A Guidebook Design by Applying Augmented Reality to Create Value and Promoting the Historical Tourist Attraction in Muang Kanchanaburi District toward Digital Tourism.

Main Article Content

Patcharin Boonsomthop
Sittiphong Pornudomthap
Prangchay Paratkajariya

Abstract

The research objectives of “A Guidebook Design by Applying Augmented Reality to Create Value and Promoting the Historical Tourist Attraction in Muang Kanchanaburi District toward digital tourism” are 1) to design a guidebook for historical sites in Kanchanaburi by designing to support augmented reality technology, 2) to evaluate historical guidebook that support augmented reality technology, and 3) to assess satisfaction of the tourists with the use of historical guidebook as applied research. The sample size was chosen by 30 tourists for the satisfaction assessment using accidental sampling. Collect data from 5 secondary sources that have background information, including books, documents, brochures, flyers, and websites. Use Adobe Photoshop and Adobe Illustrator software as tools for developing the manuals. The result of designing a historical city tourist guidebook is divided into 3 eras, which use colors to divide the 3 eras apart, simple call in 3H-Tech Kanchanaburi AR guidebook. There is information about nearby tourist attractions, accommodations, restaurants, finding more information via QR Code. There is the design by using the simplicity of column grid type system to make the readers feel comfortable. Bringing augmented reality technology interleaved during reading will be displayed in the form of 3D models, video clips for the readers to enjoy and not boring. The results of the efficiency evaluation of a historical city guidebook in overall is a very good level with an average of 4.68. The results of the 3H-Tech Kanchanaburi AR guidebook of user satisfaction is at the highest level with an average of 4.73.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Research Articles

References

กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา. (2560). 4 เดือนแรก อุตสาหกรรมท่องเที่ยวสร้างรายได้กว่า 8 แสนล้านบาท. สืบค้นเมื่อ 25 กันยายน 2560, จาก กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา: http://www.mots.go.th/ewt_news.php?nid=8456

กาญจนบุรี. (2560). รายชื่ออำเภอในจังหวัดกาญจนบุรี. สืบค้นเมื่อ 26 กันยายน 2560, จาก https://sathai.com/geo/กาญจนบุรี

บุ๊คกิ้งดอทคอม. (2560). Booking.com เผย 8 เทรนด์การท่องเที่ยวในปี 2561. สืบค้นเมื่อ 6 พฤศจิกายน 2560, จาก บุ๊คกิ้งดอทคอม: https://news.booking.com/eight-travel-predictions-for-2018--by-bookingcom-th/

พลยุทธ พุดตาล และ จักกริช พฤษการ. (2557). ตารางธาตุเสมือนจริง. สืบค้นเมื่อ 6 พฤศจิกายน 2560, จาก http://www.eng.kps.ku.ac.th/dblibv2/fileupload/project_IdDoc58_IdPro469.pdf

วิศรุต อินแหยม. ผู้อำนวยการการท่องเที่ยวแห่งประเทศไทย สำนักงานกาญจนบุรี. สัมภาษณ์. 22 กันยายน 2560.

สมพงษ์ อำนวยเงินตรา. (2559, 25 เมษายน). การสร้างมูลค่าเพิ่มธุรกิจโรงแรมด้วยกลยุทธ์ Blue Ocean. วารสารมหาวิทยาลัยศิลปากร ฉบับภาษาไทย, 36(1), สืบค้นจาก http://www.kmutt.ac.th/jif/public_html/Download/Format_Checker/2/23.pdf

สุพาดา สิริกุตตา. (2557). แนวทางการสร้างมูลค่าเพิ่มของแหล่งท่องเที่ยวและผลิตภัณฑ์ท่องเที่ยวของจังหวัดสิงห์บุรี ประเทศไทย. วารสารสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 17, 215-230.

อานนท์ แทนไชยสง และ อภิชาติ เหล็กดี. (2558). การพัฒนาแอพพลิเคชั่นเสมือนจริง เรื่องอุปกรณ์คอมพิวเตอร์ ด้วยเทคโนโลยีออคเมนต์เตดเรียลลิตี. ใน การประชุมวิชาการระดับชาติการจัดการและเทคโนโลยีนวัตกรรม ครั้งที่ 1 มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม (หน้า 105-110). มหาสารคาม: มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

อิสริยา เลาหตีรานนท์. (2553). หนังสือนำเที่ยว. สืบค้นเมื่อ 28 กันยายน 2560, จาก http://www.royin.go.th