THE BATTLE PROCESS, PRA AND PRA IN THE KHON PERFORMANCE RAMAYANA STORY
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research is 1) to study the importance The concept of the battle process in the Khon performance on the Ramayana story 2) to study the form of the process of fighting pra and pra in the Khon performance on the Ramayana story from research documents and field data from the sample group A group of 3 Thai classical dance experts, a group of practitioners of 2 people, and a general group of 20 people, totaling 25 people. Research tools It consists of structured and unstructured surveys, observations, interviews. and presented the research results with a descriptive, analytical description.
The results showed that; The process of fighting pra and pha in the Khon performance of the Ramayana story is the battle process of Pra Mongkut, Pra Lob, fighting with Rama, Pra Lak, PraProt, PraSattrut was found in the release of horses. which was found to be the only combat process that is characterized by fighting characters who are protagonists fighting with the protagonist together Also, in the Khon performance, there is a plot related to the battle between the Rama and thossagun. In the show, it is popular to see. The process of fighting between pra and giants and the process of fighting between pra and giants on a regular basis. and the end of the battle process There will always be one side that always wins or loses. The process of fighting a pra with a pra It shows the process of fighting in the form of a child protagonist. and in the form of an adult character in the manner of fighting 2 pairs at the same time and ending the battle process without any side losing or so it has to use techniques Methods for performing beautiful dance moves to suit the personality of the character as a child use of space readiness only to fight at the same time, 2 pairs to create balance and the practice of creating aesthetic aesthetics according to tradition.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ธีรภัทร์ ทองนิ่ม. (2555). โขน. กรุงเทพมหานคร : โอเดียนสโตร์.
นพมาส แววหงส์. (2550). ปริทัศน์ศิลปการละคร. กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
มาลินี ดิลกวณิช. (2543).ระบำและละครในเอเชีย. กรุงเทพมหานคร : มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
วีระศิลป์ ช้างขนุน. (2556).พื้นฐานนาฏกรรมไทย. พิมพ์ครั้งที่ 2. นครปฐม : เจริญรัฐการพิมพ์.
ศุภชัย จันทร์สุวรรณ์. (2547). การศึกษาวิเคราะห์วิธีการร่ายรำ และลีลาท่ารำของโขนตัวพระ : กรณีศึกษาตัวพระราม. กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
สุนทร กายประจักษ์. (2532). เทคนิคและแท็กติกส์การเล่นฟุตบอล. กรุงเทพมหานคร : เจเนอรัลบุ๊คส์เซนเตอร์.