การพัฒนาสื่อวิดีโอเพื่อการเรียนรู้ผ่านยูทูบเรื่องประชากรกับการเมืองการปกครองของจังหวัดนครศรีธรรมราช สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3

Development of Video Media for Learning through YouTube on Population with Politics and Government of Nakhon Si Thammarat Province for Secondary School 3

Authors

  • ภูมิพัฒน์ พลหาญ มหาวิทยาลัยราชภัฏนครศรีธรรมราช
  • สุนิษา คิดใจเดียว -
  • โสภี แก้วชะฎา มหาวิทยาลัยราชภัฏนครศรีธรรมราช
  • อวยพร ชูแก้ว

Keywords:

Learning Media, Population, Politics, Governance

Abstract

Abstract

          The purposes of the research were 1) to development of video media for learning through YouTube on population with politics and government of Nakhon Si Thammarat province, and 2) to study video media users' satisfaction. It is a combination of development research and quantitative research that uses learning media to engage the population with politics and the government of Nakhon Si Thammarat province and a questionnaire to collect data with a sample of secondary school 3, students under the secondary education service area 12, Mueang Nakhon Si Thammarat District, Nakhon Si Thammarat Province. The statistics used in the data analysis were percentage, mean, and standard deviation. The results showed that: 1) have development of video media for learning through YouTube on population with politics and government of Nakhon Si Thammarat province divided into two parts: settlements and important people of Nakhon Si Thammarat Province. There are quality assessment results by animation experts and experts about the population with politics and government at a high level (= 4.15,  =0.64), and 2) video media user satisfaction was at a high level (= 4.38, S.D.=0.56).

 

Keywords: learning media, population, politics, governance of Nakhon Si Thammarat

References

กิตติศักดิ์ ทองเทพ และวรุฒน์ พลอยสวยงาม. (2560). การพัฒนาสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ เรื่อง รณรงค์การแก้ปัญหายาเสพติด สำหรับผู้เข้ารับการบำบัดยาเสพติด อำเภออ่าวลึก จังหวัดกระบี่. ในการประชุมวิชาการระดับชาติ ครั้งที่ 14. (หน้า 1245-1253). นครปฐม.มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์ วิทยาเขตกําแพงแสน

ดนัย ม่วงแก้ว. (2552). Flash Cartoon Animation. กรุงเทพฯ: ไอดีซี อินโฟ ดิสทริบิวเตอร์ เซ็นเตอร์, บจก.

ทวีศักดิ์ กาญจนสุวรรณ. (2552). เทคโนโลยีมันติมีเดีย. กรุงเทพฯ: ไทยเจริญการพิมพ์.

นิศาชล รัตนมณี และประสพชัย พสุนนท์. (2562). อัตราการตอบกลับของแบบสอบถามในงานวิจัยเชิงปริมาณ. Journal of Humanities and Social Sciences Thonburi University, Bangkok, Thailand, 13(3), 181-188.

เนติรัฐ วีระนาคินทร์. (2560). การพัฒนาวีดิทัศน์เพื่อการศึกษาโดยใช้การออกแบบแบบมีส่วนร่วม เรื่องการเลี้ยงกระบือตามหลักเกษตรทฤษฎีใหม่สำหรับเกษตรผู้เลี้ยงกระบือในภาคตะวันออกเฉียงเหนือ ตอนบน. วารสารศึกษาศาสตร์ปริทัศน์, 32(3), 30-38.

ประสิทธิ์ ตุลยาทร. (2540). ความรู้ความเข้าใจทางการเมืองการปกครองของนักศึกษาในสถาบันราชภัฏ. (พิมพ์ครั้งที่ 1). กรุงเทพฯ: สำนักงานเลขาธิการสภาผู้แทนราษฎร

ปรัชพร ศิริเขตร์ ปิยะวรรณ ศรีสุรักษ์ กรวรรณ โหม่งพุฒ และสุชาติ พหลภาคย์. (2564). การใช้การ์ตูนภาพเคลื่อนไหวเพื่อปรับพฤติกรรมก้าวร้าวของเด็กที่มีภาวะออทิซึมสเปกตรัมในห้องเรียนรวม. วารสารมนุษยศาสตร์สังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 38(3), 158-180.

พรชัย พงศ์พิพัฒน์ภักดี และธงชัย ศรีวรรธนะ. (2564). การศึกษาปัจจัยที่ส่งผลต่อการมีส่วนร่วมในการรับชมเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับวิดีโอเกมของผู้ชมภายในเว็บไซต์ยูทูบ. วารสารสมาคมนักวิจัย, 26(3), 339-353.

วิเชียร มันเเหล่ และธงพล พรหมสาขา ณ สกลนคร. (2563). การพัฒนาห้องสมุดมหาวิทยาลัยสู่ห้องสมุดอัจฉริยะ. วารสารนาคบุตรปริทรรศน์, 12(1), 212-219.

ศรีสุภัค เสมอวงษ์ และธนกฤต โพธิ์ขี. (2557). การออกแบบและสร้างสื่อแอนิเมชัน 2 มิติ เพื่ออนุรักษ์และถ่ายทอดประเพณีมอญในจังหวัดปทุมธานี. วารสารวิจัยและพัฒนา วไลยอลงกรณ์ ในพระบรมราชูปถัมภ์, 9(2), 1-7.

สิรภัทร จันทะมงคล และจตุรณ ฉิมพาลี. (2563). การศึกษาความต้องการสื่อการเรียนรู้วิชาไฮดรอลิกส์ และนิวแมติกส์ ของนักศึกษาคณะครุศาสตร์อุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลสุวรรณภูมิ. วารสารนาคบุตรปริทรรศน์, 12(3), 10-22.

Best, J. W. (1977). Research in Education, 3rd ed., Englewood Cliffs. New Jersey: Prentice Hall, Inc.

Godlewski, G. (2008). Animation and anthropology: next generation. Local: cultural animation /community arts, 4-13.

Iuri Lioi, B. S. (2009). Framework for Development of Schemata in Character Design for

Computer Animation.

Worasamutprakarn, E. (2021). The Design and Development of Thai Cultural Inspiration to Animation Character. In International Conference on Digital Arts, Media and Technology and ECTI Northern Section Conference on Electrical, Electronics, Computer and Telecommunication Engineering. 49-52. doi:10.1109/ectidamtncon51128.202

Yamane, T. (1967). Statistics: An introductory analysis. New York Harper and Row CO,

(29), 13-25.

Downloads

Published

2022-08-27

How to Cite

พลหาญ ภ. ., คิดใจเดียว ส., แก้วชะฎา โ. ., & ชูแก้ว อ. . (2022). การพัฒนาสื่อวิดีโอเพื่อการเรียนรู้ผ่านยูทูบเรื่องประชากรกับการเมืองการปกครองของจังหวัดนครศรีธรรมราช สำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 3: Development of Video Media for Learning through YouTube on Population with Politics and Government of Nakhon Si Thammarat Province for Secondary School 3. Journal of Humanities and Social Sciences (HUSOKKU), 39(2), 97–116. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/HUSO/article/view/254160

Issue

Section

บทความวิจัย