PLOT AND CHOREOGRAPHY IN THE CREATION OF A DANCE FROM LEARNING LOSS

Authors

  • Nattanich Toranatumgul Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University
  • Naraphong Charassri Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

Plot, Choreography, Creative dance, Learning loss

Abstract

This research article is part of the doctoral dissertation entitled “The Creation of a Dance from Learning Loss and its purpose is to find the plot and choreography of the dance from learning loss. The qualitative study employing experiment and creative research methods in performing art was applied as the research design. The researcher utilized a variety of research instruments to elicit the data that focus on causes and effects of learning loss from document research, media, seminars, observations, interviews, researcher’s experience, and artist benchmark. After that, the researcher analyzed the data to find the plot and choreography. Based on the results of the study, the researcher designed the plot into 4 acts which are Act 1 Prologue, Act 2 Causes of Learning Loss, Act 3 Effects of Learning Loss, and Act 4 Epilogue. For the choreography, the researcher used various styles to create the performance, and they include Everyday movement, Repetitive movement and pattern, Contraction and release, Paul Taylor’s technique, Pina Bausch’s technique, Twyla Tharp’s technique, James Waring’s technique, Classical ballet, Modern jazz dance, and Dramatic arts. Moreover, the artist benchmark was used to evaluate the quality of the plot covering Pioneer, Up-to-date, and Ethical. The quality of choreography includes Passing the knowledge, Passion, and Taste. The results of the study perfectly corresponded with the stated objectives.

References

ขนิษฐา บุตรเจริญ. (2564). การสร้างสรรค์นาฏยศิลป์จากการตีความ “บาป 7 ประการ” ในบริบทสังคมไทย (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎี

บัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร. สืบค้นจาก

http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79368

จินตนา อนุวัฒน์. (2564). การสร้างสรรค์นาฏยศิลป์ที่สะท้อนถึงคุณสมบัติของกรรมการในอุดมคติที่ใช้พิจารณาผลงานด้านนาฏยศิลป์

(วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร. สืบค้นจาก

http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/79370

ธำมรงค์ บุญราช. (2565). รูปแบบลีลานาฏยศิลป์ในการสร้างสรรค์นาฏยศิลป์จากคำวิจารณ์คุณสมบัติการเป็นนาฏยศิลปินของ นราพงษ์

จรัสศรี. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 26(1),

-116. สืบค้นจาก https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/246021/170574

นพมาส แววหงส์. (2558). ปริทัศน์ศิลปะการละคร. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

นราพงษ์ จรัสศรี. (2548). ประวัตินาฏยศิลป์ตะวันตก. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พรรณพัชร เกษประยูร. (2563). การสร้างสรรค์นาฏยศิลป์จากความไม่สมบูรณ์ในกระบวนการคัดเลือกศิลปินระดับชาติทางด้านนาฏยศิลป์

(วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร. สืบค้นจาก

http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/76031

ลักขณา แสงแดง. (2561). การสร้างสรรค์งานนาฏยศิลป์ที่สะท้อนถึงจริยธรรมทางการวิจัยนาฏยศิลป์ (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต).

จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร. สืบค้นจาก http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/63169

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2565). มาตรการฟื้นฟูภาวะถดถอยทางการเรียนรู้. กรุงเทพมหานคร: กลุ่มพัฒนานโยบายด้านการ

เรียน สำนักมาตรฐานการศึกษาและพัฒนาการเรียนรู้ สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษาศึกษาธิการ กระทรวงศึกษาธิการ.

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (ม.ป.ป.). รายงานผลการศึกษาภาวะถดถอยทางการเรียนรู้ของผู้เรียนระดับการศึกษาขั้นพื้นฐานใน

สถานการณ์โควิด-19: สภาพการณ์ บทเรียนและแนวทางการพัฒนาคุณภาพการเรียนรู้. กรุงเทพมหานคร: กลุ่มพัฒนานโยบาย

ด้านการเรียน สำนักมาตรฐานการศึกษาและพัฒนาการเรียนรู้ สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษาศึกษาธิการ กระทรวง

ศึกษาธิการ.

Downloads

Published

2024-06-19

How to Cite

Toranatumgul, N., & Charassri, N. (2024). PLOT AND CHOREOGRAPHY IN THE CREATION OF A DANCE FROM LEARNING LOSS. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 28(1), 61–76. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/266211

Issue

Section

Research Article