Using Cartoon to Enhance English Language Competency and Awareness of Local Values: The case study of Lop Buri Local Legend

Main Article Content

Pichitra Iamsamai

Abstract

   This research aims to: 1. create English language cartoon media based on the legends of Lop Buri, 2. compare English language proficiency and understanding before and after using the English language cartoon media based on the legends of Lop Buri, and 3. study user satisfaction with the English language cartoon media based on the legends of Lop Buri. The sample group consisted of 34 English major students at Thepsatri Rajabhat University enrolling in the Local Studies course in English for the first semester of the 2023 academic year. The research tools included four English cartoon stories based on the legends of Lop Buri, a 40-item knowledge test, and a 10-item satisfaction questionnaire. The statistics used for data analysis included the index of item-objective congruence (IOC), mean, and standard deviation.  The research results showed that: 1. Four English cartoon stories based on the legends of Lop Buri were created, with the media quality rated at the highest level, with an average score of 4.73. 2. A comparison of English knowledge and understanding before and after using the English cartoon media about the legends of Lop Buri showed a statistically significant increase  in scores at the 0.05 level. And 3. User satisfaction with the English cartoon media based on the legends of Lop Buri was at the highest level, with an average score of 4.56.

Article Details

How to Cite
Iamsamai, P. (2024). Using Cartoon to Enhance English Language Competency and Awareness of Local Values: The case study of Lop Buri Local Legend. Faculty of Humanities and Social Sciences Thepsatri Rajabhat University Journal, 15(2), 181–196. Retrieved from https://so01.tci-thaijo.org/index.php/truhusocjo/article/view/273620
Section
Research Article

References

จุติรัช อนุกูล. (2565). ตำนานเมืองลพบุรีมรดกภูมิปัญญาทางวัฒนธรรม. ลพบุรี: สำนักศิลปะวัฒนธรรมมหาวิทยาลัยราชภัฏเทพสตรี.

ถวัลย์ มาศจรัส. (2551). การพัฒนาคุณภาพผลงานทางวิชาการด้วยนวัตกรรม 3 มิติ. กรุงเทพฯ: 21 เซ็นจูรี.

นงนุช สลับศรี. (2562). การพัฒนาหนังสืออิเล็กทรอนิกส์แบบการ์ตูนเรื่องคุณลักษณะอันพึงประสงค์ 8 ประการสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4 โรงเรียนวัดดอนดำรงธรรม จังหวัดชลบุรี.วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยบูรพา.

นฤชล สถิรวัฒน์กุล. (2560). การพัฒนาแบบฝึกทักษะการอ่านภาษาจีนโดยใช้แผ่นภาพการ์ตูนสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6 โรงเรียนวัดบึงบัวกรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยราชภัฏธนบุรี.

บุญชม ศรีสะอาด. (2557). การวิจัยเบื้องต้น (พิมพครั้งที่ 7). กรุงเทพฯ: สุวีริยาสาส์น.

ปรียาภา วังมณี, และวรพล ธูปมงคล. (2563, มกราคม - มิถุนายน). การใช้นวัตกรรมสื่ออินโฟกราฟิกภาษาอังกฤษตำนานท้องถิ่น เพื่อเสริมสร้างทักษะความเข้าใจภาษาอังกฤษและการตระหนักถึงความสำคัญของตำนานท้องถิ่นของเยาวชนในจังหวัดเชียงราย. วารสารวิชาการคณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร, 4(1), 25 - 44.

ผาสุข อินทราวุธ. (ม.ป.ป). ตำนานเมืองลพบุรี (ละโว้). สืบค้น ตุลาคม 11, 2566, จาก http://www.damrong-journal.su.ac.th/upload/pdf/79_1.pdf.

เรณู หาญนิรันดร์. (2546). การพัฒนาหนังสือการ์ตูนภาษาอังกฤษ เรื่องสถานที่ท่องเที่ยวของจังหวัดระยองสำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 5 โรงเรียนอนุบาลระยอง. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมมาธิราช.

ศิวาวุฒิ มงคลวิสุทธิ์, และนิธิดา อดิภัทรนันท์. (2560, กันยายน - ธันวาคม). การใช้การ์ตูนแอนิเมชันเพื่อพัฒนาความสามารถในการพูดภาษาอังกฤษและเจตคติของนักเรียนชาติพันธุ์. วารสารมหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม, 11(3), 255 - 262.

สุวรรณา ใคร่กระโทก, และธีรชัย เนตรถนอมศักดิ์. (2554, มกราคม - มีนาคม). การใช้การ์ตูนเพื่อพัฒนาทักษะภาษาอังกฤษเพื่อการสื่อสารของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วารสารศึกษาศาสตร์ ฉบับบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 5(1), 142 - 147.