The study of nora cultural identity to add value to creative handicrafts “buddhists Klong Dan community, Songkhla province

Main Article Content

Surapa Wongsuwan

Abstract

This research 1] is to study the identity of Nora cultural art for developing the product values and promoting the products to international level and 2] to synthesize and develop the prototype pattern of the products by studying the material relationship between handicraft context and community and Nora cultural art. The research tools are questionnaire, observation, survey and focus group interview of total 150 people and conducting satisfaction surveys of 420 people such as people in Klong-Dan community, tourists, specialists, and designers before designing the draft pattern by 1] evaluating purchasing factors of souvenir from Klong-Dan community identity in Songkhla province and 2] satisfaction level of graphic pattern and summarize using percentage and standard deviation as follow;


The study has founded that 1] the most popular handicraft among tourists is the products from sedge (Krajood) weaving. The weaving processing principally concerns utility which can be made into cloths and costume products. The natural processing from sedge (Krajood) together with Nora cultural identity will made it well known among tourists in appearances, colorful dressing from other materials mixing design and 2] the character of the pattern on the products from the satisfaction survey shows that the design of the pattern Nora-6 has total average of 4.25, the detail of graphic design has total average of 4.33 (SD =0.77), the pantone using in the handicraft has total average of 4.25 (SD=0.77), the handicraft detail has total average of 4.27 (SD = 0.74), the relationship and the importance of mind has total average of 4.25 (SD = 0.71), the product having symbols indicating communication elements has total average of 4.21 (SD = 0.76), and the pattern suitability has total average of 4.18 (SD = 0.72). The result of the pattern development will be another identity storytelling and the social context in the present together with the development of the local product could continue to commercial world.


 

Article Details

Section
บทความวิจัย
Author Biography

Surapa Wongsuwan , คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์และการออกแบบ มทร.พระนคร

Screen_Shot_2018-04-26_at_10.40_.54_AM_2.png

References

กมลพิพัฒน์ ชนะสิทธิ์ และนรินทร์ สังข์รักษา. (2561). แนวทางการพัฒนาแหล่งท่องเที่ยวเชิงวัฒนธรรมตลาดน้ำคลองแดน

อำเภอระโนด จังหวัดสงขลา.วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยธนบุรี. 12 (28).163-176

กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม. (2559). วัฒนธรรมวิถีชีวิตและภูมิปัญญา. กรุงเทพฯ: บริษัท รุ่งศิลป์การพิมพ์

(1977) จำกัด.

กรมส่งเสริมวัฒนธรรม กระทรวงวัฒนธรรม. (2563). โนรา : ศิลปะการร้องรำ ที่ผูกพันกับชีวิต. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุม

สหกรณ์การเกษตรแห่งประเทศไทย.

กลุ่มงานยุทธศาสตร์การพัฒนาจังหวัดสงขลา. (2557). แผนพัฒนา 4 ปี จังหวัดสงขลา 2558-2561. (ฉบับปรับปรุง).

http://slbkb.psu.ac.th/jspui/handle/2558/947

การท่องเที่ยว กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา. แผนปฏิบัติการพัฒนาแหล่งท่องเที่ยวที่มีศักยภาพของประเทศ พ.ศ.2558-2560.

คณะกรรมการนโยบายการท่องเที่ยวแห่งชาติ. (2560). เเผนพัฒนาการท่องเที่ยวแห่งชาติ ฉบับที่ ๒ (พ.ศ. ๒๕๖๐ – ๒๕๖๔). Retrieved 4 พฤศจิกายน 2560 http://www.mots.go.th/ewtadmin/ewt/mots_web57/download/article

/article_20170320150102.pdf

ทีเอ็นเอ็น. (2562). ครม.ไฟเขียววธ.ชง ‘โนรา’ เป็นมรดกวัฒนธรรม. https://www.isranews.org/isranews-other-news/74627-nora.html

ธรรมนิตย์ นิคมรัตน์. (2549). เอกลักษณ์ของชุดลูกปัดโนรา. วารสารศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยทักษิณ, ฉบับที่ 2 บทความวิชาการ ศิลปะการแสดง.

ประชา สุวีรานนท์. (2551). ดีไซน์ + คัลเลอร์ 1. กรุงเทพฯ: ฟ้าเดียวกัน.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2556). สัจธรรมแห่งแนวพระราชดำริสู่การพัฒนาอย่างยั่งยืน. กรุงเทพฯ: อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง Retrieved from https://www.nesdc.go.th/ewt_w3c/ewt_dl_link.

php?nid=9196.

สำนักงานส่งเสริมเศรษฐกิจสร้างสรรค์ (องค์การมหาชน). (2563). อัตลักษณ์วัสดุถิ่นใต้. In เลอชาติ ธีรธรรมเสถียร, ดร.ดารารัตน์ เมฆเกรียงไกร, ศิครินทร์ มิลินทสูต, มนต์นภา ลัภนพรวงศ์, & ฐนกร พินธุวัฒน์ (Eds.). Retrieved from https://web.tcdc.or.th/media/publication_lang_file/234/Southern-Thai-materials-single-page.pdf

สำนักงานจังหวัดสงขลา. (2563). ข่าวกิจกรรมจังหวัดสงขลาประชุมคณะกรรมการร่วมภาครัฐและเอกชนเพื่อพัฒนาและแก้ไขปัญหาทางเศรษฐกิจ ครั้งที่ 3/2563 เพื่อติดตามความก้าวหน้าการดำเนินงานของคณะกรรมการร่วมภาครัฐและเอกชน. Retrieved from https://www.songkhla.go.th/news/detail/5955

สุรภา วงศ์สุวรรณ เกรียงศักดิ์ เขี่ยวมั่ง และมิยอง ซอ. (2563). The Pripree Model of Bantumsue Community to Nawat Witee (Local Innovative) for Industries Handicrafts Design with Enhancing Participation Action Approach. วารสารการวิจัยเพื่อพัฒนาชุมชน (มนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์) มหาวิทยาลัยนเรศวร.15 (1)

อาชัญ นักสอน. (2560). ศิลปะการออกแบบหัตถอุตสาหกรรม. กรุงเทพฯ: ทริปเพิ้ล กรุ๊ป.

Liliana Becerra. (2016). The Fundamental Principles of Colour, Material, and Finish Design (CMF). Amsterdam, United States: Frame Publishers.

Taro Yamane. (1967). Statistics. New York: Harper and Row.