SURREALISM IN PAINTINGS OF H.S.H. PRINCESS MARSI SUKHUMBHAND PARIBATRA
Keywords:
Surrealism, Painting, H.S.H. Princess Marsi Sukhumbhand ParibatraAbstract
This article aims at examining the surrealism expressed in the paintings of H.S.H. Princess Marsi Sukhumbhand Paribatra which is related to life and death. The theory of Terry Barret who is an art critic and specialist summarizing eight identities of surrealism in René Magritte’s work was applied as the analysis framework to identify the surrealism in the paintings of H.S.H. Princess Marsi Sukhumbhand Paribatra. The results of the analysis showed that Barret’s framework of eight principles was not able to perfectly and thoroughly analyze Princess Marsi’s paintings. The researcher, therefore, proposes the two additional principles which are the Disproportion and Modified Colour. These additional principles can comprehensively and accurately analyze the identities of the artworks. This means the identification of the surrealism in Princess Marsi’s paintings can be achieved. Additionally, the concept of patterns and symbols displayed in the works reflect the identity expressed through the paintings.
References
กำจร สุนพงษ์ศรี. (2559). สุนทรียศาสตร์: หลักปรัชญาศิลปะ ทฤษฎีทัศนศิลป์ ศิลปวิจารณ์.
กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ชูเว็น, ลู. (2563). ดอกโบตั๋น ดอกไม้มงคลจีนในงานศิลปะไทย. วารสารศิลปกรรมบูรพา, 23(1), 52-66.
ฟรอยด์, ซิกมุนด์. (2563). จิตวิทยาความฝัน (เมธินี ไชยคุณา, ผู้แปล). กรุงเทพมหานคร: ภาพพิมพ์.
เฟอร์กูสัน, จอร์จ. (2562). เครื่องหมายและสัญลักษณ์ในคริสตศิลป์ (กุลวดี มกราภิรมย์, ผู้แปล).
กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์พริ้นติ้ง.
สดชื่น ชัยประสาธน์. (2532). การตีความเป็นจริงในกวีนิพนธ์และจิตรกรรมเซอร์เรียลิสม์ในฝรั่งเศส
ค.ศ. 1919-1969. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์พริ้นติ้ง.
สตีฟ, มิเชล. (2553). Marsi (บัญชา สุวรรณานนท์, ผู้แปล). กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิหม่อมเจ้ามารศีสุขุมพันธ์
บริพัตร.
Bar, R. (2017). Cannibalism, insanity and class warfare: The tragedy behind ‘The Raft of the
Medusa’ Painting. Retrieved January 10, 2021, from https://www.haaretz.com/life/
-02-06/ty-article-magazine/the-tragedy-behind-the-raft-of-the-medusa/0000017f-
e2fa-d7b2-a77f-e3ff95f00000
Barrett, T. (2003). Interpreting art reflecting, wondering and responding. New York: McGraw-Hill.
Kokoschka, O. (1953). Edvard Munch's expressionism. College Art Journal, 12(4), 312-320.
doi.org/10.2307/773631
Marsi Foundation. (n.d.). Deuil. Retrieved March 10, 2021, from https://marsifoundation.org/gallery/
Marsi Foundation. (n.d.). Je me souviens. Retrieved March 10, 2021, from
https://marsifoundation.org/gallery/
Marsi Foundation. (n.d.). La mort aux dents. Retrieved March 10, 2021, from
https://marsifoundation.org/gallery/
Marsi Foundation. (n.d.). Le Mur. Retrieved March 10, 2021, from https://marsifoundation.org/gallery/
McCoy, C.B. (2021). Théodore Géricault, Raft of the Medusa. Retrieved March 10, 2021, from
https://smarthistory.org/theodore-gericault-raft-of-the-medusa/
McMullen, R.D. (2021). The Death of Marat painting by David. Retrieved March 13, 2021 from
https://www.britannica.com/topic/The-Death-of-Marat.
White, K. (2020). ‘The Death of Marat’ defined the French revolution. Here are 3 things you
might not know about Jacques Louis David’s masterpiece. Retrieved January 17, 2021,
from https://news.artnet.com/art-world/jacques-louis-david-death-of-marat-3-facts-
Wood, M.H. (2017). Edvard Munch: The frieze of life 5, death. Retrieved January 14, 2021, from
https://eclecticlight.co/2017/05/19/edvard-munch-the-frieze-of-life-5-death/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.