Fabric design inspired by Dvaravati pattern art to createadded economic value

Main Article Content

Piyawan Pinkaew

Abstract

In the dimension of the creative economy, Dvaravati fabric pattern design is the creation of works using Dvaravati cultural capital. It is a model for entrepreneurs or those who are interested in and appreciate the art of Dvaravati in Nakhon Pathom, and it is based on the use of decorative patterns on Dvaravati sculptures in Nakhon Pathom province as inspiration for designs that reflect on creating identity and beauty on a functional fabric and the aesthetic beauty, and it is a model for entrepreneurs or those who are interested in and appreciate the art of Dvaravati in Nakhon Pathom. In this research, the creative design process of woven fabric patterns and printed fabric patterns were utilized, leading to the process of selecting and evaluating the potential of fabric patterns by experts. The objectives of the study were 1) To design fabric patterns from decorative patterns on sculptures in the Dvaravati period in Nakhon Pathom province. 2) To create prototypes of woven and printed fabrics that can actually be produced and create added economic value. The results of the study revealed that 12 woven fabric patterns had the highest potential to reflect Dvaravati art, with a mean of 4.55 (SD=0.32). The creative potential of Dvaravati cloth patterns is at a high level with a mean of 4.55 (SD=0.35). The production potential is at a high level with a mean of 4.55 (SD=0.28). The economic potential was at a high level with a mean of 4.41 (SD=0.24). 11 printed fabric patterns had the highest potential to reflect Dvaravati art, with a mean of 4.63 (SD=0.01). The creative potential of Dvaravati cloth patterns was at the highest level with a mean of 4.61 (SD=0.15). The productivity potential is at the highest level with a mean of 4.53 (SD=0.28). The economic potential was at the highest level with a mean of 4.60 (SD=0.22).


 

Article Details

Section
บทความวิจัย

References

จอห์น ฮาวกินส์. (2552). เศรษฐกิจสร้างสรรค์ : เขามั่งค่ังกันได้อย่างไร. แปลโดย คุณากร วาณิชย์วิรุฬห์. กรุงเทพมหานคร:

อัมรินทร์พร้ินติ้ง แอนด์ พับลิชช่ิง.

ดุษฎี สุนทรารชุน. (2531). ออกแบบลายผ้า กรุงเทพมหานคร : จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

ทรงศักดิ์ ปรางค์วัฒนากุล และแพทรีเซีย ซีสแมน. (2530). ผ้าลานนา ยวน ลื้อ ลาว. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ : โครงการศูนย์

ส่งเสริมศิลปวัฒนธรรม มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.

ทรงศักดิ์ ปรางค์วัฒนากุล. (2535). ผ้าเอเชีย : มรดกร่วมทางวัฒนธรรม. กรุงเทพฯ : มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ร่วมกับสำนักงาน

คณะกรรมการแห่งชาติและองค์การศึกษาวิทยาศาสตร์และวัฒธรรมสหประชาชาติ.

ธิดา สาระยา. (2545). ทวารวดี : ต้นประวัติศาสตร์ไทย. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

นุกูล ชมพูนิช. (2551). ทวารวดีศรีนครปฐม. นครปฐม: ศูนย์การเรียนรู้ทวารวดี มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม.

ปรเมธี วิมลศิริ (2552). เศรษฐกิจสร้างสรรค์ : ทางรอดของเศรษฐกิจไทยในทำไมต้องเศรษฐกิจ สร้างสรรค์ กรุงเทพฯ : (TCDC).

ปิยะวรรณ ปิ่นแก้ว และคณะ. (2553) การศึกษาลวดลายประดับบนประติมากรรมสมัยทวารวดี

ในจังหวัดนครปฐม เพื่อออกแบบลวดลายเลขศิลป์ 2 มิติ. มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม

ผาสุข อินทราวุธ. (2551). ทวารวดีธรรมจักร. กรุงเทพฯ: ภาควิชาโบราณคดี คณะโบราณคดี มหาวิทยาลัยศิลปากร.

.มนัสศักดิ์ รักอู่. (2552). สรรสาระ : 125 ปี การศึกษาเรื่องอารยธรรมทวารวดี บริเวณลุ่มแม่น้ำแม่กลองและท่าจีน.

ใน สรรสาระอารยธรรมทวารวดี. (หน้า 7-80). นครปฐม: ศูนย์การเรียนรู้ทวารวดี มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม.

เลอสม สถาปิตานนท์. (2532). การออกแบบคืออะไร กรุงเทพฯ: 49 กราฟฟิค & พับบลิเคชั่น.

วิรุณ ตั้งเจริญ. (2545). ออกแบบกราฟิค (พิมพ์ครั้งที่ 2). กรุงเทพฯ: อีแอนด์ไอคิว.

ศักดิ์ชัย สายสิงห์. (2547). ศิลปะทวารวดี : วัฒนธรรมพุทธศาสนายุคแรกเริ่มในดินแดนไทย. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

สันติ เล็กสุขุม. (2545). กนกในดินแดนไทย. กรุงเทพฯ: เมืองโบราณ.

สรัญญา สุริยรัตนกร, กฤษฎา พิณศรี และประภัสสร โพธิ์ศรีทอง. (2542). พิพิธภัณฑสถานแห่งชาติพระปฐมเจดีย์. กรุงเทพฯ

: สำนักโบราณคดีและพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ กรมศิลปากร

สิโรตน์ ภินันท์รัชต์ธร. (2549). ลวดลายปูนปั้นสมัยทวารวดี. ใน เอกสารประกอบการสัมมนาทางวิชาการ ศรีทวรวดี

ศวรปุณยะ ศิลป์แผ่นดิน ถิ่นอารยะ วันที่ 20-22 ธันวาคม 2549. นครปฐม: คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์

มหาวิทยาลัยราชภัฏนครปฐม.

อภิสิทธิ์ ไล่สัตรูไกล. (2552). ความคิดสร้างสรรค์ขับเคลื่อนเศรษฐกิจในทำไมต้องเศรษฐกิจสร้างสรรค์ กรุงเทพฯ : (TCDC).

อัจฉราพร ไศละสูต. (2524). การออกแบบลวดลายผ้าและเทคนิคการพิมพ์. กรุงเทพฯ : สหประชาพานิช.

อุษา ง้วนเพียรภาค. (2548). โบราณวัตถุในพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ พระปฐมเจดีย์. กรุงเทพฯ: สำนักพิพิธภัณฑสถานแห่งชาติ

กรมศิลปากร กระทรวงวัฒนธรรม.

เอื้อเอ็นดู ดิศกุล ณ อยุธยา. (2549). แบบฝึกหัดการออกแบบพื้นฐาน 2 มิติ. กรุงเทพฯ: พลัสเพรส.