WAI KRU CEREMONY OF LANNA MUSIC: MEANING AND VALUE IN PRESENT DAY OF CHIANG MAI SOCIETY

Authors

  • Songkran Somchandra Faculty of Humanities and Social Science, Chiang Mai Rajabhat University

Keywords:

Wai Kru ceremony, Lanna music, Lanna musical culture

Abstract

This qualitative research in Ethnomusicology aims to study the beliefs, rituals, practices, and cultural reflections of the Lanna Wai Kru Ceremony in contemporary Chiang Mai society. The results found that the value of Lanna music Wai Kru ceremony is considered as a rite of solidarity and passage. Furthermore, Wai Kru Ceremony of Lanna Music is also a part of the knowledge transfer through its rituals. Kan Tang or spirit bowl has meaning in terms of god (spirit) and things consumed in the people’s daily life. The ritual reflects the 4 levels of belief; individualistic cults, shamanistic cults, communal cults, and ecclesiastical cults. The ceremonial process shows the relationship between folk spirits, Buddhism and Brahmanism. The social and cultural changes causing local popularity led to the birth of a “New Folk” culture for “Create a new meaning” of the Lanna music culture. It is not “folk music”, but a music that has developed and has a long history. The Wai Kru Ceremony for Lanna Music is changing from the “simple” folk style to the “new folk”, which started in 2520 B.E. and became more prominent in 2530 B.E.

References

ชิงชัย วิชิตกุล. (2550). ภาพสะท้อนทางวัฒนธรรมที่ปรากฏในพิธีไหว้ครูดนตรีไทย (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหิดล, นครปฐม.

ณรงค์ชัย ปิฎกรัชต์. (2553). พิธีไหว้ครูดนตรีไทย (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหิดล, นครปฐม.

ดิฐดา นุชบุษบา. (2561). เทคนิคการฟ้อนนีโอล้านนา ในละครฟ้อนล้านนา เรื่องพรหมจักร ของกฤษฏิ์ ชัยศิลบุญ. วารสารวิชาการสถาบันเทคโนโลยีแห่งสุวรรณภูมิ, 4(1), 404-418.

ดิเรก อินทร์จันทร์. (2559). ตำราแปลงกลองปูชา. ใน เอกสารประกอบการเสวนาวิชาการองค์ความรู้จากใบลาน เรื่อง การขับขานและดนตรีล้านนา จากพับสา ใบลาน และเรื่องเล่า (หน้า 31-37). เชียงใหม่: สำนักศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.

เธียรชาย อักษรดิษฐ์. (2561, 17 พฤศจิกายน). พิธีไหว้ครูคณะวิจิตรศิลป์. [Facebook Personal Account]. สืบค้นเมื่อ 15 ธันวาคม 2563 จาก https://www.facebook.com/611120394/posts/10156523096420395/

บุษกร สำโรงทอง. (2552). พิธีกรรมและความเชื่อที่เกี่ยวข้องกับการสืบทอดดนตรีล้านนา. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พระครูอดุลสีลกิตติ์. (2552). สาระล้านนาคดี: ภาคพิธีกรรม. เชียงใหม่: กองทุนพระครูอดุลสีลกิตต์ วัดธาตุคำ.

พิธินัย ไชยแสงสุขกุล, และอรุณรัตน์ วิเชียรเขียว. (2532). กฎหมายล้านนาโบราณ: การวิเคราะห์ระบบโครงสร้าง

และเนื้อหาบทบัญญัติที่จารในใบลาน. กรุงเทพมหานคร: สถาบันไทยคดีศึกษา มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

มาริ แก้วแดง. (2547). การปรับตัวของนักดนตรีพื้นบ้านในบริบทของสังคมเชียงใหม่ปัจจุบัน (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, เชียงใหม่.

เมธี ใจศรี. (2553). สมณกถา. ใน อรุณรัตน์ วิเชียรเขียว (บรรณาธิการ), งานปริวรรตคัมภีร์โบราณล้านนา (หน้า 58-76). เชียงใหม่: สถาบันภาษา ศิลปะและวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.

ศุภนิจ ไชยวรรณ. (2547). กระบวนการสืบทอดเพลงซอพื้นบ้านของจังหวัดเชียงใหม่ (การค้นคว้าอิสระปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, เชียงใหม่.

สงกรานต์ สมจันทร์. (2557). ระบบเสียงและเพลงแห่ของวงพาทย์ค้องในจังหวัดเชียงใหม่และจังหวัดลำพูน (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยมหิดล, นครปฐม.

สงกรานต์ สมจันทร์. (2558). ครูรอด อักษรทับ กับเรื่องราวที่หายไปในดนตรีล้านนา. เพลงดนตรี, 20(10), 10-17.

อรดี อินทร์คง. (2552). กลองสะบัดชัย: จินตกรรมอัตลักษณ์ล้านนาของคนเมืองเชียงใหม่ (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์, กรุงเทพมหานคร.

Dyck, G. P. (2009). Musical journeys in northern Thailand. Assonet, MA: Minuteman Fall River.

Downloads

Published

2023-06-21

How to Cite

Somchandra, S. (2023). WAI KRU CEREMONY OF LANNA MUSIC: MEANING AND VALUE IN PRESENT DAY OF CHIANG MAI SOCIETY. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 27(1), 99–116. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/247502

Issue

Section

Research Article