Buddhist Extremism Phenomenon in Sri Lanka, Myanmar and Thailand and the Role of New Media

Main Article Content

Waraporn Chatratichart

Abstract

Abstract
The objectives of this article include to explore the phenomenon of Buddhist Extremism in Sri Lanka, Myanmar and Thailand; and to analyse the role of new media in diffusing the concept of Buddhist Extremism in Sri Lanka, Myanmar and Thailand. The qualitative research using documentary research was adopted to explore this phenomenon.
It is found that the phenomenon of Buddhist Extremism is related to four groups including Bodhu Bala Sena in Sri Lanka, Ma Ba Tha in Myanmar, and World Alliance of Buddhist Leaders (WABL) as well as Buddhist Assembly of each province in Thailand. The acts of violence can be founded in three forms – physical, beliefs, and rhetoric. New media, especially social media, is the significant communication channel to diffuse the concept of Buddhist Extremism, false information and fake news. The change in media landscape empowers users or consumers to be easily create and share false information. More importantly, the technological development of digital media brings about filter bubbles and echo chambers. Thus, information they received will affirm their pre-existing confirmation biases among Buddhists towards Islam as they do not receive other sets of information which are filtered out by the algorithm. The biases are the result from the lack of understanding on the diversity of religions and culture. The segregation between “us” and “them” leads to the otherness, bringing about the difficulty to learn and accept the diversity of the societies. Therefore, the multicultural society is essential to build up the belief in diversity that can be a tool to help individuals to select, expose and distribute news and information, which can be incorrect, to their social circles. This therefore will help reducing the diffusion of Buddhist Extremism concept in our societies.


Keyword: Buddhist Extremism, New Media, Fake News

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Chatratichart, W. (2022). Buddhist Extremism Phenomenon in Sri Lanka, Myanmar and Thailand and the Role of New Media. ASIA PARIDARSANA, 43(1), 1–49. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/asianreview/article/view/255211
Section
บทความวิจัย (Research Articles)
Share |

References

รายการอ้างอิง

กรมองค์การระหว่างประเทศ. 2551. ปฏิญญาสากลว่าด้วยสิทธิมนุษยชน. เข้าถึงเมื่อ 19 มกราคม 2562. http://humanrights.mfa.go.th/upload/pdf/udhr-th-en.pdf

ข่าวสด. 2560. นำตัวเข้ากรุง! สั่งสึกแล้ว พระมหาอภิชาติพระนักเคลื่อนไหวทางศาสนา ผิดพรบ.คอมพ์. เข้าถึงเมื่อ 13 ธันวาคม 2562. https://www.khaosod.co.th/breaking-news/news_519710.

ข่าวสด. 2561. เฟซบุ๊กเผยเอง! ปิดเพจ วีระธุพระพม่าขวาสุดโต่งแล้ว. เข้าถึงเมื่อ 24 พฤศจิกายน 2561.https://www.khaosod.co.th/around-the-world-news/news_782621

ข่าวสด. 2562. ร้องผู้ตรวจฯสั่งระงับ เพลงชาติ ฉบับปรับปรุง ชี้เอ็มวีไม่มีพระสงฆ์ ดูแล้วไม่รู้สึกไทย. เข้าถึงเมื่อ 27 เมษายน 2563.https://www.khaosod.co.th/politics/news_2517935.

จรัล มะลูลีม. 2559. Islamophobia เรียนรู้ ลบเลือนความหวาดระแวง. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มติชน.

ชาญณรงค์ บุญหนุน. 2562. บทที่ 11 ข้อถกเถียงเรื่องพุทธศาสนาประจำชาติไทยในรัฐธรรมนูญ: บทวิเคราะห์และข้อสังเกต. ใน ศาสนากับความรุนแรง (ปรีดี หงษ์สต้นและอัมพร หมาดเด็น บรรณาธิการ). กรุงเทพฯ: Illuminations Editions. (น. 400-459).

เดอะ อีสานเรคคอร์ด. 2018. “มัสยิดบึงกาฬ : ความจำเป็นที่แตกต่างนำไปสู่การต่อต้าน.” [ออนไลน์] เดอะ อีสานเรคคอร์ด. เข้าถึงเมื่อ 5 มกราคม 2562. https://isaanrecord.com/2018/12/10/islam-muslim-masjid-in-isaan/.

