชียงใหม่: โรงเรียนรังษีวิทยา.

ประหยัด จิระวรพงศ์. (2556). Games Based Learning (เกมการศึกษา). กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒประสานมิตร.

เพ็ญนภา ตลับกลาง และ ภัทร์ธีรา เทียนเพิ่มพูน. (2562). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์การเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษโดยใช้วิธีสอนกิจกรรมเป็นฐานสำหรับนักเรียน ชั้นประถมศึกษาปีที่ 2 โรงเรียนวัดเขียนเขต จังหวัดปทุมธานี. วารสารรัชต์ภาคย์, 13(31).195-208. https://so05.tci- thaijo.org

/index.php/RJPJ/article/view/226012

สุชาติ แสนพิช. (2555). Games Based Learning (เกมการศึกษา). กรุงเทพฯ:มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2563). กรอบการเรียนรู้และแนวทางการจัดประสบการณ์การเรียนรู้บูรณาการวิทยาศาสตร์ เทคโนโลยีในระดับปฐมวัยตามหลักสูตรการศึกษาปฐมวัย พุทธศักราช 2560. กรุงเทพฯ: โกโกพริ้นท์(ไทยแลนด์).

สำนักงานสภาพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2565). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่สิบสาม (พ.ศ. 2566 - 2570). กรุงเทพฯ: สำนักนายกรัฐมนตรี.

สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. (2560). หลักสูตรการศึกษาปฐมวัย พุทธศักราช 2560. กรุงเทพฯ: กระทรวงศึกษาธิการ

สํานักวิชาการและมาตรฐานการศึกษา. (2560). แนวทางการดำเนินงานปฏิรูปการเรียนการสอน. กรุงเทพฯ: กระทรวงศึกษาธิการ.

วันวิสาข์ ดาดี. (2553). ทฤษฎี Game Based Learning สื่ออิเล็กทรอนิกส์. https://nuybeam.blogspot.com/2010/08/game-based-leaning.html

วารุณี คงสีไพร และ กิตติศักดิ์ คงสีไพร. (2566). การจัดประสบการณ์การเรียนรู้ด้วยเกมเป็นฐานเพื่อพัฒนาทักษะพื้นฐานทางคณิตศาสตร์ของเด็กนักเรียนอนุบาลชั้นปีที่ 2 ในยุคชีวิตปกติวิถีใหม่. วารสารวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏสวนสุนันทา, 15(1), 18-32. https://so05.tci

thaijo.org/index.php/irdssru/article/view/261567