GROUP TEACHING TECHNIQUE ON KHIM INSTRUMENT FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS

Authors

  • Wanida Bhrammaputra Demonstration School of Khon Kaen University Primary School

Keywords:

Khim, Thai music, Group teaching technique, Primary school

Abstract

The traditional way of teaching Thai music usually emphasizes one-to-one instruction. Presently, when the music classes have been taught in the typical classrooms of primary schools, there are some conditions such as time limit, the number of instructors and the number of students leading to the change of such teaching method. As a result, teaching method needs to be adapted to be a group teaching. The group teaching on traditional Thai musical instruments; however, is a challenging issue for teachers. This is because teachers have to create a teaching plan with several concerns including classroom management, teaching content and materials in order to achieve the expected course learning outcomes. The challenge in group teaching on playing musical instruments is to find a teaching technique which assists both teachers and students to accomplish their targets of understanding and practicing skills in Khim playing. This paper aims to present a teaching technique on the Khim instrument for primary school students. The study is based on the findings of a classroom action research. According to the research findings, the article is divided into three main parts: 1) the principal of practical teaching, 2) group teaching, and 3) memory stimulation technique. The teaching methods for developing memory skills are divided into three steps which are practicing on the Khim chart, coloring the sound points, and playing by imaging.

References

จรัญ กาญจนประดิษฐ์. (2554). การศึกษาพัฒนาการทักษะการเป่าขลุ่ยเพียงออโดยใช้รูปแบบการสอนทักษะปฏิบัติของเดวีส์ (Davies’ Instruction Medel for Psycomotor Domain) และสอดแทรกคุณธรรมด้านความเพียรของนักศึกษาที่เรียนรายวิชา 864 382 ทักษะดนตรีไทย 2. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 3(2), 93-117.

เฉลิมพล งามสุทธิ. (2549). เอกสารคำสอนวิชาหลักสูตรและการสอน 2. กรุงเทพมหานคร: ภาควิชาดุริยางคศาสตร์ศึกษา มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ณรุทธ์ สุทธจิตต์. (2560). วิธีวิทยาการสอนดนตรี. กรุงเทพมหานคร: พรรณีพริ้นติ้งเซ็นเตอร์.

ทิศนา แขมมณี. (2553). ศาสตร์การสอน: องค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพ (พิมพ์ครั้งที่ 12). กรุงเทพมหานคร: ด่านสุทธาการพิมพ์.

พิชญาภา มานะวิริยภาพ. (2559). การศึกษากระบวนการถ่ายทอดและเทคนิคการสอนขิมของอาจารย์ นิธิ ศรีสว่าง (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, ประเทศไทย.

พูนพิศ อมาตยกุล. (2540). ลำนำสยาม: งานค้นคว้าเรื่องดนตรีไทยจากแผ่นเสียงเก่า. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์พริ้นติ้ง แอนด์ พับลิชชิ่ง.

มณฑนา เรืองสกุลราช, กาญจนา รัตนปรีดานันต์, จุฑามาศ พงษ์ช้างอยู่, น้ำทิพย์ หวังวิวัฒน์เจริญ, ปาณัช อชินธรางกูร, สิรินันท์ สามัคคีนนท์ และกิตติพงษ์ คงสมบูรณ์. (2560). ผลของสีที่มีต่อความจำของนิสิตคณะแพทย์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, องค์รักษ์. เวชสารวิทยาศาสตร์การแพทย์ มศว, 1-10. สืบค้นเมื่อ 10 พฤษภาคม 2563 จาก http://med.swu.ac.th/research/images/60-3-20/1-10.pdf

วนิดา พรหมบุตร, เอกพล ช่วยวงศ์ญาติ และภัสสรา อินทรกำแหง. (2556). การศึกษาผลการเรียนรู้ทักษะการตีขิม โดยใช้สีและแผนผังเพื่อกระตุ้นทักษะการจำ สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 36(3), 144-150.

สมชาย เอี่ยมบางยุง. (2545). กระบวนการถ่ายทอดขิมของชมรมดนตรีไทยมูลนิธิหลวงประดิษฐไพเราะ (ศร ศิลปบรรเลง) (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหิดล, ประเทศไทย.

Downloads

Published

2021-06-25

How to Cite

Bhrammaputra, W. (2021). GROUP TEACHING TECHNIQUE ON KHIM INSTRUMENT FOR PRIMARY SCHOOL STUDENTS. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 25(1), 103–118. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/242380

Issue

Section

Academic Article