RABUM NANG-NAI: A CASE STUDY OF RAJANA PUANGPRAYONG

Authors

  • Suchira Inthachote Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Sirada Panichamnoy Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Kanya Toopichit Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Kanyarat Phoopha Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Kedkanok Klomklom Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Chonlada Nakthongkhong Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Chutima Sarasri Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Temsimee Dokmai Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Bongkot Sanguanngam Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Pekoolkarn Sangboonruang Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi

Keywords:

Rabum, Nang-Nai, Rabum Nang-Nai

Abstract

The study entitled “Rabum Nang-Nai: A Case Study of Rajana Puangprayong” is a qualitative research in Thai Conservation Dance, and it aims to investigate the historical background and composition of Rabum Nang-Nai under a case study of Rajana Puangprayong, National Artist, Performing Arts, Thai Dance – Drama, 2011. The major findings indicated that Rabum Nang-Nai was originally a dance with a composition that appeared in the royal chapter of Ramayana in the reign of King Rama I. Later, in 1952, the Fine Arts Department introduced Rabum Nang-Nai to Khon performance: The Episode of Hanuman the Volunteer. The inventor of dance postures is Mrs. Lamul Yamakup. The dance is applied to promote hanuman’s desires. In other words, in this scene, there are only 2 characters, so the dance is added to promote the performance’s perfection. Another form is a unique performance, which appears as evidence of one performance in 2019, the 100th anniversary of the Fine Arts Department. Mr. Chawalit Soontaranont was in charge of the project to bring the near-lost dance to conservation. The occasion also revived ‘Rabum Nang-Nai’. Mrs. Rajana Puangprayong revived the dance moves according to conservation guidelines and developed a row pattern, which resulted in a different purpose of the show, resulting in some different moves with an increased row pattern due to the lack of restrictions that were merely props. The researchers preserved the unique form of Rabum Nang-Nai and received a dance process from Mrs. Rajana Puangprayong, with the complete style and composition of the dance performance as the theory. It consists of a beautiful dance pose, characterized by her unique dance moves. The Fine Arts Department's version of the petition was used together to consider the amendment. From the royal play Ramayana in King Rama I, the fifth band was used and the song was a polite poem, dressed in Yuen Khrueang Nang Suam Ratklao Pleo.

References

จาตุรงค์ มนตรีศาสตร์, และอาภรณ์ มนตรีศาสตร์. (2517). นาฏศิลป์. กรุงเทพมหานคร: องค์การค้าของคุรุสภา.

ชวลิต สุนทรานนท์, ไพโรจน์ ทองคำสุก, ลสิต อิศรางกูร ณ อยุธยา, วรรณพินี สุขสม, สมรัตน์ ทองแท้, อัมไพวรรณ เตชะชาติ, ธีรเดช กลิ่นจันทร์, และบุญตา เชียนทองกุล. (2550). วิพิธทัศนา ชุด ระบำ รำ

ฟ้อน เล่ม 2. กรุงเทพมหานคร: ไทภูมิ.

ธนิต อยู่โพธิ์. (2495). โขน ชุด หนุมานอาสา กรมศิลปากรปรับปรุงใหม่ จัดเฉพาะ 8 ฉาก. กรุงเทพมหานคร: หัตถ์ทัพย์ แผนกจัดพิมพ์.

ประยอม ซองทอง, และวินัย ภู่ระหงษ์. (2533). การประพันธ์กลอน. ใน เอกสารประกอบการสอนชุดวิชาภาษาไทย 2. นนทบุรี: ฝ่ายการพิมพ์ มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.

ประวิทย์ ฤทธิบูลย์. (2562). โขนวิทยา ศาสตร์-ศิลป์ถิ่นสยาม. กรุงเทพมหานคร: ทริปเพิลแอ็ดดูเคชั่น.

ปราณี สำราญวงศ์. (2525). ระบำ. กรุงเทพมหานคร: กรมศิลปากร.

ภัทราภรณ์ ไปรสุข, บัณฑิตา ทับหิรัญ, และนฤมล วงษ์ทองดี. (2553). ระบำนางใน ในการแสดงโขน เรื่องรามเกียรติ์ ชุดหนุมานอาสา (ศิลปนิพนธ์ปริญญาบัณฑิต). วิทยาลัยนาฏศิลปอ่างทอง สถาบันบัณฑิตพัฒนศิลป์, อ่างทอง.

รัตนา มณีสิน. (2540). สุนทรียทางนาฏศิลป์ไทย. กรุงเทพมหานคร: สถาบันราชภัฏสวนดุสิต.

สมรัตน์ ทองแท้. (2538). ระบำในการแสดงโขนของกรมศิลปากร (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร.

Downloads

Published

2023-06-21

How to Cite

Inthachote, S., Panichamnoy, S., Toopichit, K., Phoopha, K., Klomklom, K., Nakthongkhong, C., Sarasri, C., Dokmai, T., Sanguanngam, B., & Sangboonruang, P. (2023). RABUM NANG-NAI: A CASE STUDY OF RAJANA PUANGPRAYONG. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 27(1), 117–134. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/248056

Issue

Section

Research Article