LEARNING FROM PRESNTATIONS THROUGH EDUTAINMENT EXHIBITIONS 100th ANNIVERSARY OF THE TITANIC, WORLD HISTORY EXHIBITION
Keywords:
Exhibition, Edutainment Exhibition, TitanicAbstract
The 100th Anniversary Exhibition of the Titanic is more than just an exhibition of works in general exhibitions, but the exhibition creates an incredible historical experience as if it were a time machine traveling back to the 1912 by allowing the audiences to experience how Titanic passengers felt. The content of the exhibition displayed in 3 main sections including (1) artifacts, objects, original appliances salvaged from the Titanic ship, (2) simulated rooms and decorations from the Titanic for audiences to touch and view, and (3) visual systems and 3D technology providing opportunities for the audiences to learn the history and virtual stories. This exhibition can enhance the audiences’ knowledge using the form of edutainment (learning and entertainment) and museums by themselves. The exhibition also helps the audiences build a good relationship with family and make new friends.
The concept of Museum of Learning and Entertainment combines virtual world learning and entertainment, so children, youth, and parents can experience the virtual reality. It is also considered a learning source that reflects daily life as well as various cultures and arts in a society where knowledge in humanities, social sciences, history, and culture are integrated. The exhibition also reflects the identity of humankind which can be learned at any time through virtual reality and imagination leading to life-long leaning. In addition to providing knowledge, understanding, and awareness, the exhibition also provides the audiences with fun and entertaining learning environments that lead to analytical and critical thinking skills. It also leads to discussions and debates on the topics that are related to the simulated situations and exhibitions. These virtual exhibitions can be both permanent exhibitions and semi-permanent exhibitions (the exhibitions that can be moved to be displayed elsewhere). One of the most popular exhibitions is the 100-year exhibition of Titanic, which is an exhibition of the world history in the form of permanent exhibitions at the Luxor Hotel, Las Vegas, Nevada, USA. There are also rotating exhibitions in many countries around the world such as Southampton, United Kingdom, Sweden, France, Germany, Japan, including Thailand.
References
Edutainment of Millennials. Retrieved from https://360stories.com/blog/how-
augmented-reality-in-museums-caters-to-the-edutainment-of-millennials
BEC-TERO Entertainment. (2555). นิทรรศการ 100 ปี ไททานิค, นิทรรศการแห่งประวัติศาสตร์โลก
(Titanic: The Artifact Exhibition, The official story of the 100 YEAR journey).
Edutainment Exhibition. 9 มิถุนายน – 2 กันยายน 2555. เซ็นทรัลเวิลด์ ไลฟ์ ศูนย์การค้า
เซ็นทรัลเวิลด์ ชั้น 8, ราชประสงค์ กรุงเทพมหานคร.
Dootvmedia. (18 เมษายน 2560). Virtual Reality (VR) & Augmented Reality (AR) เทคโนโลยี
โลกเสมือนก้าวสู่โลกความเป็นจริง. สืบค้นจาก https://www.dootvmedia.com//news
Encyclopedia Titanica. (2 February 2018). Titanic Facts, History and Biography. สืบค้นจาก
https://www.encyclopedia-titanica.org/
Brewster, H. & Marschall, K. (1997). Inside the Titanic (A Giant Cutaway Book). New York:
Little, Brown & Company.
Cameron. James. (1997). James Cameron's Titanic. New York: Harper Collins.
จุฑามาศ แก้วพิจิตร. (2559). การศึกษากระบวนการเรียนรู้ในพิพิธภัณฑ์เพื่อเสริมสร้างการเรียนรู้ตลอด
ชีวิต.วารสารการพัฒนาทรัพยากรมนุษย์และองค์การ, 8(1): 32-59.
ทักษิณา สุขพัทธี. (2560). รูปแบบสื่อมัลติมีเดียเพื่อการสร้างสรรค์ศิลปะนิทรรศการ. วารสารวิจัยและ
พัฒนา วไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์ สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์, 12(2), 130-
143.
สิทธิชัย วิมาลา. (2562). ความหมายและหน้าที่ของพิพิธภัณฑ์. สืบค้นจาก
https://library.mju.ac.th/pr/?p=2879
ราชบัณฑิตยสภา. (20 สิงหาคม 2562). พิพิธภัณฑ์ฑสถาน. บทวิทยุรายการ “รู้ รัก ภาษาไทย” ออก
อากาศทางสถานีวิทยุกระจายเสียงแห่งประเทศไทย วันที่ 23 สิงหาคม 2554. สืบค้นจาก
https://www.royin.go.th/?knowledges-category=i-love-thai-languages&paged=167