Peranan Imam Dalam Pengurusan Dakwah Pendidikan Islam Terhadap Latar belakang Sekolah TADIKA Tiga Wilayah Sempadan Selatan Thailand

Main Article Content

Abdulaziz Chemamat
Berhanundin Abdullah

Abstract

Kajian ini bertujuan Untuk mengenal pasti dapatan perbezaan di antara konstruk pengurusan DPI terdiri dari pengurusan akademik, pengurusan personel, pentadbiran pejabat dan kewangan, aktiviti murid-murid, hubungan kemasyarakatan dan kepimpinan umum menurut latarbelakang sekolah TADIKA yang terdiri dari wilayah yang terletak sekolah TADIKA, bilangan guru sekolah TADIKA, bangunan sekolah TADIKA, persekitaran asal mengikut KONDON oleh pihak kerajaan, bilangan pelajar di sekolah TADIKA yang di bawah pentadbiran Imam, dan masa belajar sekolah TADIKA di tiga wilayah sempadan selatan Thailand. Kajian tinjauan ini merupakan kajian inferensi dengan menggunakan data-data kuantitatif. Seramai 344 responden dalam kalangan pengetua TADIKA yang dipilih melalui teknik pensampelan rawak mudah. Dapatannya Untuk mengenal pasti dapatan perbezaan di antara konstruk pengurusan DPI terdiri dari pengurusan akademik, pengurusan personel, pentadbiran pejabat dan kewangan, aktiviti murid-murid, hubungan kemasyarakatan dan kepimpinan umum menurut latarbelakang sekolah TADIKA yang terdiri dari wilayah yang terletak sekolah TADIKA, bilangan guru sekolah TADIKA, bangunan sekolah TADIKA, persekitaran asal mengikut KONDON oleh pihak kerajaan, bilangan pelajar di sekolah TADIKA yang di bawah pentadbiran Imam, dan masa belajar sekolah TADIKA di tiga wilayah sempadan selatan Thailand

Article Details

How to Cite
Chemamat, A., & Abdullah, B. . (2023). Peranan Imam Dalam Pengurusan Dakwah Pendidikan Islam Terhadap Latar belakang Sekolah TADIKA Tiga Wilayah Sempadan Selatan Thailand. Al-HIKMAH Journal, 13(25), 324–339. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/HIKMAH/article/view/269871
Section
Research Article

References

Ahamat Kosi Kaso, 2005. Reformasi sosial Khalifah Umar Ibnu Abdulaziz, Tesis Siswazah, Fakulti Pengajian Islam Universiti Prince of Songkla. (Salinan).

Akta Pendidikan Negara Thai, akta 4, 2016. Kementerian Bahagian Pendidikan Negara Thai.

Angkhana Boonsit, 1983. Peranan Pemimpin Islam dengan Isu Jenayah di Tiga Wilayah Selatan, Tesis Sains Sosial. (Salinan).

Arun Siri Phan, 1991. Peranan Imam dalam Pembangunan Komuniti : Kajian khusus bagi wilayah Songkla, Kajian Sarjana Sastera, Jurusan Kajian Kes Thailand, Srinakharinwirot University. (Salinan).

Chemamat. 2013. Peranan imam dalam pengurusan dakwah pendidikan islam di taman didikan kanak kanak (tadika) tiga wilayah sempadan selatan Thailand. Tesis Ph.D. Universiti Sultan Zainal Abidin. Terangganu, Malasia.

Dulmanaan Baka, Kset Chai, dan Hem. 2006. Peranan Pengetua Islam dalam Membangunkan Masyarikat Muslim Wilayah Sempadan Thailand. Research, Islamic Studies, Prince of Songkla University.

Ibrahim Narong Raksa Ket, 2003. Philosophy of Islamic Studies. Pattani: Islamic College, Prince of Songkla University.

Ibrahim Narong Ratsa Ket, 2007. Penyelidikan Islam di selatan Thailand, Journal Kajian Indo China, Siri Krisis Penimbakan Selantan Thailand. 7 (1): 56-86.

Kalya Wanibancha. 1999. Statistical analysis: Statistics for decision making. 4TH. Bangkok: Chulalongkorn College Printing House.

Krejcie, R.V., & D.W. Morgan. (1970). “Determining Sample Size for Research Activities”. Educational and Psychological Measurement. 30(3) : 607 – 610.

Luan & Angkana Saiyot. (1999). Pengukuran sampingan moral. Bangkok: Suviriyasan.

Mani Chu Thai dan grop, 2000. Imam Mengambil Tahu Tentang Peranannya dalam Memperbaiki Kehidupan Orang Islam di Negara Thailand, Laporan penyelidikan, Srinakharinwirot University. (Salinan).

Maxwell, J. A. (2005). Qualitative research design: An interactive approach (2nd ed.). Thousand. Oaks, CA: Sage.

Salleh, Ahmad Mohammad. 2003. Pendidikan Islam. Oxford Fajar.

Sawani Sau Nanong, 2000. Kepimpinan, Nakhon Ratchasima, Rajabhat Institute Nakhon Ratchasima.

Suwicha Yee Son Sung, 1991. Ciri-Ciri Pemimpin Islam yang Menyumbang Pembangunan Masyarakat dan Panduan Krusus Pemimpin Islam untuk Pembangunan Masyarakat, Wilayah Pattani, Tesis Sarjana, Jabatan Pendidikan pembangunan komuniti: Universiti Prince of Songkhla. Kampus Pattani. (Salinan).

Tajuddin Usman, Mohammad Rafli Weahama, dan zainudin Umar. (2003). Pengurusan masjid di empat wilayah selatan. Research, Islamic College, Prince of Songkla Univesity.

Tajuddin Usman, Muhammad Rafli Wea Mamat, dan zainuddin Nima, 2003. Pentadbiran Masjid di Wilayah Selantan Thailand, Kolej Pengajian Islam University Kampus Pattani. (Salinan).

Thurstone, L.L. 1964. Attitude Theory and Measurement. New York : John Wiley.