Auteur and Narrative Scheme in The Films of Nawapol Thamrongrattanarit

Main Article Content

Surasak Boon-arch

Abstract

The objectives of this qualitative research are to study auteur and narrative scheme in the films of Nawapol Thamrongrattanarit. The films have a unique artist, creator, director, screenwriter, editor and producer. By reflecting on the interest’s issues and feelings of the new generation through films, this study would like to do a textual analysis all of seven featured films.


                 The results of the research were as follows: 1) Auteur in the films, most of the films are drama genres. Technical aspects of photography and framing. It is classified as a neorealism with a long, simple, and slow editing method to show the realism of the atmosphere and convey meaning. The personality aspect was outstanding. It reflects the lives of adolescent girls and has a special interest in technology. Meaning found the in films such as death is the truth of life that conveys denotation and connotation. 2) Most narrative styles are three acts structures, which are set-up, confrontation, and resolution. The theme of finding the meaning of life through linear narrative film and flashback. There is often an open narrative, leaving the question to both the characters and audience to ponder or find answers for themselves. Thamrongrattanarit's film are all about understanding various aspects of life. Auteur and narrative scheme are therefore both made or filmed by a young film director. A creative person with a unique style that gives rise to inspiration and makes the audience remember the film well.

Article Details

Section
บทความวิจัย (research article)

References

กฤษดา เกิดดี. (2557). ภาพยนตร์ : ทฤษฎี วิจัย และวิจารณ์. กรุงเทพฯ : บริษัทบุ๊คบุรี จำกัด.
เขมพัทธ์ พัชรวิชญ์. (2558). ภาพยนตร์ไทยนอกกระแสกับภาพสะท้อนปัญหาสังคมไทย. วิทยานิพนธ์
นิสิตปริญญาเอก คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยรบูรพา.
นวพล ธำรงรัตนฤทธิ์. (2556). บทสัมภาษณ์ เต๋อ-นวพล ธำรงรัตนฤทธิ์ กับหนังกระแสรองที่ไม่เป็นสอง
รองใคร. สืบค้นเมื่อ 29 ตุลาคม 2563 จาก http://www.praphansarn.com/home/content/66
__________. (2560). ABOUT (Nawapol Thamrongrattanarit). สืบค้นเมื่อ 15 ตุลาคม 2563
จาก http://nawapolnawapol.com/post/about/about
__________. (2560). Interview: พรุ่งนี้ตาย Die Tomorrow โดยยวิษฐา. นิตยสาร Starpics. ปีที่ 52.
ฉบับที่ 883 ประจำเดือนพฤศจิกายน.
พรสิทธิ์ พัฒธนานุรักษ์. (2556). ความรู้ทั่วไปในการผลิตภาพยนตร์: การผลิตภาพยนตร์ขั้นสูง.
นนทบุรี : มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
ภัทรทิวา บุษษะ. (2561). การเล่าเรื่องในภาพยนตร์ที่กำกับโดยนวพล ธำรงรัตนฤทธิ์. วิทยานิพนธ์
หลักสูตรนิเทศศาสตรมหาบัณฑิต วิทยาลัยนิเทศศาสตร์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยรังสิต.
สุพัฒน์ ศิวะพรพันธ์. (2564). แสดงความยินดี! เต๋อ นวพล ได้รับรางวัล ‘ศิลปาธร’ ประจำปี 2564 โดย
สำนักงานศิลปวัฒนธรรมร่วมสมัย. สืบค้นเมื่อ 2 เมษายน 2564 จาก https://thestandard.co/ter-
nawapol-silpathorn-award/

อชิตพนธิ์ เพียรสุขประเสริฐ. (2562). กฏของ ฮาวทูห้ามทิ้ง..ฉบับ “เต๋อ-นวพล”. สืบค้นเมื่อ 11 มกราคม
2564 จาก https://www.sarakadeelite.com/faces/happy-old-year-movie/
อัญชลี ชัยวรพร. (2556). ภาพยนตร์ทางเลือกและทฤษฎีแนวคิดใหม่: ทฤษฎีและการวิจารณ์ภาพยนตร์
เบื้องต้น. นนทบุรี : มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
__________. (2559). ภาพยนตร์ไทยในชีวิต. กรุงเทพฯ : ภาพพิมพ์.
อิทธิพล คุณปลื้ม. (2564). "เต๋อ-นวพล" คว้ารางวัลศิลปาธร ปี 64. สืบค้นเมื่อ 3 เมษายน 2564 จาก
https://www.dailynews.co.th/education/834519
ไอรดา รื่นภิรมย์ใจ. (2559). กรอดูหนังชีวิตของ เต๋อ-นวพล ธำรงรัตนฤทธิ์ ผู้กำกับและนักเขียนบทที่ตั้งเป้า
ว่าจะเดินตามฝันมาเกือบ 20 ปีแล้ว. สืบค้นเมื่อ 29 ตุลาคม 2563 จาก https://adaymagazine.com/youmade-5/
Nawapol Thamrongrattanarit. (2021). Filmography. Retrieved December 9, 2020, from
https://www.imdb.com/name/nm3849565
Sarris, Andrew. (2013). Condensed Notes to “Notes on The Auteur Theory In 1962”. Retrieved
November 21, 2020, from https://anthologyfilmarchives.tumblr.com/post/43758490902/
condensed-notes-to-notes-on-the-auteur-theory-in
Wilson-Bates, Tobias. (2020). Film Appreciation: Time Travel Narratives. Retrieved December 2,
2020, from https://alg.manifoldapp.org/projects/film-appreciation