THE PLAYING PATTERN OF THE SONG ‘TAB NANG LOY BUNTON’ BY NATIONAL ARTISTS PRASIT THAWORN AND TUAM PRASITTHIKUN

Authors

  • Samaporn Kunjaethong Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Yingsak Choomyen Faculty of Fine and Applied Arts, Rajamangala University of Technology Thanyaburi
  • Teekapat Sontinuch Faculty of Fine Arts, Srinakharinwirot University

Keywords:

Nang Loy Suite, Bunton, The Type of Playing

Abstract

This research compiles the knowledge of ‘Tub Nang Loi Bunton’, which features the arrangement, playing, and vocal styles of Thailand’s National Artists, Prasit Thaworn and Tuam Prasitthikun, In this study, eight musical playing styles and five vocal styles are identified, each showcasing the performers’ skills and knowledge in Thai Music. The music arrangement also integrates a Mon style into song’s transition and singing is adorned with the melody of AUEN with various melodic embellishments that reflect the song’s emotions. This vocal style emphasizes clear vocalization and the emotions of the lyrics which enhance the audience's listening experience. The ‘Tub Nang Loi Bunton’, as performed by Prasit Thavorn and Thoom Prasitkun, also demonstrates a complete presentation of Thai music knowledge, including elements of melody, rhythm, tonality, transitions, solo playing, rhythmic patterns, vocal techniques, and methods of vocal responses. All of these create melodiousness and increased enjoyment in listening That create aesthetic in music.

References

ชิ้น ศิลปบรรเลง และลิขิต จินดาวัฒน์. (2521). ดนตรีไทยศึกษา. กรุงเทพมหานคร: อักษรเจริญทัศน์.

ทรงวิทย์ แก้วศรี. (2533). ดนตรีไทย โครงสร้าง อภิธานศัพท์ และสารสังเขป (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพมหานคร: รุ่งศิลป์การพิมพ์.

ทวีศักดิ์ ไทรวิจิตร. (2522). สังคีตนิยม.กรุงเทพมหานคร: โอเดียนสโตร์.

ปริญญา ทัศนมาศ. (2562). วิเคราะห์ทางขับร้องเพลงละครและเพลงหน้าพาทย์บทคอนเสิร์ต ตับนางลอย บ้านพาทยโกศล โดยครูอุษา แสงไพโรจน์. วารสาร

ศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 6(1), 19-31.

พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. (2546). กรุงเทพมหานคร: ศิริวัฒนา อินเตอร์พริ้น.

มนตรี ตราโมท และวิเชียร กุลตัณฑ์. (2523). ฟังและเข้าใจเพลงไทย. ม.ป.ท.

มนตรี แย้มกสิกร. (2524). ความรู้พื้นฐานเกี่ยวกับดนตรีไทย. ม.ป.ท.

สุมาลี นิมนานุภาพ. (2533). ดนตรีวิจักษขณ์ (พิมพ์ครั้งที่ 5). กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยรามคำแหง.

อรอนงค์ อิงชำนิ. (2566). การตีความและการสื่อความหมายในบทเพลงไทย. Journal of Roi Kaensarn

Academic, (86), 363-380.

อุทิศ นาคสวัสดิ์. (2512). ทฤษฎีและการปฏิบัติดนตรีไทย. ม.ป.ท.

อุทิศ นาคสวัสดิ์. (2514). ประมวลบทร้องเพลงตับและเพลงเนื้อเต็มต่าง ๆ. ม.ป.ท.

Downloads

Published

2024-12-27

How to Cite

Kunjaethong, S., Choomyen, Y., & Sontinuch, T. (2024). THE PLAYING PATTERN OF THE SONG ‘TAB NANG LOY BUNTON’ BY NATIONAL ARTISTS PRASIT THAWORN AND TUAM PRASITTHIKUN. Fine Arts Journal: Srinakharinwirot University, 28(2), 99–120. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/jfofa/article/view/269665

Issue

Section

Academic Article