STYLES OF DANCE IN CHOREOGRAPHY FROM THE CRITICISM OF BEING A DANCE ARTIST OF NARAPHONG CHARASSRI

Authors

  • Thamarong Boonrach Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University
  • Naraphong Charassri Faculty of Fine and Applied Arts, Chulalongkorn University

Keywords:

Styles of dance, Creative dance, Criticism of being a dance artist of Naraphong Charassri

Abstract

This research article is a part of thesis entitled “Styles of Dance in Choreography from the Criticism of Being a Dance Artist of Naraphong Charassri” with the aims to discover the styles and patterns of dance. The utilization of both qualitative research and constructive research methodology was conducted using research instruments including documentary research, interviews, media, field surveys, seminars, artist benchmark and ethnography. The researcher emphasized the constructive criticisms on the qualification of being a dance artist of Naraphong Charassri given by international critics and people related to Naraphong Charassri in Thailand. The researcher studied and analyzed the data obtained from newspapers, magazines, and interviews to find the patterns of dance. The findings revealed that the patterns of performance can be divided into six acts, namely Act 1 Mystique; using minimalistic movement, Act 2 Passion; using daily and free spirit movement (Everyday movement and Free Spirit), Act 3 Peculiar; using movement against the concept and the theory of classic dance, Act 4 East and West; using a mixture of eastern and western dance, Act 5 Body; using part of the body in movement and Act 6 Virtue; using a movement of meditation and Mudra, a finger language of Indian dance. The results of the study perfectly aligned with the indicated objectives.

References

เจตนา นาควัชระ. (2560). ข้อคิดเบื้องต้นเกี่ยวกับบทบาทของทฤษฎีในกระบวนการวิจัยทางมนุษยศาสตร์. ใน รื่นฤทัย สัจจพันธุ์ (บรรณาธิการ), ทฤษฎีกับการวิจารณ์ศิลปะ: ทัศนะของนักวิชาการไทย (หน้า 31). ปทุมธานี: นาคร.

ฐาปนีย์ สังข์สิทธิวงศ์. (2558). การสร้างสรรค์ละครเพลงร่วมสมัย เรื่องศิลปินผู้บุกเบิกนาฏยศิลป์ร่วมสมัยในประเทศไทย (วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต), จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร.

นราพงษ์ จรัสศรี. (2548). ประวัตินาฏยศิลป์ตะวันตก. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Downloads

Published

2022-06-02

How to Cite

Boonrach, T., & Charassri, N. (2022). STYLES OF DANCE IN CHOREOGRAPHY FROM THE CRITICISM OF BEING A DANCE ARTIST OF NARAPHONG CHARASSRI. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 26(1), 101–116. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/246021

Issue

Section

Research Article