Experimental Buddhist Art Based on King Rama V’s Initiatives

Authors

  • Pichit Angkasuparakul Doctoral Student of Program in Art History, Graduate School, Silpakorn University..

Keywords:

Buddhist Art, King Chulalongkorn, King Rama V, Rattanakosin

Abstract

Over the 40 years of King Chulalongkorn’s reign, it was a time of momentous change in art in Siam. The long-established traditions of Buddhist art were adapted to the realism and artistic influence from the West. Since the beginning of the reign of King Rama V, there had been a continuation of art from the previous reign, yet there was great exposure to the influences from outside as well. This resulted in the introduction of experimental techniques, which were integrated and applied to Siamese Buddhist art. The most crucial factor contributing to this great diversity and movement in art is King Rama V. He was the one who pushed that Buddhist art be created according to his royal initiatives and accepted the ways of art from outside in terms of ideas and forms from both Thai and foreign artisans.

However, in the midst of this drastic change it also appears that the concept of conservation of ancient Siamese artworks has also arisen in parallel. This can be seen from the royal projects to restore the temples as well as the construction of new temples that demonstrated the application of Thai traditional architecture to meet the changing eras. The main reasons were the rise of recognition and awareness of the history of Siam that had increased among the elites and their attitude towards Buddhist art as a symbol or representative of a national civilization that must be preserved.

References

ภาษาไทย

กรมศิลปากร, 2521. ประวัติวัดอรุณราชวราราม. กรุงเทพฯ: คณะสงฆ์วัดอรุณราชวราราม.

จุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว, พระบาทสมเด็จพระ, 2552. พระราชพิธีสิบสองเดือน. พิมพ์ครั้งที่ 21. กรุงเทพฯ: ระฆังทอง.

________, 2556. พระราชนิพนธ์ในรัชกาลที่ 5 ภาคปกิณกะ 1. นนทบุรี: ต้นฉบับ.

ชลธีร์ ธรรมวรางกูร และ ทรงวิทย์ แก้วศรี, 2535. ประมวลเอกสารสำคัญเนื่องในการสถาปนาวัดเบญจมบพิตรดุสิตวนาราม. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณ์ราชวิทยาลัย.

ชัยบูรณ์ ศิริธนะวัฒน์ และคณะ, 2553. สถาปัตยกรรมในสมัยพระพุทธเจ้าหลวง. กรุงเทพฯ: แอดวานซ์อินโฟร์เซอร์วิส.

ดำรงราชานุภาพ, สมเด็จฯ กรมพระยา, 2545. ตำนานพระพุทธเจดีย์. กรุงเทพฯ: มติชน.

นริศรานุวัดติวงศ์, สมเด็จฯ เจ้าฟ้ากรมพระยา, 2521. บันทึกเรื่องความรู้ต่างๆ สมเด็จเจ้าฟ้ากรมพระยานริศฯ ทรงบันทึกประทานพระยาอนุมานราชธน เล่ม 1. พิมพ์ครั้งที่ 2. กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.

บ็อค, คาร์ล อัลเฟรด, 2550. ท้องถิ่นสยามยุคพระพุทธเจ้าหลวง. พิมพ์ครั้งที่ 5. (แปลโดย เสฐียร พันธรังษี และ อัมพร ทีขะระ). กรุงเทพฯ: ศิลปวัฒนธรรม. (ต้นฉบับภาษาอังกฤษ)

พระราชดำรัสในพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัวทรงแถลงพระบรมราชาธิบายแก้ไขการปกครองแผ่นดิน และ พระราชหัตถเลขาพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัวทรงมีไปมากับสมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส, 2540. กรุงเทพฯ: บริษัท อมรินทร์พริ้นติ้งแอนด์ พับลิชชิ่ง.

พัสวีสิริ เปรมกุลนันท์, 2558. “ศิลปกรรมในพระราชประสงค์พระบาทสมเด็จพระจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว.” วิทยานิพนธ์ปริญญาปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาประวัติศาสตร์ศิลปะไทย บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

พีรศรี โพวาทอง, 2548. ช่างฝรั่งในกรุงสยาม: ต้นแผ่นดินพระพุทธเจ้าหลวง. กรุงเทพฯ: คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

มูลนิธิสมเด็จฯ กรมพระยาดำรงราชานุภาพ, 2537. จดหมายเหตุพระราชวังบางปะอินและวัดนิเวศธรรมประวัติ. กรุงเทพฯ: กองจดหมายเหตุแห่งชาติ กรมศิลปากร.

ศรัณย์ ทองปาน, 2548. “การพิมพ์ ของร้อน และครู: ข้อสังเกตบางประการว่าด้วยการฝึกหัดและถ่ายทอดวิชาช่างในสังคมไทย.” ดำรงวิชาการ 4 (1): 23-37.

สมชาติ จึงสิริอารักษ์, 2553. สถาปัตยกรรมแบบตะวันตกในสยามสมัยรัชกาลที่ 4 - พ.ศ. 2480. กรุงเทพฯ: คณะสถาปัตยกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สันติ เล็กสุขุม, 2547. “ตัวอย่างงานช่างในรัชกาลที่ 4: หันรีหันขวาง.” ศิลปวัฒนธรรม 25 (12): 89-91.

สุดจิต สนั่นไหว, 2536. “การศึกษาเรื่องการออกแบบสถาปัตยกรรมวัดราชบพิธสถิตมหาสีมาราม.” วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาประวัติศาสตร์สถาปัตยกรรม บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สุภัทรดิศ ดิศกุล, หม่อมเจ้า, 2543. ประวัติศาสตร์ศิลปะประเทศใกล้เคียง: อินเดีย, ลังกา, ชวา, จาม, ขอม, พม่า, ลาว. พิมพ์ครั้งที่ 3. กรุงเทพฯ: มติชน.

สุรชัย จงจิตงาม, 2553. “สุริยุปราคาในวังหลวง.” ใน พิชญา สุ่มจินดา (บรรณาธิการ), ราชประดิษฐพิพิธบรรณ (หน้า 128-153). กรุงเทพฯ: วัดราชประดิษฐสถิตมหาสีมาราม.

อัญชลี สุสายัณห์, 2546. ไพร่สมัย ร.5: ความเปลี่ยนแปลงของระบบไพร่และผลกระทบต่อสังคมไทยในรัชสมัยพระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว. กรุงเทพฯ: มูลนิธิโตโยต้าประเทศไทย: มูลนิธิโครงการตำราสังคมศาสตร์และมนุษยศาสตร์.

ภาษาอังกฤษ

Carus P., 2004. The gospel of Buddha according to old records. Chicago: Open Court.

Yamada K., 1899. Collection of modern Japanese watercolor paintings. Chicago: The Open Court Publishing Company.

Downloads

Published

2021-06-30