A MUSICAL ANALYSIS ON JAKE´ SOLO, KHEAK SALAI SONGCHAN SONG ARRANGED BY MASTER SHIVASIT NINSUWAN

Authors

  • Sutinan Buransarn Faculty of fine and appied arts, Khon Kaen University
  • Jatuporn Seemuang Faculty of fine and appied arts, Khon Kaen University
  • Chayuti Tassanawongwara Faculty of fine and appied arts, Khon Kaen University

Keywords:

Jake´ solo, Kheak Salai song, Shivasit Ninsuwan

Abstract

This research article entitled A Musical Analysis on JAKE´ Solo, KHEAK SALAI SONGCHAN Song Arranged by Master Shivasit Ninsuwan aimed to 1) to study the form and melodic structure of Kheak Salai Songchan song and 2) to study the performing techniques of Jake solo of Kheak Salai Songchan song arranged by master Shivasit Ninsuwan. The personal interview and participant observation were conducted to collect data which was then analyzed qualitatively. Based on the findings, it was concluded that the Kheak Salai Songchan song consisted of 3 musical parts and stood on the Do scale and Sol scale. The song was considered a half-variable song with a blended sense of an outstanding assimilation of Malayo-Polynesian style. The form of the song consists of main phrases, i.e., extensive melodic phrases, the repetitious phrases, and the unique phrases indicating the assimilated Malayo-Polynesian style. Furthermore, it was also found that the solo combines eight special techniques, i.e., Keb, Rua, Sbad, Khyie, Kratobe, Ting-noi, Loodsai, and Lukmaideed. The unique techniques were selected for fitting in the solo by creating the solo variation matching with the basic melody, varying repetitious phrases into various forms, and reforming melodic patterns for continuity of performing techniques.

References

เกียรติรัตน์ หุ่นสุวรรณ. (2554). วิเคราะห์เดี่ยวจะเข้เพลงกราวใน สามชั้น ทางอาจารย์ศิวศิษฏ์ นิลสุวรรณ

(วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร. สืบค้นเมื่อ 15 สิงหาคม 2564 จาก

http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/28264

ขำคม พรประสิทธิ์. (2560). การดีดจะเข้ขั้นพัฒนา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ชนะชัย กอผจญ. (2547). การศึกษาเพลงเดี่ยวลาวแพน ทางจะเข้ (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต).

มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, กรุงเทพมหานคร. สืบค้นเมื่อ 1 กันยายน 2564 จาก

http://thesis.swu.ac.th/swuthesis/Ethno/Chanachai_K.pdf

ธรณัส หินอ่อน. (2561). เดี่ยวซอด้วง. ขอนแก่น: คลังนานาวิทยา.

ประเสริฐศรี ชื่นพลี. (2560). หลักการแปรทำนองจะเข้เพลงจีนแสเรื่องเล็กของรองศาสตราจารย์ปกรณ์

รอดช้างเผื่อน (วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต). จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, กรุงเทพมหานคร.

สืบค้นเมื่อ 31 สิงหาคม 2564 จาก http://cuir.car.chula.ac.th/handle/123456789/58294

อุทิศ นาคสวัสดิ์. (2546). ทฤษฎีและหลักปฏิบัติดนตรีไทยและพจนานุกรมดนตรีไทย (จัดพิมพ์เพื่อเป็นที่ระลึก

ในโอกาส 80 ปี ศาสตราจารย์ ดร.อุทิศ นาคสวัสดิ์). ม.ป.ท.

Downloads

Published

2023-12-19

How to Cite

Buransarn, S., Seemuang, J., & Tassanawongwara, C. (2023). A MUSICAL ANALYSIS ON JAKE´ SOLO, KHEAK SALAI SONGCHAN SONG ARRANGED BY MASTER SHIVASIT NINSUWAN. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 27(2), 1–18. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/250353

Issue

Section

Research Article