Cartoon character design for the King Naresuan exhibition and convention center

Main Article Content

Waraporn Mamee
Chayanis Chuenchaichon

Abstract

        The purposes of this research were 1. to study and analyze the design of cartoon characters for the King Naresuan Exhibition and Convention Center and 2. to evaluate the opinions regarding the design of cartoon characters for the King Naresuan Exhibition and Convention Center. At first, the researchers collected preliminary data by means of studying basic information from documents and reviewing concepts, theories, and research related to cartoon character design for the King Naresuan Exhibition and Convention Center, both from documents that were records, textbooks, books, journals, and so on and inquiring about the personal information of the questioannaire respondents and information about the needs of cartoon character design for the King Naresuan Exhibition and Convention Center. The sample group were 100 personnel and students of Naresuan University. It was found that they were interested in cartoon character design for the King Naresuan Exhibition and Convention Center. In addition, they thought that it could really help publicize for Naresuan University and Phitsanulok Province. Also, stories of history, traditions, and local culture should be brought into the design, and they should be designed to look simple, unofficial, and international so that, in the future, it could be developed into souvenirs for the King Naresuan Exhibition and Convention Center. After that, the researchers designed different cartoon characters (a total of 40 patterns). These characters were then evaluated through the opinions on the design of cartoon characters for the King Naresuan Exhibition and Convention Center from the sample group who were three professionals in the areas of graphic design, cartoon character design, and symbolic cartoons. The results of the study and analysis of opinion evaluation showed that the cartoon character Plai Phukhaothong was in the first place.

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬาแหงชาติ. (15 มิถุนายน 2564). นโยบายการท่องเที่ยว. สืบค้นเมื่อ 18 ธันวาคม 2565, จาก

http://www.daco-thai.com.

กองบริหารงานบุคคล. (13 ธันวาคม 2564). จำนวนบุคลากรมหาวิทยาลัยนเรศวร. สืบค้นเมื่อ 8 ธันวาคม 2565,

จาก https://www.nu.ac.th/?page_id=30304.

กองบริการการศึกษา. (13 ธันวาคม 2564). จำนวนนิสิตมหาวิทยาลัยนเรศวร. สืบค้นเมื่อ 8 ธันวาคม 2565,

จาก https://www.acad.nu.ac.th/.

มหาวิทยาลัยนเรศวร. (20 ตุลาคม 2563). ม.นเรศวร รับการตรวจประเมินศูนย์แสดงนิทรรศการและการประชุมนานาชาติ

สมเด็จพระนเรศวรมหาราช เพื่อยกระดับ เป็น MICE CITY. สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก

https://www.nu.ac.th/?p=23732.

จิรศักดิ์ จงศรีรัตนกุลม. (2560). การเลือกใช้ตัวการ์ตูนเพื่อการสื่อสารแบรนด์ในธุรกิจบริการ. (นศ.ม.). กรุงเทพฯ:

มหาวิทยาลัยกรุงเทพ.

จีรเดช เจริญชนม์. (2565). การออกแบบการ์ตูนสัญลักษณ์เพื่อส่งเสริมภาพลักษณ์การท่องเที่ยวทะเลบัวแดง บึงหนองหาน

อำเภอกุมภวาปี จังหวัดอุดรธานี. วารสารวิชาการวิทยาลัยสันตพล วิทยาลัยสันตพล, 8(1), 129-130.

ทรงวุฒิ ศรีรัตนมงคล. (2558). การออกแบบการ์ตูนสัญลักษณ์. วารสารมหาวิทยาลัยคริสเตียน มหาวิทยาลัยคริสเตียน, 21(3),

ทักษิณา สุขพัทธี. (2559). แนวคิดการออกแบบมาสคอตประจําเมืองเพื่อสงเสริมภาพลักษณการทองเที่ยวของญี่ปุน. วารสาร

มหาวิทยาลัยพายัพ, 26(2), 21.

เธียรทศ ประพฤติชอบ. (2558). การ์ตูน สื่อที่น่าจับตา มาพร้อมมูลค่าที่จับใจ How to Captivate and Engage Audiences

with Cartoon. วารสารการสื่อสารและการจัดการ นิด้า, 1(1), 1.

ประสพ เรียงเงิน. (29 ตุลาคม 2564), กระทรวงวัฒนธรรม เปิดเวทีความคิดสร้างสรรค์ สร้างต้นแบบตัวการ์ตูน นำทุน

ทางวัฒนธรรมมาต่อยอด สร้างผลงานที่มีคุณค่าสู่สากล. สืบค้นเมื่อ 8 มกราคม 2566, จาก

https://radiokhonkaen.prd.go.th/th/content/category/detail/id/793/iid/52063.

มหาวิทยาลัยนเรศวร. (20 ตุลาคม 2563). ม.นเรศวร รับการตรวจประเมินศูนย์แสดงนิทรรศการและการประชุมนานาชาติ

สมเด็จพระนเรศวรมหาราช เพื่อยกระดับ เป็น MICE CITY. สืบค้นเมื่อ 28 ธันวาคม 2565, จาก

https://www.nu.ac.th/?p=23732.

วราภรณ์ มามี. (2565). การออกแบบสัญลักษณ์นำโชค (มาสคอต) สำหรับส่งเสริมธุรกิจและการท่องเที่ยวของประเทศไทย.

พิษณุโลก: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยนเรศวร.

เอม อึ้งจิตรไพศาล. (2552). การพัฒนากระบวนการออกแบบลักษณะตัวละครการ์ตูนไทยสำหรับสื่อแอนิเมชั่น.

(ศศ.ม.). เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

Taro Yamane. (1973). Statistics: an introductory analysis. New York: New York: Harper & Row.