KHON MASK IN THAI BOXING DANCE: THE CASE STUDY OF “VANORN YOOT CHOOT MATCHA” THAI BOXING DANCE

  • Treethawat Meesomsak คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Keywords: Khone mask; Thai boxing dance; contemporary performance

Abstract

  This article aims to analyze “Khon Mask” wearing in order to represent the role of each character in Thai boxing dance developed from a kind of Thai martial art generally called Muay Thai (Thai boxing). The performance was presented through integrating all kinds of performance art. In this performance, Khon masks were worn in order to represent the roles of characters based on the story presented by the choreographer. Data were collected by using structuring interview and informants were choreographers of Thai boxing dance. The research was conducted by studying related digital media, documents, texts, and academic articles.  

  The results reveal that Khon mask wearing in Thai boxing dance defines role of each character based on the idea of the choreographer whereas Khon masks are worn to represent status of characters in the performance. From the case study of “Vanorn Yoot Choot Matcha” Thai Boxing Dance, it is a performance presenting fighting between Hanuman and followers of Nang Suphanna Matcha with narration. Performers wear Khon mask of Hanuman with Thai boxing dancing whereas general audiences gain understanding on the presented story based on the roles performed through Thai martial art.

Downloads

Download data is not yet available.

References

การสวมเครื่องศิราภรณ์ การแสดงนาฏมวยไทยมหรสพเฉลิมพระเกียรติรัชกาลที่ 10 บริเวณท้องสนามหลวง. (1 กรกฎาคม 2562).
สืบค้นจากhttps://www.facebook.com/thairath/photos/pcb.10158013007647439/10158013006147439/?
type=3&theater
กำจร สุนพงษ์ศรี. (2560). สุนทรียศาสตร์ หลักปรัชญาศิลปะ ทฤษฎีทัศนศิลป์ ศิลปวิจารณ์. กรุงเทพมหานคร:
สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
กฤษรา วริศราภูริชา (ซูไรมาน). (2551). งานฉากละคร 1. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย.
จินตนา สายทองคำ. (2561). นาฏศิลป์ไทย รำ ระบำ ละคร โขน. กรุงเทพมหานคร: นุชาการพิมพ์.
ตรีธวัฒน์ มีสมศักดิ์. (2561). นาฏมวยไทย การประยุกต์ศิลปะป้องกันตัวต่อสู้แบบไทยผสมกับศิลปะการแสดงร่วมสมัย. เอกสาร
ประกอบการประชุมวิชาการระดับชาติ พื้นถิ่นโขง ชี มูล ถอดรื้อพรมแดนความรู้ ความท้าทายของสหวิทยาการในการพัฒนาท้อง
ถิ่น โขง ชี มูล. อุดรธานี: มหาวิทยาลัยราชภัฏอุดรธานี, 1366-1380.
ศึกเดช กันตามระ. (2553). แม่ไม้มวยไทย ศิลปะป้องกันตัว. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพแห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
วรรณพิมล อังคสิริสรรพ. (2544). มายาคติ. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์คบไฟ.
Published
2019-12-25
How to Cite
Meesomsak, T. (2019). KHON MASK IN THAI BOXING DANCE: THE CASE STUDY OF “VANORN YOOT CHOOT MATCHA” THAI BOXING DANCE. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 23(2), 81-92. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/210089
Section
Academic Article