THE CURRICULUM DEVELOPMENT FOR ENHANCING CREATIVE THINKING BY USING STEAM EDUCATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY SUBJECT FOR GRADE 2 STUDENTS

Main Article Content

Preeyanuch Plewthong
Kedthip Sirichaisin

Abstract

         The objectives of this research are to create and find indexes on the effectiveness of courses to promote creativity by using the steam education learning management science and technology learning subject group for Prathomsuksa 2students.To study creativity science and technology learning subject group of students in Prathomsuksa 2 by using steam education learning management. The sample group used in this research were 40 students in the second semester of 2021 academic year at Jae Hom kindergarten, Jae Hom District, Lampang Province under Lampang Primary Educational Service Area Office Region 3. The research tools are  1) Course 2) Course manual and 3) Creativity assessment from for Prathomsuksa 2 students, the data was analyzed by finding the percentage, mean, standard deviation and t-test dependent samples statistics.


         The results of the research showed that 1) The creation and finding of effectiveness of the curriculum average suitability of the curriculum was at a high level course manual the average of the suitability of the curriculum used in the curriculum was at the highest level. It has an efficiency index of 0.6563. 2)The results of studying of using the curriculum a study of the results of using a curriculum to promote creativity by using the steam education learning management science and technology learning subject group for Prathomsuksa 2 students, it was found that the student ‘scores after school were significantly higher than specified criteria at the .05 level, which was in line with the hypothesis.

Article Details

How to Cite
Plewthong , P., & Sirichaisin, K. (2023). THE CURRICULUM DEVELOPMENT FOR ENHANCING CREATIVE THINKING BY USING STEAM EDUCATION IN SCIENCE AND TECHNOLOGY SUBJECT FOR GRADE 2 STUDENTS. Academic Journal of Mahamakut Buddhist University Roi Et Campus, 12(2), 64–74. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/AJMBU/article/view/258252
Section
Research Article

References

เจนจิรา สันติไพบูลย์ และ วิสูตร โพธิ์เงิน. (2561). การจัดกิจกรรมพัฒนาผู้เรียนตามแนวคิด STEAM ร่วมกับการสอนเชิงผลิตภาพเพื่อส่งเสริมทักษะกระบวนการและความสามารถในการสร้างสรรค์ผลงานของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3. วารสารครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. 46(3). 69–85.

ชวลิต ชูกำแพง. (2553). การวิจัยหลักสูตรและการสอน. พิมพ์ครั้งที่ 2. มหาสารคาม : สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

บุญชม ศรีสะอาด. (2556). การวิจัยเบื้องต้น. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพมหานคร : สุวีริยาสาส์น.

ประดิษฐ์ เอกทัศน์. (2561). การพัฒนาหลักสูตรฝึกอบรมเพื่อเพิ่มสมรรถนะผู้บริหารระดับสาขาวิชามหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม. มหาสารคาม : มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.

ไพวัล ถาวร, วันเพ็ญ จันทร์เจริญ, ลัดดาศรี อุดมสารเสวี. (2553). ผลการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนวิทยาศาสตร์ เรื่อง ต้นไม้ โดยวิธีสตอรี่ไลน์สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 1. วารสารวิชาการหลักสูตรและการสอน มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร. 2(5). 21-25.

วรกันยา ปรากฏมาก. (2554). การพัฒนาชุดกิจกรรมส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ตามรูปแบบการสอนแบบ Williams Cube CAI Model สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6.อุบลราชธานี : สำนักวิทยบริการและเทคโนโลยีสารสนเทศ มหาวิทยาลัยราชภัฏอุบลราชธานี.

สุลายมาน บากา. (2558). การสร้างบทเรียนโปรแกรมวิชาคณิตศาสตร์เรื่อง การวิเคราะห์ข้อมูลเบื้องต้นสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 6. ชลบุรี : มหาวิทยาลัยบูรพา.

Taba, H. (1962). Curriculum Development Theory and Practice. New York : Harcourt, Brace and World.