ทีมข่าวอิศรา. 2559. กระแสหวาดระแวงอิสลามในสังคมไทย จากชายแดนใต้สู่เหนือ-อีสาน. เข้าถึงเมื่อ 18 กุมภาพันธ์ 2563https://www.isranews.org/content-page/67-south-slide/47114-islamo.html.

นิธิ เอียวศรีวงศ์. 2559. ต่อต้านอิสลามในภาคเหนือตอนบน โดย นิธิ เอียวศรีวงศ์. เข้าถึงเมื่อ 20 กันยายน 2562. https://www.matichon.co.th/columnists/news_38007

พชรพร พนมวัน ณ อยุธยา. 2560. เมื่อความเกลียดและความหลงเข้าครอบงำชาวพุทธ.เข้าถึงเมื่อ 8 มิถุนายน 2562.http://www.workpointtv.com/news/46473.

เฟอร์กัล คีน, 2017. วิกฤตโรฮิงญา: ฟังความเห็นพระสงฆ์สายสุดโต่งในเมียนมา. เข้าถึงเมื่อ 30 ธันวาคม 2561.https://www.bbc.com/thai/international-41266484.

บ้านเมือง. 2560. ชาวพุทธฮือต้าน ! สร้างมัสยิดขอนแก่น.เข้าถึงเมื่อ 26 พฤศจิกายน 2561. https://www.banmuang.co.th/news/region/82340

ประชาไท. 2558. พระมหาอภิชาติลั่นหมดเวลาปรานีชายแดนใต้ ผุดไอเดียพระตาย 1 เผา 1 มัสยิด. เข้าถึงเมื่อ 13 ธันวาคม 2562.https://prachatai.com/journal/2015/10/62185

ประชาไท. 2559. พุทธพม่าสุดโต่ง'มะบ๊ะต๊ะ'รับโล่ผู้นำพุทธโลก-ผู้สนับสนุนชูป้าย'เรารักวีระตุ๊'ที่ มจร. เข้าถึงเมื่อ 26 พฤศจิกายน 2561.https://prachatai.com/journal/2016/03/64683.

ประชาไท. 2562. กลุ่มชาวพุทธพลังแผ่นดิน ร้องเอาผิด 'สรรเสริญ' กรณี MV เพลงชาติไทยเวอร์ชั่นใหม่. เข้าถึงเมื่อ 27 เมษายน 2563.https://prachatai.com/journal/2019/05/82534

ปรีดี หงษ์สต้น. 2562. “บทที่ 7 ข้อสังเกตเบื้องต้นต่อการเมืองพุทธศาสนาในประเทศศรีลังกา: จากพุทธชยันตีสู่องค์กรพุทธพลเสนา”. ใน ศาสนากับความรุนแรง (ปรีดี หงษ์สต้นและอัมพร หมาดเด็น บรรณาธิการ). กรุงเทพฯ: Illuminations Editions. (น. 272-305).

มติชน. 2559. เปิดปูมแรงพระวีระธุจากพม่าสู่ไทย. เข้าถึงเมื่อ 26 พฤศจิกายน 2561.https://www.matichon.co.th/columnists/news_74878.

เรื่องเล่าเช้านี้ บีอีซี-เทโร. 2563. เปิดคลิปอ้างเป็นชาวไทยกลับจากอินโดฯ ไม่ป้องกันตัว ดื่มน้ำชา-กินข้าวสำรับเดียวกัน ก่อนพบติดเชื้อ. เข้าถึงเมื่อ 30 เมษายน 2563.https://youtu.be/HwG3DFex_Fk

เรื่องเล่าเช้านี้. 2563. เปิดคลิปอ้างเป็นชาวไทยมุสลิมกลับจากอินโดฯ ไม่ป้องกันตัว ดื่มน้ำชา-กินข้าวสำรับเดียวกัน ก่อนพบติดเชื้อ 42 ราย. เข้าถึงเมื่อ 30 เมษายน 2563.https://ch3thailandnews.bectero.com/news/181434

ลลิตา หาญวงษ์. (2562). “บทที่ 2 ศาสนากับการเมืองในพม่า: ว่าด้วยการทำให้ศาสนาพุทธเป็นศาสนาประจำชาติ, ค.ศ. 1948-1962”. ศาสนากับความรุนแรง (ปรีดี หงษ์สต้นและอัมพร หมาดเด็น บรรณาธิการ). กรุงเทพฯ: Illuminations Editions. (น. 46-77).

