ANALYSIS OF KING RAMA IV’S CONCEPT THROUGH THE MURAL PAINTINGS, THE STORY OF INAO IN VIHARA, WAT SOMANAT WIHAN
Keywords:
วัดโสมนัสวิหาร, อิเหนา, รัชกาลที่ 4, จิตรกรรมAbstract
The purpose of this paper is to study the mural paintings of Inao literature in the royal temple of Wat Somanat Wihan. The research aimed to analyse the inspiration that inspired King Rama IV’s intention to decorate the royal temple with paintings of such a worldly theme. Furthermore, the study searched for the origin of western fine arts techniques and methods used in Wat Somanat Wihan hypothesized to be inherited from the reign of King Rama III. Comparative analyse of mural paintings in Wat Suthat Thepphawararam and in temples built during the reign of King Rama IV were conducted.
In conclusion, King Rama IV was noted for his interested in Plays especially on the theme of Inao literature. In particular, the episode of Unakan which simulated the biography of his late beloved queen, Somdej Phra Nang Chao Somanat Wattanawadee. In order to pay homage to Queen Somanat Wattanawadee, it was his royal intention to build Wat Somanat Wihan painted on the theme of Inao.
Nevertheless, the social context of temples decorated with paintings of stories other than Buddhism had been recorded since era of the previous king. Moreover, a combination of western techniques of fine arts with Thai traditional methods had been practiced since the reign of King Rama III. However, the mural paintings of Inao with superiorly combined techniques showed the progressive skills of the artist in the era of King Rama IV.
References
กองพุทธศาสนสถาน. ประวัติวัดทั่วราชอาณาจักร, เล่ม 1. กรุงเทพฯ: กองพุทธศาสนสถาน, 2525.
ชาญวิทย์ เกษตรศิริ, บรรณาธิการ. “ประกาศไม่ให้ทําช้างเล่นละครเป็นช้างเผือก.” ใน ประชุมประกาศรัชกาลที่ 4. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโตโยต้าประเทศไทย, 2547.
___________. “ประกาศว่าด้วยละครผู้หญิงและเรื่องหมอเรื่องช่าง.” ใน ประชุมประกาศรัชกาลที่ 4 . กรุงเทพฯ: มูลนิธิโตโยต้าประเทศไทย, 2547.
ดํารงราชานุภาพ, สมเด็จฯ กรมพระยา. ตํานานละครอิเหนา. พระนคร: คลังวิทยา, 2508.
__________. ละครฟ้อนรํา ประชุมเรื่องละครฟ้อนรํากับระบํารําเต้น ตําราฟ้อนรํา ตํานานเรื่องละครอิเหนา ตํานานละครดึกดําบรรพ์. กรุงเทพฯ: มติชน, 2546.
ทิพากรวงศมหาโกษาธิบดี, เจ้าพระยา. พระราชพงศาวดารกรุงรัตนโกสินทร์ รัชกาลที่ 4 ของเจ้าพระยาทิพากรวงศมหาโกษาธิบดี. พระนคร:องค์การค้าคุรุสภา, 2504.
สิริจันทร์ สุขญาติเจริญ. การศึกษาภาพเล่าเรื่องวรรณคดีจากจิตรกรรมฝาผนังพระอุโบสถและพระวิหารสมัยรัตนโกสินทร์ รัชกาลที่ 1 – 3 ในกรุงเทพมหานคร. สาขาวิชาโบราณคดีสมัประวัติศาสตร์.ภาควิชาโบราณคดี.
สน สีมาตรัง. จิตรกรรมสกุลช่างรัตนโกสินทร์. กรุงเทพฯ: อมรินทร์การพิมพ์, 2522.
An account of the most lamentable illness and death of her young and aimable, the Queen Somana Waddhanawatty : ประวัติและอาการประชวรแห่งสมเด็จพระนางเจ้าโสมนัสวัฒนาวดี. กรุงเทพฯ: กรมศิลปากร, 2510. พิมพ์เป็นอนุสรณ์ในงานฌาปนกิจ นายซิม วิสุทธิมรรค (21 ธ.ค. 2510).
Downloads
Issue
Section
License
บทความนี้เป็นผลงานของข้าพเจ้าแต่เพียงผู้เดียว และ/หรือเป็นผลงานของข้าพเจ้าและผู้ร่วมงาน ตามชื่อที่ระบุในบทความจริง และเป็นผลงานที่มิได้ถูกนำเสนอหรือตีพิมพ์ที่ใดมาก่อน