Creative Etching Art concerning Human behavior

Main Article Content

Rangsiya Chairattanasuwan

Abstract

ABSTRACT


        The purposes of this thesis were 1) to study and analyze the theories related to human behavior, 2) to create etching print art. 3) to assess the achievement of etching art concerning human behavior by the step-by-step process for collecting data for conducting research. So, researcher has researched collecting data from the documentary section to study the content of human behavior and psychoanalysis theory aligned with being influenced by foreign artists to be analyzed to create a symbol in the form of an animal mask. There were 15 pieces of etching print creations divided into 4 sets, not in conjunction with the results of art experiments. The total 4 sets were set 1 which was the party of mask for 2 pieces, set 2 which was a scapegoat for 3 pieces, set 3 which was confined thoughts for 3 pieces, and set 4 which was card of life for 4 pieces, respectively. Moreover, an achievement evaluation by a group of 7 experts with fine arts experience, which were selected based on a purposive sampling. The data were analyzed qualitatively to determine mean, percentage together with standard deviation (S.D.). The results could be concluded that the assessment of the expert's opinion with analysis resulted in the printing process technique that corresponds to the content through storytelling, it was found that the creation of human behavior etching print in society had a high overall average Statistically significant level (x ̅ = 3.49 and SD value. = 0.75)

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

กันยา สุวรรณแสง. (2540). จิตวิทยาทั่วไป. (พิมพ์ครั้งที่3). กรุงเทพฯ: อักษรพิทยา.

กิตติพัฒน์ แดนที่. (2558). องค์ประกอบของทัศนศิลป์. สืบค้นเมื่อ 22 ตุลาคม 2560, จาก

http://patdramaa111.srp.ac.th/xngkh-prakxb-khxng-thasn-silp

กำจร สุนพงษ์ศรี. (2554). ศิลปะสมัยใหม่. (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

จารุพรรณ ทรัพย์ปรุง. (2543). การเขียนภาพประกอบ. กรุงเทพฯ: โอเดียนสโตร์.

จุฬาทิตย์ ทองรุ่งโรจน์. (2531). เทคนิคการทำภาพพิมพ์ด้วยแม่พิมพ์โลหะ. (พิมพ์ครั้งที่1). กรุงเทพฯ: ยูไนเต็ดบุ๊คส์.

ชาญณรงค์ พรรุ่งโรจน์. (2543). การวิจัยศิลปะ. (พิมพ์ครั้งที่1). กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ชลูด นิ่มเสมอ. (2541). องค์ประกอบของศิลปะ. (พิมพ์ครั้งที่8). กรุงเทพฯ: อมรินทร์.

ไพบรูณ์ เทวรักษ์. (2537). จิตวิทยาศึกษาพฤติกรรมภายนอกและภายใน. กรุงเทพฯ: เอส.ดี.เพรส.

ทวีรัศมิ์ พรหมรัตน์. (2559). สุนทรียศาสตร์ ในงานทัศนศิลป์. พิษณุโลก: รัตนสุวรรณการพิมพ์3.

ทองเจือ เขียดทอง. (2542). การออกแบบสัญลักษณ์. กรุงเทพฯ: สถาบันราชภัฏธนบุรี.

บ้านจอมยุทธ. (2543). จิตวิทยาพัฒนาการมนุษย์. สืบค้นเมื่อ 26 มีนาคม 2561, จาก

https://www.baanjomyut.com/library_2/extension1/concepts_of_developmental_psychology/01_5.html

วุฒิกร คงคา. (2550). ภายใน-ภายนอกของมนุษย์. วารสารวิชาการ. สถาบันเทคโนโลยีพระจอม

เกล้าเจ้าคุณทหารลาดกระบัง, 5(1), 1-15. สืบค้นเมื่อ 25 ธันวาคม 2560, จาก

file:///D:/(โครงร่าง)วิจัย%20ป.โท/งานวิจัยอ้างอิง/2007ภายใน-ภายนอกของมนุษย์.pdf

สุชา จันทน์เอม. (2540). จิตวิทยาพัฒนาการ. (พิมพ์ครั้งที่4). กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.

อันธิฌา แสงชัย. (2547). สุนทรียศาสตร์ ศาสตร์แห่งสุนทรียะ. สืบค้นเมื่อ 14 พฤศจิกายน 2560, จาก

http://art-philosophy.blogspot.com/2007/08/blog-post.html

อาคม ทองโปร่ง. (2559). ภายใต้วาทศาสตร์ที่ไร้ตัวตน. ศป.ม., มหาวิทยาลัยนเรศวร, พิษณุโลก.

สืบค้นเมื่อ 25 ธันวาคม 2560, จาก

file:///D:/(โครงร่าง)วิจัย%20ป.โท/งานวิจัยอ้างอิง/อ.อาคม%20ภายใต้วาทศาสตร์ที่ไร้ตัวตน.pdf

Educ-bkkthon. (2557). School of Psychology. สืบค้นเมื่อ 24 สิงหาคม 2560, จาก

http://www.educ-bkkthon.com/blog/apsornsiri/wp-content/uploads.pdf

novabizz. (2560). พฤติกรรมมนุษย์. สืบค้นเมื่อ 28 พฤศจิกายน 2560, จาก

https://www.novabizz.com/NovaAce/Behavior/