ศูนย์ต่อต้านข่าวปลอม ประเทศไทย. 2562. กระทรวงศึกษาฯ บังคับเด็กประถม-มัธยม ทุกคนเรียนวิชาอิสลาม ข่าวปลอม สร้างความปั่นป่วน กับข้อเท็จจริงที่ต้องรู้. เข้าถึงเมื่อ 20 มีนาคม 2563.https://www.antifakenewscenter.com/ความสงบและความมั่นคง/กระทรวงศึกษาฯ-บังคับเด็/#

สปริงนิวส์. 2562. ไม่ผิดพลาด!! แบบเรียนภาษาไทย ทำภาพประกอบตามสภาพพื้นที่. เข้าถึงเมื่อ 20 มีนาคม 2563.https://www.springnews.co.th/news/511912

สภาที่ปรึกษาฯ จัดการประชุมสมัชชาชาวพุทธแห่งชาติ เรื่อง พระพุทธศาสนากับปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในการพัฒนาประเทศไทย .2555. เข้าถึงเมื่อ 3 ธันวาคม 2561. https://www.ryt9.com/s/prg/1423395

สารธรรม. 2560. “ปากคาด Model..มัสยิดหลังแรกจังหวัดบึงกาฬ”. [ออนไลน์] ความลับระดับ Top secret. เข้าถึงเมื่อ 12 ธันวาคม 2561.http://talk--secret.blogspot.com/2016/09/blog-post_25.html

สำนักข่าวชายขอบ . 2558. “พระวีระธุ ระบุกฎหมายควบคุมประชากรจะยับยั้งชาวเบงกาลี”. [ออนไลน์] สำนักข่าวชายขอบ. เข้าถึงเมื่อ 6 ธันวาคม 2561.http://transbordernews.in.th/home/?p=8582

สำนักข่าวชายขอบ .2558. “สภาพม่าผ่านร่างกฎหมายหญิงชาวพุทธแต่งงานกับชายศาสนาอื่นต้องขออนุญาต หลายฝ่ายห่วงจำกัดสิทธิผู้หญิง”. [ออนไลน์] สำนักข่าวชายขอบ. เข้าถึงเมื่อ 6 ธันวาคม 2561.http://transbordernews.in.th/home/?p=9122

สำนักเลขาธิการคณะรัฐมนตรี (2556). ความเห็นและข้อเสนอแนะของสภาที่ปรึกษาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ เรื่อง "บทบาทของพระสงฆ์ต่อสังคมและประเทศชาติ". เข้าถึงเมื่อ 20 มกราคม 2562.http://www.cabinet.soc.go.th/soc/Program2-3.jsp?top_serl=99308319

เหนืออีสานไม่เอามัสยิด @IsanNomasjid. 2562. https://www.facebook.com/IsanNomasjid/

INN News. 2563. ครอบครัวดาวะห์แจ้งความจับนักเลงคีย์บอร์ด. เข้าถึงเมื่อ 30 เมษายน 2563.https://www.innnews.co.th/regional-news/news_642875/

RYT9.COM. 2555. สภาที่ปรึกษาฯ จัดการประชุมสมัชชาชาวพุทธแห่งชาติ เรื่อง พระพุทธศาสนากับปรัชญาของเศรษฐกิจพอเพียงในการพัฒนาประเทศไทย. 26 พฤศจิกายน 2561.https://www.ryt9.com/s/prg/1423395

Voice TV .2556. “จับกระแสพุทธสุดโต่งในศรีลังกา”. [ออนไลน์] Voice TV.Com. เข้าถึงเมื่อ 30 พฤศจิกายน 2561.https://www.voicetv.co.th/read/66211

Voice Online. 2562. แก้ MV เพลง 'ชาติไทย' ใหม่ใส่พระพุทธรูปเพิ่ม. เข้าถึงเมื่อ 27 เมษายน 2563.http://www.voicetv.co.th/read/h62Hli2w-

ภาษาต่างประเทศ

Ahmed, J. 2010. “Documentary Research Method: New Dimensions”. Indus Journal of Management & Social Science (IJMSS), 4, 1-14.

