COMMUNICATION OF WOMEN’S IMAGES IN THE VISUAL ARTS BY 3 THAI ARTISTS: ADJ. PROF. C.NAKIRAK, ASSOC. PROF. DR. S.THIMWATBUNTHONG, & ASST. PROF. N.CHINYO

Authors

  • Piyanard Ungkawanichakul Faculty of Social Sciences, Srinakharinwirot University

Keywords:

women’s images in the visual arts, Adj. Prof. C.Nakirak, Assoc.Prof.Dr.S.Thimwatbunthong, Assist. Prof. N.Chinyo

Abstract

This article is a study of women’s images in the visual arts created by 3 artists: Adj. Prof. C.Nakirak, Assoc. Prof. Dr.S.Thimwatbunthong, and Asst. Prof. N.Chinyo. The study aims to analyze the artists’ perspectives in conveying aesthetic elements in visual arts, and how to communicate through images of women. The works included the portraits of women, images of women in Buddhism, images of women in their traditional lifestyles, and images of nude women. The findings reveal that the artists convey women’s imagery through the artists' life experiences making each piece a narrative of visual history shaped by each artist’s unique expertise. Portraits of women may depict individuals close to the artist or strangers who left an impression. Images of women in Buddhism reflect the artist's ideas and imagination in conveying the image of women. Meanwhile, images of women in their traditional lifestyles combine the artists’ life experiences and their visual aesthetic. As for the artists’ perspective towards the image of a nude woman, the artists believe that conveying the beauty of the woman depends on composition rather than an overt sexual focus, creating works that are both beautiful and socially acceptable.

References

คณะกรรมการบริหารสมาคมศิษย์เก่าเพาะช่าง. (2543). 84 ปีชาตกาล ศาสตราจารย์ เฉลิม นาคีรักษ์ ศิลปินแห่งชาติ. กรุงเทพมหานคร:

สมาคมศิษย์เก่าเพาะช่าง.

ครอบครัวนาคีรักษ์ และคณะ. (2546). ศาสตราจารย์เฉลิม นาคีรักษ์ ศิลปินแห่งชาติ ทัศนศิลป์ (จิตรกรรม) 2531. กรุงเทพมหานคร:

สำนักงานคณะกรรมการวัฒนธรรมแห่งชาติ.

วิโชค มุกดามณี. (2547). 6 ทศวรรษศิลปกรรมไทยร่วมสมัยในประเทศไทย 2486-2546.

กรุงเทพมหานคร: หอศิลป์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สาธิต ทิมวัฒนบรรเทิง. (2557). รายงานการวิจัย เรื่อง การสร้างสรรค์ผลงานจิตรกรรมภาพคน ธรรมชาติ สิ่งแวดล้อม จากการศึกษาผลงานจิตรกรรมของศิลปิน

สาธารณรัฐประชาธิปไตยประชาชนลาว ที่ได้รับอิทธิพลจากลัทธิโฟวิสต์และลัทธิเยอรมันเอ็กซ์เพรสชันนิสม์. กรุงเทพมหานคร:

คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

สาธิต ทิมวัฒนบรรเทิง. (2556). Asean identify in paintings: Retrospective exhibition (1998-2012). กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิซีเมนต์ไทย.

Maranlou, S. (2022). Hijab law in Iran over the decades: the continuing battle for reform.

Retrieved March 15, 2023, from https://theconversation.com/hijab-law-in-iran-over-

the-decades-the-continuing-battle-for-reform-192037

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Ungkawanichakul, P. (2024). COMMUNICATION OF WOMEN’S IMAGES IN THE VISUAL ARTS BY 3 THAI ARTISTS: ADJ. PROF. C.NAKIRAK, ASSOC. PROF. DR. S.THIMWATBUNTHONG, & ASST. PROF. N.CHINYO. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 28(2), 155–172. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/270189

Issue

Section

Academic Article