ECO-CULTURAL INTEGRITY OF THUNG TUK COASTAL TO CREATE COMMUNITY ARTS

Authors

  • Paithoon Thongdee Faculty of Fine and Applied Arts, Burapha University
  • Suchat Thaotong Faculty of Fine and Applied Arts, Burapha University

Keywords:

Integrity, Coastal Eco-culture, Community arts, Thung Tuk

Abstract

The “Eco-Cultural Integrity of Thung Tuk Coastal to Create Community Arts” is a creative research article on visual arts. The research aims to 1) investigate more data about coastal eco-cultures in Thung Tuk area Koh Kho Khao Subdistrict, Takua Pa District, Phang Nga Province, and 2) analyze and synthesize the process of integrity, actual images, representations, and memories, leading to a new paradigm of community art creation. It focuses on studying information that creates beauty for the community, including 1) Environment, 2) Way of life, 3) Arts, and 4) Memories.

          The results showed that the model of knowledge of creating aesthetics of the eco-culture of Thung Tuk coastal communities could be created based on the 6 elements. These elements include 1) actual image: the outstanding beauty of the area, such as pink dolphins, egrets, and star fruit turtles, and so on; 2) representation of the ancient community of Thung Tuk, such as ancient beads, Ganesha Sila, and temple; 3) memory pictures: pictures from the memories of the locals in the area, like memories about the story of the ancient city of Thung Tuk; 4) the form of integrity: the integration of sub-unit of core knowledge from real images, avatars, and memories to create a new look of community arts; 5) relationship with the area: to study the meaning of the area to find the relationship with the community artworks; and 6) the process of creating community arts: to show the process of creating visual artworks that must consider the participation of people in the community.

References

กิตติพล สรัคคานนท์. (2563, 10 มกราคม). In Theories 13: ถิ่นที่อยู่ของความทรงจำ. สืบค้นเมื่อ

มิถุนายน 2564 จาก https://themomentum.co/in-theories-13-memories-and-where-to-find-them

นิชกานต์ เตมียศิลปิน. (2559). ศิลปะชุมชนสามแพร่ง (ศิลปนิพนธ์ปริญญาบัณฑิต). มหาวิทยาลัยศิลปากร, กรุงเทพมหานคร. สืบค้นเมื่อ 12 พฤษภาคม 2564 จาก

http://www.thapra.lib.su.ac.th/objects/thesis/fulltext/bachelor/p52559001/p52559001.pdf

เบญจวรรณ ทิมสุวรรณ, และรัชนี สรรเสริญ. (2555). การบูรณาการ: กระบวนทัศน์ในการประกันคุณภาพ

การศึกษา. วารสารการพยาบาลและการศึกษา, 5(2), 2-13.

ปรีดา นัคเร. (2559). การประกอบสร้างความหมายภาพตัวแทนแรงงานข้ามชาติ โรฮิงญา (Rohingya)

ผ่านเว็บไซต์ข่าวนานาประเทศ. วารสารนิเทศศาสตร์และนวัตกรรม นิด้า, 3(1), 55-75.

ภาณุ บุญพิพัฒนาพงศ์. (2562, 15 มีนาคม). ผลงานศิลปะที่เป็นแรงบันดาลใจเบื้องหลังหนัง The Square.

สืบค้นเมื่อ 14 เมษายน 2564 จาก https://www.wurkon.com/blog/115-art-behind-the-square

ราชบัณฑิตยสถาน. (2554, 1 มกราคม). พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน พ.ศ. 2554. สืบค้นเมื่อ

มีนาคม 2564 จาก https://dictionary.orst.go.th/

วลัยลักษณ์ ทรงศิริ. (2556). นิเวศวัฒนธรรมในความเปลี่ยนแปลง. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิเล็ก-ประไพ วิริยะพันธ์.

วิชัย วงษ์ใหญ่, และมารุต พัฒผล. (2562). การบูรณาการเชิงสร้างสรรค์. กรุงเทพมหานคร: ศูนย์ผู้นำและนวัตกรรมหลักสูตรและการเรียนรู้.

สีลาภรณ์ บัวสาย. (2547). พลังท้องถิ่น: บทสังเคราะห์งานวิจัยด้านชุมชน. กรุงเทพมหานคร: สำนักงาน

กองทุนสนับสนุนการวิจัย.

สุชาติ เถาทอง. (2562). วิธีคิดทางศิลปะออกแบบขั้นสูง. ชลบุรี: บางแสนการพิมพ์.

Downloads

Published

2023-06-21

How to Cite

Thongdee, P., & Thaotong, S. (2023). ECO-CULTURAL INTEGRITY OF THUNG TUK COASTAL TO CREATE COMMUNITY ARTS. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 27(1), 63–80. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/249470

Issue

Section

Research Article