Effects of Learning Chinese Vocabulary by Using Games upon Learning Achievement of Matthayomsuksa 1 Students in Foreign Language Department (Chinese)

Authors

  • Arpakorn Suwanmanee -
  • อริสรา บุญรัตน์ มหาวิทยาลัยหาดใหญ่

Abstract

        This research aims 1. To compare the result of matthayom1 students’ Chinese vocabulary learning between using Chinese word game and non-using game. 2. Study students’ satisfaction after using Chinese word games.   

           The sample is Matthayomsuksa 1 students classified into 2 groups which are experimental group and control group using the sample random sampling for selection. The methodology of this research consists of 1. Lesson plans by using Chinese words game 2. Non-using Chinese words game lesson plans 3. Learning achievement test 4. A questionnaire about the student’s satisfaction after using Chinese word games.  Analysis data such as Average, Standard Deviation and Independent Samples T-test.

           The result found that 1)  The result of comparing in learning outcome found that the score of experimental group is higher than control group which studying in normal group significantly at 0.01 level.

2) The result of satisfied evaluations of students by using game has well level in mean 4.67.

References

บุษรีย์ ฤกษ์เมือง (2552). การใช้เกมคำศัพท์ภาษาอังกฤษเพื่อพัฒนาการเรียนรู้คำศัพท์ภาษาอังกฤษของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนบุรารักษ์. สารนิพนธ์ ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการสอนภาษาอังกฤษในฐานะภาษาตางประเทศ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

ปรวิศา นำบุญจิตร์. (2557). ผลการใช้เกมประกอบการสอนคำศัพท์ภาษาอังกฤษที่มีต่อความสามารถในการเรียนรู้คำศัพท์ ความคงทนในการเรียนรู้คำศัพท์และความพึงพอใจของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 3 โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงใหม่.

พรสวรรค์ สีป้อ. (2550). สุดยอดวิธีสอนภาษาอังกฤษ-นำไปสู่การจัดการเรียนรู้ของครูยุคใหม่. กรุงเทพฯ : อักษรเจริญทัศน์.

รัฐพร ศิริพันธุ์. (มกราคม-มิถุนายน 2561). แนวทางการเตรียมความพร้อมและวิธีการเรียนสำหรับผู้เริ่มเรียนภาษาจีน. วารสารมหาวิทยาลัยนราธิวาสราชนครินทร์ สาขามนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์. 103- 112.

วิทยา วาโย และคณะ (๒๕๖๓). การเรียนการสอนแบบออนไลน์ภายใต้สถานการณ์แพร่ระบาดของไวรัสCOVID-19 : แนวคิดและการประยุกต์ใช้จัดการเรียนการสอน, วารสารศูนย์อนามัยที่ ๙ :

วารสารส่งเสริมสุขภาพและอนามัยสิ่งแวดล้อม : ปีที่ 14 ฉบับที่ 34 (2020) : พฤษภาคม -

สิงหาคม 2563.

ศูนย์จีนศึกษา สถาบันเอเชียศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. (2551). การเรียนการสอนภาษาจีนในประเทศไทย : ระดับประถม-มัธยมศึกษา : รายงานวิจัย (ฉบับที่ 1).กรุงเทพฯ : ศูนย์จีนศึกษา สถาบัน เอเชียศึกษา จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

เหมิงหยูเป่า Mengyu Bao. (2560). ผลการพัฒนาความสามารถในการอ่านออกเสียงภาษาจีนด้วยวิธีสอนโดยใช้เกมสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 2. วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต, สาขาวิชา หลักสูตรและการสอน, คณะศึกษาศาสตร์, มหาวิทยาลัยบูรพา.

Downloads

Published

2022-08-31

How to Cite

Suwanmanee, A., & บุญรัตน์ อ. (2022). Effects of Learning Chinese Vocabulary by Using Games upon Learning Achievement of Matthayomsuksa 1 Students in Foreign Language Department (Chinese). Al-HIKMAH Journal, 12(23), 185–194. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/HIKMAH/article/view/255196

Issue

Section

Research Article