THE METHODS OF DANCE CREATION BASED ON ARTHAMART DANCE IN KING NARESUAN’S SWORD

Authors

  • Thitaree Compee Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University
  • Naraphong Charassri Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

Creative dance, Modern Dance, Arthamart dance in King Naresuan’s the sword

Abstract

This article is a part of the study about the creation of dance art based on the Arthamart dance.  The researcher was inspired by the Arthamart dance in King Naresuan’s sword. The qualitative research and creative experiment were conducted by studying books, documents, research articles, interviews, media reports, surveys, seminars, artist benchmarks, and researcher’s direct experiences. The findings can be applied for the creation of the dance based on the Arthamart dance.
The results show that the creative styles can be classified according to the 8 performance elements which are: 1) the performance being divided into 4 acts including Klom Triplob, Talap Singkhong, Rok Fong Samut and Hanuman Chuanthong; 2) the dancers being selected from those who have Thai traditional dance skills and modern dance skills; 3) the movement styles including both Thai traditional dance and modern dance; 4) the performance props being influenced by the traditional Thai swords; 5) the performance song being used composed though the application of 3 Thai musical instruments including fighting drums, bagpipes, and tackles to express excitement and holiness and the use of synthetic sounds to create a more realistic atmosphere; 6) traditional Thai dress and modern dress being used as the performance costumes; 7) a simple square area being used as the performance stage for the sake of the practicality of the change in display formats; 8) the color of light expressing the mood and atmosphere according to the performance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

จักรพันธุ์ กังวาฬ. (2546). สารคดี: อาทมาฏ อานุภาพของดาบไทย. กรุงเทพมหานคร: ผีเสื้อ.

นริศรานุวัดติวงศ์, สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยา และดำรงราชานุภาพ, สมเด็จพระเจ้า

บรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้ากรมพระยา. (2503). สาส์นสมเด็จ: เจ้าฟ้ากรมพระยานริศรานุวัดติวงศ์

และสมเด็จกรมพระยาดำรงราชานุภาพ (ภาคที่ 54). พระนคร: รุ่งเรืองธรรม.

พวงผกา คุโรวาท. (2523). คู่มือประวัติเครื่องแต่งกาย: กรุงเทพมหานคร: เอกลักษณ์ดีไซน์.

วิลักษณ์ ศรีป่าซาง. (2547). ดาบเมือง: สืบสานล้านนาสืบสายลายเมือง. กรุงเทพมหานคร: ปิรามิด.

Downloads

Published

2021-06-25

How to Cite

Compee ฐ., & Charassri น. (2021). THE METHODS OF DANCE CREATION BASED ON ARTHAMART DANCE IN KING NARESUAN’S SWORD. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 25(1), 45–60. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/241878

Issue

Section

Research Article