Using The Music Game Application to Develop Memorization of Music Notes Placement on The Music Staff of the First-Year Students in The Department of Music Education

Main Article Content

Jedsada Sooksanit

Abstract

   The objectives of this research were 1. to compare the student’s ability to memorize the music notes placement on the music staff of the first-year students in the Department of Music Education by teaching through instructional media: music game application with 80 per cent criterion-referenced assessment, 2. to study the students’ satisfaction toward learning through instructional media: music game application. The sample in this research was 30 persons selected by purposive sampling method. The research instruments included 6 lesson plans, 30 items about the ability to memorize music notes placement on the music staff test and a questionnaire about the student’s satisfaction with learning through instructional media: music game application. The data were statistically analyzed by mean, standard deviation and t-test for one group sample.   The results revealed that 1. The student’s ability to memorize the music notes placement on the music staff after learning through instructional media: music game application is higher than 80 per cent criterion-referenced assessment with the level of statistical significance at 0.05, and 2. The students’ satisfaction on learning through instructional media: music game application was at a high level.

Article Details

How to Cite
Sooksanit, J. (2023). Using The Music Game Application to Develop Memorization of Music Notes Placement on The Music Staff of the First-Year Students in The Department of Music Education. Faculty of Humanities and Social Sciences Thepsatri Rajabhat University Journal, 14(3), 103–116. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/truhusocjo/article/view/268516
Section
Research Article

References

ณรุทธ์ สุทธจิตต์. (2561). ดนตรีศึกษา หลักการและสาระสำคัญ. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ภัทรพล ตันตระกูล. (2561). ผลการเรียนด้วยบทเรียนเอ็มเลิร์นนิง (M-learning) บนอุปกรณ์พกพา เรื่อง สถิติสำหรับวิทยาศาสตร์สุขภาพสำหรับนักศึกษาคณะพยาบาลศาสตร์ ชั้นปีที่ 1 มหาวิทยาลัยมหิดล. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สุคนธ์ สินธพานนท์. (2553). นวัตกรรมการเรียนการสอนเพื่อพัฒนาคุณภาพของเยาวชน (พิมพ์ครั้งที่ 4). กรุงเทพฯ: เทคนิคพริ้นติ้ง.

สำนักงานสถิติแห่งชาติ. (2563). จำนวนประชากรอายุ 6 ปีขึ้นไป จำแนกตามการใช้งานคอมพิวเตอร์/อินเทอร์เน็ต/โทรศัพท์มือถือ ระดับการศึกษา และเขตการปกครอง พ.ศ. 2561. สืบค้น กรกฎาคม 21, 2565, จาก http://www.nso.go.th.

อรรถพร ธนูเพ็ชร์. (2558, พฤษภาคม - สิงหาคม). การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศเพื่อชีวิต เรื่อง การใช้งานโปรแกรม Microsoft Excel 2010. วารสารวิจัยและพัฒนา วไลยอลงกรณ์ในพระบรมราชูปถัมภ์ สาขาวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี, 10(2), 55 - 65.

Alison, D., & Martin, F. (2013). ISM-The National Curriculum for Music: A Framework for Curriculum, Pedagogy and Assessment in Key Stage 3 Music. London: Incorporated Society of Musicians.

Cole, K. (2011, September). Brain-Based Research Music Advocacy. Music Educators Journal, 98(1), 26 - 35.

Demir, K., & Akipinar, E. (2018, April). The Effect of Mobile Learning Applications on Students’ Academic Achievement and Attitudes Toward Mobile Learning. Malaysian Online Journal of Educational Technology, 6(2), 48 - 59.

Elliott, D. (2012, September). Music Education for Artistic Citizenship. Music Educators Journal, 99(1), 21 - 28.

Intarasomjai, N., & U-nakarin, T. (2022, January - April). Using English Vocabulary Games to Develop Vocabulary Spelling and Retention Ability of Matthayomsuksa Three Students. Journal of Buddhist Education and Research, 8(1), 232 – 241.

Jyrgenden, H. (2014, July). Mapping Music Education Research in Scadinavia. Psychology of Music, 32(3), 291 - 309.

Kabooha, R. H. (2016, March). Using Movies in EFL Classrooms: A Study Conducted at The English Language Institute (ELI), King Abdul-Aziz University. English Language Teaching, 9(3), 248 - 257.

Thammachard, P. (2018). Thailand 4.0 Music Student: Study on Classical Guitar Repertoire Learning Process. The Asian Conference on Education 2018 Official Conference Proceedings, October 13, 2018 (pp. 573 - 580). Tokyo: IAFOR.

Yamaha Corporation of America. (1994). Facts About Technology Users. New Ways in Music Education. MI: Grand Rapids.