Al. Maeena, T. A. 2013. Neo-fascism on the rise in Sri Lanka. February 6.https://gulfnews.com/opinion/op-eds/neo-fascism-on-the-rise-in-sri-lanka-1.1150052

BIMSTEC Secretariat. 2021. About BIMSTEC. March 25 .https://bimstec.org/

Bodu Bela Sena. 2019. Home. December 12. http://www.bodubalasena.org

Bookbinder, A. 2013. 969: “The Strange Numerological Basis for Burma's Religious Violence”. The Atlantic. March 27.https://www.theatlantic.com/international/archive/2013/04/969-the-strange-numerological-basis-for-burmas-religious-violence/274816/

Bruns, A. 2005. Gatewatching: Collaborative Online News Production. New York: Peter Lang.

DailyFT.2013. BBS does not represent entire Sangha. January 23.https://web.archive.org/web/20150924040229/http://www.ft.lk/2013/03/12/bbs-does-not-represent-entire-sangha/

Fowsar, M.A.M. 2014. “Religious Symbolism and Politics in Sri Lanka: Muslims Grievances. Proceeding”. First International Symposium 2014, FIA, SEUSL (page 32-36).

Fuller, T. 2013. “Extremism Rises Among Myanmar Buddhists”. [online] The New York Times. December 11.https://www.nytimes.com/2013/06/21/world/asia/extremism-rises-among-myanmar-buddhists-wary-of-muslim-minority.html

Hinton, S. and Hjorth, L. 2013. Understanding Social Media. Los Angeles: SAGE.

Imtiyaz, A.R.M. and Mohamed-Saleem, A. 2015. “Muslims in post-war Sri Lanka: understanding Sinhala-Buddhist mobilization against them”. Asian Ethnicity, 16 (2), 186 202.

Jenkins, H. 2006. Fans, Bloggers and Gamers: Exploring participatory culture. New York: New York University Press.

Keener, K. 2019. “Affect, Aesthetics, and Attention. In Lei Zhang & Carlton Clark, eds”. Affect, Emotion, and Rhetorical Persuasion in Mass Communication. New York: Routledge. (203-214)

Kemp, S. 2022. DIGITAL 2022: Global Overview Report. February 1. https://datareportal.com/reports/digital-2022-global-overview-report

Lanham, R. 2007. The Economics of Attention: Style and Substance in the Age of Information. Chicago, IL: University of Chicago Press.

Massumi, B. 2010. “The Future Birth of the Affective Fact: The Political Ontology of Threat. In Melissa Gregg & Greg Seigworth, ed”. The Affect Theory Reader. Durham, NC: Duke University Press. (52-70).

MOE MOE. 2018. Ma Ba Tha Changes Name, Still Officially Illegal. June 8. https://www.irrawaddy.com/news/ma-ba-tha-changes-name-still-officially-illegal.html.

Ollapally, D.M. 2008. The Politics of Extremism in South Asia. Cambridge: Cambridge University Press.

Pariser, E. 2012. The Filter Bubble: How the Personalized Web is Changing What We Read and How We Think. London: Penguin Book.

Rajapaksha, K. (n.d.).2018. Rising Religious Extremism in Post-war Sri Lanka and Its Breeding Cyber-politics. November 27. www.Academia.edu

Radio Free Asia. 2014. Myanmar Buddhist Monks Launch Group for Defending Religion. June 8.https://www.rfa.org/english/news/myanmar/buddhist-congress-01152014180734.html/.

Taylor, J. 2018. “Rise of violent Buddhist rhetoric in Asia defies stereotypes”. [online] AFP News. ธันวาคม 6.https://sg.news.yahoo.com/rise-violent-buddhist-rhetoric-asia-defies-stereotypes-021356015.html

Thompson, N. 2013. “The 969 Movement and Burmese Anti-Muslim Nationalism in Context”. Buddhist Peace Fellowship [online] .December 8. http://www.buddhistpeacefellowship.org/the- 969-movement-and-burmese-anti-muslim-nationalism-in-context/

Movement. (n.d.). 2018.What is 969 Movement?. December 20.www.969movement.org/what-is-969-movement/