MASTER MUSIC COMPOSITION: “METAMORPHOSIS” FOR STRING ORCHESTRA

Authors

  • Pattra Pongsangsuriya Faculty of Fine and Applied Arts Chulalongkorn University
  • Narongrit Dhamabutra Faculty of Fine and Applied Arts Chulalongkorn University

Keywords:

Music composition, String orchestra, Program music, Twelve-Tone Row

Abstract

The master music composition “Metamorphosis” for string orchestra is considered as a creative work on the composition of descriptive music with a duration of approximately 17 minutes. The music composition integrated the concepts of literature, biology, and psychology. In biology, the term metamorphosis is referred to a process by which a living being physically goes through developmental changes chronologically. In this piece of music, the composer specified butterfly, which is associated with spiritual meanings in the literature, as the main idea. The music composition includes the selection of string extended techniques, articulations, and the form of 4 movements according to each biological stage of butterfly development (i.e., starting from egg, caterpillar, chrysalis, until it reaches maturity and turns into a butterfly). Furthermore, the composer interpreted the general meaning of the metamorphosis which is not related to biological sense as a transformation, specifically a change in the mental state. By determining the tempo, harmony, as well as selection of different tonal centers in the forms of atonality and tonality, the composer exhibited the transformation of the mental state from anguish to contentment.

References

ณรงค์ฤทธิ์ ธรรมบุตร. (2552). การประพันธ์เพลงร่วมสมัย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์

มหาวิทยาลัย.

ณรุทธ์ สุทธจิตต์. (2555). สังคีตนิยมความซาบซึ้งในดนตรีตะวันตก (พิมพ์ครั้งที่ 11). กรุงเทพมหานคร:

สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ทิพย์สุดา สำเนียงเสนาะ (2556). การเผชิญกับภาวะสูญเสียและเศร้าโศก. วารสารวิทยาศาสตร์และ

เทคโนโลยี, 21(7), 658-667. สืบค้นเมื่อ 7 มีนาคม 2564,

จากhttps://li01.tcithaijo.org/index.php/tstj/article/view/17187

พงศ์เทพ สุวรรณวารี. (2553). รายงานการวิจัยความสัมพันธ์ของความหลากหลายของผีเสื้อกลางวันและ

ระบบนิเวศป่าแบบต่าง ๆ ในสถานีวิจัยสิ่งแวดล้อมสะแกราช (รายงานการวิจัย). นครราชสีมา: มหาวิทยาลัย

เทคโนโลยีสุรนารี. สืบค้นเมื่อ 7 มีนาคม 2564, จาก

http://sutir.sut.ac.th:8080/jspui/handle/123456789/3288

ศรินรัตน์ วัฒนธรนันท์. (2560). ความโศกเศร้าจากการสูญเสียบุคคลอันเป็นที่รัก: บทบาทพยาบาล.

วารสารพยาบาลสภากาชาดไทย, 10(1), 13-21. สืบค้นเมื่อ 7 มีนาคม 2564, จาก https://he02.tci-

thaijo.org/index.php/trcnj/article/view/96887

อรวรรณ ฤทธิ์ศรีธร. (2562). ผีเสื้อ ความอุจจาร และการเปรียบเทียบเชิงอุปลักษณ์ในนวนิยาย เรื่อง กีฏมนตรา.

วารสารมนุษยศาสตร์สังคมศาสตร์, 36(2), 176-192. สืบค้นเมื่อ 7 มีนาคม 2564, จากhttps://so01.tci-

thaijo.org/index.php/HUSO/article/view/157059

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Pongsangsuriya, P., & Dhamabutra, N. (2022). MASTER MUSIC COMPOSITION: “METAMORPHOSIS” FOR STRING ORCHESTRA. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 26(2), 81–96. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/247080

Issue

Section

Research Article