ROYAL KHON THE PROCESS OF PERFORMING ARTS CREATIVITY UNDER THE KING’S PHILOSOPHY

  • Phitinan Aphai คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่
Keywords: Thai Dramatic Arts; Performing Arts; King’s Philosophy; Royal Khon

Abstract

The propose of this academic article is to study the concept and the process of performing arts creativity under the King’s Philosophy which are Understand, Achieve and Develop the concept of performing “Royal Khon”. The data were collected form articles, books and online media and analyzed in accordance with the King’s Philosophy.

The results show that the Thai dramatic arts of The Foundation for the Promotion of Supplementary Occupations and Related Technique of Her Majesty the Queen Mother of Thailand was developed from various types of Khon (Thai masked dance), viz., Khon Klang Plaeng, Khon Chak and Khon Chak Rok. It has been performing from 2552 B.C. to 2562 B.C. total 8 episodes. The design pattern of Royal Khon were created in the process of creative and performing arts which enhanced and improve continuously in accordance with the king’s philosophy of “Understand, Achieve, and Develop”. The learning and thinking based on understanding and achieving the information of arts for creativity as well as developing knowledge and technics in Royal Khon performance which is light, color, technic, make-up and costume. These components are combined to create the form of performance which is not limited to only one perspective but integrated and applied the arts of entertaining.

Downloads

Download data is not yet available.

References

กำจร สุนพงษ์ศรี. (2559). สุนทรียศาสตร์ หลักปรัชญาศิลปะ ทฤษฎีทัศนศิลป์ ศิลปวิจารณ์. สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
กฤษรา วริศราภูริชา (ซูไรมาน). (2551). งานฉากละคร 1. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่ง
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ปิยะวดี มากพา. (2552). การสังเคราะห์งานวิจัยทางด้านนาฏศิลป์ไทย. วารสารสถาบันวัฒนธรรมและ
ศิลปะ, 14(1), 112-117.
ประวิทย์ ฤทธิบูลย์. (2558). นาฏศิลป์ไทย : สื่อทางวัฒนธรรมที่มีมากกว่าความบันเทิง. วารสารศิลปกรรม
ศาสตร์วิชาการ วิจัยและงานสร้างสรรค์, 2(1), 106-137.
วลัญช์ สุภากร. (30 พฤษภาคม 2562). โขนพระราชทาน: ทรงฟื้นฟูสืบศาสตร์ศิลป์แผ่นดิน. สืบค้น
https://www.judprakai.com/creative/625?fbclid
สุรพล วิรุฬรักษ์. (2549). นาฏยศิลป์รัชกาลที่ 9. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์
มหาวิทยาลัย.
ภาพการแสดงโขนรามเกียรติ์ ตอนพิเภกสวามิภักดิ์. (1 มิถุนายน 2562). สืบค้นจาก
https://www.thaipost.net/main/detail/16878
ภาพการแสดงนาฏศิลป์ไทยในราชสำนัก. (3 มิถุนายน 2562). สืบค้นจาก https://campus.campus-star.com/activity/32935.html
ภาพฉากโขนรามเกียรติ์ ตอนศึกมัยราพณ์. (1 มิถุนายน 2562). สืบค้นจาก
https://topicstock.pantip.com/chalermkrung/topicstock/2011/08/C10910795/C10910795.html
Published
2019-12-25
How to Cite
Aphai, P. (2019). ROYAL KHON THE PROCESS OF PERFORMING ARTS CREATIVITY UNDER THE KING’S PHILOSOPHY. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 23(2), 103-112. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/222125
Section
Academic Article