PHRA RAM : THE PERFORMING TECHRIGVE OF TEERADECH KLINCHAN

Main Article Content

Nanthaworaphat Pimsak
Pattamawadee Chansuwan

Abstract

          The objectives of this research article were 1) to study Teeradech Klinchan's autobiography in terms of education, knowledge transfer process the acting ability plays an important role, 2) to study the strategies of expressing Rama's pantomime in the script and the field data of Teeradech Klinchan, Ph.D. Artist, Bureau of Sangkeet, Fine Arts Department, from research papers and field data from the sample group, namely Group of Thai Khon Dramatic Arts Specialists-Drama 3 national artists, 3 experts  in Thai dance, 3 practitioners, and 10 general public, total 19 people. The research instruments consist of structured and unstructured surveys, observation forms and interviews and present the research results by descriptive methods.


         The results of the research were as follows: 1. Teeradech Klinchan is a Thai dance artist who has expertise in the field of Thai dance. He has love and respect for the profession He is also a dance artist with a large number of performances in Thai dance. The dance process has been conveyed by many teachers and teachers who are experts in Thai dance. They also traveled to disseminate Thai dance both in Thailand and abroad. With the experience of playing the role of Rama for a long time make them reach and understand the identity of Rama which includes dancing, strangulation, and realistic fictional character and with the knowledge, skills and experience accumulated coupled with a calm, gentle, polite personal character, causing the audience to love, admire, believe, and be impressed by Theeradech Klinchan's role of Rama.

Article Details

How to Cite
Pimsak, N., & Chansuwan, P. (2022). PHRA RAM : THE PERFORMING TECHRIGVE OF TEERADECH KLINCHAN. Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Roi Et Campus, 11(2), 278–289. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/AJMBU/article/view/248612
Section
Research Article

References

กนกวรรณพร ผดุงชาติ. (2557). ประวัติและผลงานทางด้านนาฏยศิลป์ของอาจารย์ธีรเดช กลิ่นจันทร์. กรุงเทพมหานคร : คณะศิลปกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

จิรศักดิ์ เดชวงศ์ญา. (2539). หอไตรวัดพระสิงห์. รายงานการวิจัย. เชียงใหม่ : มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

บุญธรรม กิจปรีดาบริสุทธิ์. (2537). ทฤษฎีการเรียนรู้. กรุงเทพมหานคร : จามจุรีโปรดักท์.

ลัดดา ตั้งสุภาชัย. (2557). บทความเรื่อง จรัลแสงหน้าม่านสานฝัน พระเอกหรือนางเอก จัดพิมพ์เป็นที่ระลึกเนื่องในโอกาสเกษียณอายุราชการ. ม.ป.ท. : ม.ป.พ..

สมพร ฟูราจ. (2554). Mime: ศิลปะท่าทางและการเคลื่อนไหว. กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัย ธรรมศาสตร์.

สำนักการสังคีต. (2563). ประวัติและบทบาทหน้าที่. กรุงเทพมหานคร : สำนักการสังคีต.

สำนักงานทรัพย์สินส่วนพระมหากษัตริย์. (2549). โขนศาลาเฉลิมกรุง. กรุงเทพมหานคร : อัมรินทร์บุ๊ค เซ็นเตอร์.

สุรสิทธิ์ วิเศษศิลป์. (2550). กลวิธีการแสดงบทบาทพระรามในโขนตอน นางลอย ของครูไพฑูรย์ เข้มแข็ง. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขานาฏยศิลป์ไทย. ภาควิชานาฏศิลป์ไทย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.