กระบวนการถ่ายทอดองค์ความรู้ในรูปแบบมัจญลีส อัลอิลมีย์ในการพัฒนาคุณธรรมจริยธรรมและคุณภาพชีวิตชาวไทยมุสลิมในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้ : มัจญลีส อัลอิลมีย์ของมัสยิดอัตตันมียะฮฺ บ้านปารามีแต ตำบลบูดี อำเภอเมือง จังหวัดยะลา

Authors

Keywords:

Key words : Majlees Al-Ilmee , morality, quality , Thai Muslims , southern border provinces

Abstract

Abstract

The objectives of this research was aimed   to studying 1) the brief History of Majlis Al- Ilmiy of Atanmeeyah Mosque Ban Paramee District, Muang District, Yala Province. 2) Moral change concrete ethics and quality of life of learners 3) Learners' attitudes towards the Majlis Al- Ilmiy curriculum. This research is a qualitative research. Which consist of 2 sample groups 1) Instructors and committee choosing using specific random selection or purposive Random Sampling methods, 5 people 2) 100 learners under 5 years by using Survey Sampling methods. Data obtain through the Interviews, Questionnaire, Participatory observation and small group discussion. The study indicated that 1) Majlis Al- Ilmiy is a lifetime academic service center for society under the supervision of the Assalam Institute of Fatoni University that offered on Sundays of the week. Started on Sunday 19 September 1999 to the present for 20 years. With the objective, to be a source of academic knowledge of Islamic studies that is up to date and time, which brought peace in the three southern provinces.  Taught by a professional speaker with service mind. There is a clear structure and curriculum in line with the needs of the local community. 2) The morality and ethics of the learners have changed in a good direction in almost every area, such as morality and ethics to Allah. To the messenger is to follow the example. To yourself, to be faithful to your parents and gratitude. To others, being polite and gentle. And to animals, for example, feeding, which is an important base for peace in a multicultural society.  Have a career Keep up with the times and times and 3) Students are satisfied with the highest level of content in the course, namely the context of the Al-quran. And Al-Hadith etc. From the observation, the Students are diverse in their ages. Men tend to wear white shirts and sit in mosques with great determination. For women to dress correctly with religious principles. There will be an open circuit both on the mosque and in the tent. After the first session, there will be an announcer announcing the request for donations. And sometimes there are prayers at this mosque. Books, educational materials and CDs are there also broadcast live online. From small group discussions, found that The main goal of lifelong education of Thai Muslims in the three southern border provinces Is the study of religion that is consistent with the Al-quran by the example of the messenger that can apply knowledge to improve the quality of life, which can lead to a normal society in this world and the next world.

References

บรรณานุกรม

วินัย ครุวรรณพัฒน์ .(2523) .ทัศนะของคนไทยใน 4 จังหวัด ภาคใต้

ศูนย์อำนวยการบริหารจังหวัดชายแดนภาคใต้.2527. สภาพทั่วไปทางเศรษฐกิจ การเมืองและ สังคมในจังหวัด ชายแดน ภาคใต้

สมาคมนักเรียนเก่าอาหรับประเทศไทย.ฮ.ศ. 1419. พระมหาคัมภีร์อัลกุรอานพร้อมความหมาย

ภาษาไทยซาอุดีอาราเบีย: ศูนย์กษัตริย์ฟะฮัดเพื่อการพิมพ์อัลกุรอาน อัลมะดีนะฮ์ อัลมุเนา วะเราะฮฺ

เสริมศักดิ์ วิศาลาภรณ์และคณะ. 2552 .รายงานการวิจัยเรื่องสภาพการจัดการศึกษาในจังหวัด ชายแดนภาคใต้. สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. กรุงเทพ.

อิสมาอีล ลุตฟี จะปะกียา. 2549 . อิสลามศาสนาแห่งสันติภาพ. แปลโดยซุฟอัม อุษมาน .ยะลา :

ศูนย์บริการสังคมวิทยาลัยอิสลามยะลา.

อาหะมะ หะยีสะมะแอ. 2549 .บทบาทสถาบันการศึกษาอิสลามชั้นสูงในการเผยแพร่วิทยาการ และ ส่งเสริมวัฒนธรรมความรู้ต่อชุมชนในจังหวัดชายแดนภาคใต้ ศึกษาโครงการ วิทยาการอิสลามเพื่อชุมชน. มหาวิทยาลัยอิสลามยะลา เค้าโครงวิทยานิพนธ์ ศิลปะศาสตร์ มหาบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์และอารยธรรมอิสลาม คณะอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัย อิสลามยะลา.

อับดุลเราะมัน เจะอารง. 2547 .สิทธิภารยาในการหย่าและสิทธิที่พีงได้รับตามกฎหมายอิสลามกรณีศึกษาจังหวัดปัตตานี. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์.

มาลีนี วงสิทธิ์. 2531. สภาพสังคมของชายแดนภาคใต้ในงานวิจัย “ ความเห็นของผู้บริหาร ระดับสูงใน 4 จังหวัดชายแดนภาคใต้เกี่ยวกับเรื่องประชากรและอนามัย”

มูหะมัด คอยา.2550. บทบาทมัสยิดในจังหวัด ปัตตานีในการเผยแผ่อิสลามและความรู้ กรณีศึกษามัสยิดอิบาดุรรอฮมาน ตำบลปูยุด อำเภอเมือง จังหวัดปัตตานี.วิทยานิพนธ์ สำหรับการศึกษาตามหลักสูตรปริญญาศิลปศาตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาอิสลามศึกษา มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ วิทยาเขตปัตตานี

ฮามีดะห์ฮาสัน โต๊ะมะและคณะ.2562.รายงานวิจัยฉบับสมบูรณ์เรื่องบทบาทของผู้ที่ยึดแนวทาง สะลัฟ ในการพัฒนาสังคมมุสลิมในสามจังหวัดชายแดนภาคใต้.

....... 2565. เอกสารคำสอนรายวิชาชีวประวัติท่านนบีมุหัมมัด () ภาคการศึกษาที่ 1 มหาวิทยาลัยฟาฏอนี

.Al-Tarmizi, Abi ‘Isa Muhammad ibn ‘Isa ibn Saurah. 1994. Sunan al-tirmiziy. Vol.4 Beirut : Dãr al-Fikr.

Dagor-ha, Nurdin Abdullah 1997. Dakwah Islamiyah di Selatan Thailand : suatu Kajian Tentang perkembangannya Antara Tahun 1960-1991 m .Distrasi, Kualalumpur :University Malaya.

Ibn Kathir, ‘Imad al-Din.1988. Tafsir Ibn Kathir.V.2. Bierut : Dar al-Ma rifah.

Sulaiman ibn al-As'ath al-Sajastani. 2000. Sahih Sunan Abi Dawud. Vol. 3 .Al-Riyad : Maktabah al-Ma'arif li-Annashr wa al-tauzi‘.

Downloads

Published

2023-11-30