THE CONCEPT OF MUSIC COMPOSITION FOR THE PERFORMANCE: DHAVARAVATI - DONG LAKORN TRADITIONAL DANCE

Authors

  • Teerawit Klinjui Faculty of Education, Chulalongkorn University
  • Tepika Rodsakan Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot University
  • Thapanee Sungsittivong Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot University

Keywords:

Dhavaravati - Dong Lakorn, Musical composition, Music for performance, Khmer Accented Language Thai Song, Musical creation

Abstract

This article presents the concepts of musical composition for the traditional dance “Dhavaravati - Dong Lakorn”. This project was a part of the plan to provide academic services to communities in the Dong Lakorn Sub-District, Mueang Nakhon Nayok District Nakhon Nayok Province, organized by the Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot University in 2018. In this composition, the author conceptualized the framework from the historical study of Dong Lakorn city. The study of the song and band creation concept based on the historical evidence used by the Fine Arts Department as a guideline for creating the Dhavaravati Dance of the Rabam Boran-Kadee was also conducted to design a conceptual framework for the preliminary work. Additionally, the analyzed data was combined with the Theory of Thai music composition, the analysis of Thai songs, and the history of Ban Dong Lakorn during the 15th Buddhist century in order to create this music composition. As a result, this composition was considered a Thai song with a Khmer dialect, using the “Fa” pentatonic scale (Fa Sol La x Do Re x). The song was performed by a unique ensemble band rearranged with this composing concept.

References

จิราพร เพชรดํา. (ม.ป.ป.). โบราณสถานเมืองดงละคร. สืบค้นเมื่อ 26 กันยายน 2564 จาก

http://164.115.23.146/nakhonnayok/images/data/K21.pdf

พัชรินทร์ สันติอัชวรรณ. (2561). สุนทรียภาพในระบำโบราณคดี. วารสารจันทรเกษมสาร, 24(46),

-29. สืบค้นเมื่อ 26 กันยายน 2564 จาก https://li01.tci-

thaijo.org/index.php/crujournal/article/view/130944/98219

พิชิต ชัยเสรี. (2556). การประพันธ์เพลงไทย. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์

มหาวิทยาลัย.

มนตรี ตราโมท. (2540). ดุริยางคศาสตร์ไทยภาควิชาการ. กรุงเทพมหานคร: มติชน.

มานพ วิสุทธิแพทย์. (2556). ทฤษฎีการวิเคราะห์เพลงไทย. กรุงเทพมหานคร: สันติศิริการพิมพ์.

มานพ วิสุทธิแพทย์. (2557). หลักการประพันธ์เพลงไทยเบื้องต้น. กรุงเทพมหานคร: สหมิตรพริ้น

ติ้งแอนด์พับลิสซิ่ง.

ศิลปากร, กรม. (ม.ป.ป.). ภาพแกะสลักนักดนตรีในสมัยทวารวดีที่ตำบลคูบัว จังหวัดราชบุรี.

สืบค้นเมื่อ 8 ตุลาคม 2564 จาก https://www.finearts.go.th/main/view/21014-

เพลงประกอบระบำทวารวดี

ศิลปากร, กรม. (2550). วิพิธทัศนา ชุดระบำ รำ ฟ้อน เล่ม 2. กรุงเทพมหานคร: ไทยภูมิพับลิชซิ่ง

สงกรานต์ สมจันทร์. (2563). แนวคิดการประพันธ์ดนตรีประกอบการแสดงชุด “เทิดขวัญบรมราช

กุมารีสิรินธร”. รายงานสืบเนื่องจากการประชุมวิชาการระดับชาติด้านเสียงและดนตรีแห่ง

มหาวิทยาลัยศิลปากร ครั้งที่ 1 ระหว่าง 18-19 มิถุนายน 2563 คณะดุริยางคศาสตร์

มหาวิทยาลัยศิลปากร (หน้า 247-257). กรุงเทพมหานคร: คณะดุริยางคศาสตร์

มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สมนึก แสงอรุณ, และณรุทธ์ สุทธ์จิตต์ (2562). สาระการประพันธ์เพลงไทยตามแนวทางของพัน

โทเสนาะ หลวงสุนทร (ศิลปินแห่งชาติ). วารสารอิเล็กทรอนิกส์ทางการศึกษา, 14(2), 1-

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Klinjui, T., Rodsakan, T., & Sungsittivong, T. (2023). THE CONCEPT OF MUSIC COMPOSITION FOR THE PERFORMANCE: DHAVARAVATI - DONG LAKORN TRADITIONAL DANCE. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 27(2), 167–184. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/251142

Issue

Section

Academic Article