การผสมกลมกลืนวัฒนธรรมของคู่สมรสที่แต่งงานข้ามวัฒนธรรมในขอนแก่น

Assimilate of Cross-Cultural Marriage in Khonkaen

Authors

  • มานะ นาคำ khonkaen university

Keywords:

cross-cultural marriages, , multiculture, , assimilate

Abstract

Abstract

The objective of this research is to study the relationships between cross-cultural marriage families in accepting various cultural differences, assimilating, and combining knowledge as a guideline of practice in their daily lives. Multiculturalism was applied in the research. Culture is not nature. Culture is created in society and history. Culture is transferred by migration, marriages, and tourism. People exchange and assimilate into the culture. Cross-cultural marriage families live in a plural culture. How do they assimilate, adapt, equal and conflict in culture? The researcher applied qualitative research by interviewing key informants who are the leaders of communities and selected case studies of 17 cross-cultural marriage families in Khon Kaen province. Husbands of case studies have different occupations, ages, and nations.The study found that cross-cultural marriage families learned about interaction culture and assimilate creation in relation to their families and society. They have learned equality in the social relation of people. They applied new knowledge with their own knowledge and skills in products and marketing. They have a relation of production and market in communities and networks. Although they have learned different views on global warming issues. They create space for sharing and conclusions together.

 

Keywords: cross-cultural marriages, multiculture, assimilate

References

เอกสารอ้างอิง
กนกศักดิ์ แก้วเทพ. (2549). การพัฒนาและวิกฤติการณ์ทางสิ่งแวดล้อม ในปรีชา เปี่ยมพงศ์สานต์และ
คณะ. วิถีใหม่แห่งการพัฒนา: วิธีวิทยาศึกษาสังคมไทย พิมพ์ครั้งที่ 4 คณะเศรษฐศาสตร์
จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.
ชยันต์ วรรธนะภูติ. (2555).สื่อประกอบคำบรรยาย“กระบวนทัศน์ วิธีวิทยาและองค์ความรู้ด้านพหุวัฒนธรรม”
ในการประชุมและเสวนาวิชาการ เรื่อง การศึกษาพหุวัฒนธรรม คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น
ชูศักดิ์ วิทยาภัค(บรรณาธิการ).(2558) วัฒนธรรมคืออำนาจ ปฏิบัติการแห่งอำนาจ ตัวตนและชนชั้นใหม่ใน
พื้นที่วัฒนธรรม ศูนย์ศึกษาชาติพันธุ์และการพัฒนา,ศูนย์ภูมิภาคด้านสังคมศาสตร์และการพัฒนาอย่างยั่งยืน คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
บัวพันธ์ พรหมพักพิง และคณะ. (2555). การประเมินคุณประโยชน์ของระบบนิเวศ การเปลี่ยนแปลงและผล
ความอยู่ดีมีสุขของมนุษย์. กลุ่มวิจัยความอยู่ดีมีสุขและการพัฒนาอย่างยั่งยืน คณะมนุษยศาสตร์และ
สังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น สนับสนุนโดยUNDP.
ยศ สันตสมบัติ. (2551). อำนาจ พื้นที่ และอัตลักษณ์ทางชาติพันธุ์: การเมือง วัฒนธรรมของรัฐชาติใน
สังคมไทย. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร (องค์กรมหาชน).
วรวุฒิ โรมรัตนพันธ์.(2551) ทุนทางสังคมกระบวนทัศน์ใหม่ในการจัดการสิ่งแวดล้อม,สำนักพิมพ์ฟิสิกส์เซ็นเตอร์,กรุงเทพฯ
สุริชัย หวันแก้ว.(บรรณาธิการ) (2558) รหัสวัฒนธรรม บททบทวนความเข้าใจว่าด้วย “คนไทย”และสังคมไทย
ศูนย์ศึกษาชาติพันธุ์และการพัฒนา,ศูนย์ภูมิภาคด้านสังคมศาสตร์และการพัฒนาอย่างยั่งยืน คณะ
สังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่
โสภารัตน์ จารุสมบัติ.(2551) นโยบายและการจัดการสิ่งแวดล้อม,โรงพิมพ์มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์ ,กรุงเทพฯ
ศรีหทัย เวลล์ส.(2559) ตัวตนแลพื้นที่ทางสังคมของ “ภรรยาฝรั่ง” ในบริบทครอบครัวต่างวัฒนธรรม.ดุษฎีนิพนธ์หลักสูตรปรัชญาดุษฎีบัณฑิตสาขาวิชาไทยศึกษา คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา
อรวรรณ โพธิดา. (2556).การแต่งงานข้ามวัฒนธรรมและการเปลี่ยนแปลงทางด้านสังคม
วัฒนธรรมและเศรษฐกิจ กรณีศึกษา องค์การบริหารส่วนตำบลหนองกุงธนสาร.รายงานการศึกษา อิสระหลักสูตรรัฐประศาสนศาสตร์มหาบัณฑิต สาขาวิชาการปกครองท้องถิ่น วิทยาลัยการปกครองท้องถิ่น มหาวิทยาลัยขอนแก่น
อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2552). ใน สุวรรณ เกรียงไกรเพ็ชร์ (บรรณาธิการ). มานุษยวิทยาปะทะวัฒนธรรม
ศึกษา: ยกเครื่องเรื่องวัฒนธรรมศึกษา. รวมบทความจากการประชุมประจำปีทางมานุษยวิทยา
ครั้งที่7. กรุงเทพฯ: ศูนย์มานุษยวิทยาสิรินธร(องค์การมหาชน).
อานันท์ กาญจนพันธุ์. (2555). จินตนาการทางมานุษยวิทยาแล้วย้อนมองสังคมไทย. จากวิชา
สังคมวิทยาและมานุษยวิทยา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
อานันท์ กาญจนพันธุ์.(บรรณาธิการ)(2558) กำกึ๊ดกำปาก งานวิจัยวัฒนธรรมภาคเหนือ ภาควิชาสังคมวิทยา
และมานุษยวิทยา คณะสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
Lave, Jean and Wenger, Etienne. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral
Participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Lapanun,Patcharin.(มปป.).Logics of Desire and Transnational Marriage Practices in a Northeasttern Thai Village. Faculty of Social Science, Vrije Univrrsity,Amsterdam.
Wenger, Etienne. (1998). Community of Practice Learning, Meaning and Identity.
Cambridge: Cambridge University Press.

Downloads

Published

2022-04-22

How to Cite

นาคำ ม. . (2022). การผสมกลมกลืนวัฒนธรรมของคู่สมรสที่แต่งงานข้ามวัฒนธรรมในขอนแก่น: Assimilate of Cross-Cultural Marriage in Khonkaen. Journal of Humanities and Social Sciences (HUSOKKU), 39(1), 160–181. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/HUSO/article/view/247302

Issue

Section

บทความวิจัย